printlogo


معرفی کتاب حوزه دریایی؛  «اهل دریا» روانه بازار نشر شد

کتاب «اهل دریا» به قلم جواد غلام‌نژادجبری به عنوان دایرةالمعارفی جامع از دریا و دریانوردی بندر بوشهر روانه بازار عرضه شد. 
«جواد غلام‌نژاد جبری»  در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای کتاب «اهل دریا» چهار سال تحقیق و نگارش انجام شده که 2 سال آن صرف تحقیقات کتابخانه‌ای در بنیاد ایران‌شناسی و 2 سال دیگر صرف تحقیقات میدانی از بندر دیلم تا بندر سیراف شده است.
وی افزود: برای تکمیل این کتاب به تجربه‌های زیسته اکتفا نشده و تحقیقات جامعی در این زمینه انجام شده است.
غلام‌نژاد جبری ادامه داد: مقدمه اول این کتاب توسط «عبدالکریم مشایخی» رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر و مقدمه دوم توسط «تورج دریایی» استاد تاریخ و تمدن ایران در دانشگاه کالیفرنیا نوشته شده است.
نویسنده بوشهری ادامه داد: پیش از این، کتاب‌های «اهل غرق» و «اهل هوا» در این زمینه منتشر شده بودند و جای خالی کتابی چون «اهل دریا» احساس می‌شد.
غلام‌نژاد جبری افزود: کتاب اهل دریا به تاریخ و آداب مرتبط با دریا و دریانوردی، اصطلاحات دریایی در مراسم آیینی، ملزومات و ادوات و قوانین صید و صیادی سنتی، انواع بادها و ستاره‌های دریایی، فصل صید و صیدگاه‌های انواع ماهی و سایر موارد مرتبط بر اساس روایت‌های صیادان و ناخدایان بوشهری می‌پردازد.
وی گفت: در این کتاب همچنین به تشریح تاریخ دریانوردی در بوشهر و معرفی انواع شناورها، به‌ویژه شناورهای مشهور و غرق‌شده، پرداخته و جزایر بوشهر و وضعیت زیست‌محیطی آن‌ها و صیدگاه‌های استان بوشهر را نیز واکاوی و چالش‌های مربوط به آن‌ها بررسی شده است.
غلام نژاد جبری پس از اسماعیل رائین که کتاب «دریانوردی ایرانیان» را نوشته است، جوان‌ترین نویسنده دریانورد در خلیج‌فارس به شمار می‌آید و کتاب او زوایای تازه‌ای از دریا را برای خوانندگان باز می‌کند.
وی ناخدا محقق و پژوهشگر دریایی،نویسنده، فیلم ساز ساخت فیلم های کوتاه ( نفس ، خساک) فیلم بلند ( پدر و مادر دریا ) است.