printlogo


کارشناس حوزه انرژی
رشد ۱۰برابری جمع­‌آوری گازهای فلر در ۳سال


کارشناس حوزه انرژی گفت: دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال انرژی خود زمینه را برای بالا بردن سطح صادرات گاز کشور تا مرز ۳۰ درصد و افزایش صادرات LPG به میزان ۱۰۰ درصد فراهم کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد،  مرتضی صبوری فرد، در رابطه با رویکرد مثبت ایران در بازطراحی تجارت انرژی کشور و افزایش تجارت گاز، به ایرنا  اظهارداشت: دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال انرژی خود زمینه را برای افزایش سطح صادرات گاز کشور تا مرز ۳۰ درصد و افزایش صادرات LPG به میزان ۱۰۰ درصد فراهم کرد. این دستاوردها در شرایطی به دست آمد که تحت تحریم قرار داشتیم؛ به همین دلیل، این آمار و ارقام از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: رشد ۱۶.۷ درصدی بهره‌وری در صنایع نفت و گاز کشور بر اثر استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی داخل به دست آمد. در همین ارتباط می‌توان به افزایش ۱۰ برابری جمع‌آوری گازهای فلر اشاره کرد که از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی نیز از دیگر دستاوردهایی بود که در حوزه انرژی در دولت سیزدهم به دست آمد؛ بر اثر این اقدام، رشد تولید گاز را به میزان قابل توجهی داشتیم و این امر به کاهش ناترازی کمک کرد.
ویصبوری فرد بیان کرد: موضوع مهم این است که بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان یک اقدام فنی و تخصصی در شرایط تحریمی انجام شد؛ به جای اینکه منتظر کمک خارجی‌‍‌ها باشیم، با استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی این فاز را به بهره‌برداری رساندیم.
به گزارش ایرنا، تلاش‌های دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی انرژی با امضای قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان در زمستان ۱۴۰۰ چشم‌گیر بوده است. این توسعه پیامدهای مهمی برای بخش انرژی دارد، زیرا پتانسیل ایجاد یک هاب گاز جدید در ایران را دارد.
همچنین دولت سیزدهم ایران با افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه، رشد چشمگیری در صادرات گاز داشته است. صادرات LPG (گاز مایع) به کشورهای همسایه نیز افزایش چشمگیری داشته است. این رشد صادرات انرژی نه‌تنها باعث رونق اقتصاد کشور شده، بلکه جایگاه آن را در بازار انرژی منطقه تقویت کرده است.
افزایش ۱۰ برابری جمع آوری گازهای همراه، باعث جلوگیری از هدر رفت روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی شده و این دستاورد نه تنها از نظر زیست محیطی قابل توجه است، بلکه پیامدهای اقتصادی مهمی نیز دارد، زیرا دسترسی به گاز طبیعی برای مصرف داخلی و صادرات را افزایش می‌دهد.