printlogo


نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه به اقتصاد سرآمد می گوید:
ایران و سوریه در مسیر حذف «دلار» از مبادلات تجاری

گروه اقتصاد - حسین بوذری ـ صادرات ایران به سوریه 250 میلیون دلار بوده و این با توجه به ظرفیت‌های دو کشور اندک به نظر می‌رسد، اما مقرر شده بانک مشترک میان ایران و سوریه تاسیس شود تا مبادلات اقتصادی به ریال ایران و لیر سوریه انجام بپذیرد.
قطعاً روابط اقتصادی میان ایران و سوریه نمی‌تواند خبر خوبی برای دولت‌های غربی باشد، چراکه با عملیاتی شدن راه‌اندازی بانک مشترک میان دو کشور ایران و سوریه و حذف دلار از مبادلات قطعاً ضربه بسیار سهمگینی به آمریکا و دولت‌های اروپایی است.
با این شیوه تجّار ایران و سوریه قادر خواهند بود وضعیت تجاری و اقتصادی دو کشور را به طرز مثبتی بهبود بخشند و بخش خصوصی ایرن و سوریه هم راحت‌تر می‌توانند مبادلات خود را منهای دلار پیش ببرند.
خبرنگار روزنامه « اقتصادسرآمد» برای بررسی جزئیات فعالیت‌های اتاق بازرگانی ایران و سوریه و کنکاش درباره روابط بازرگانی و اقتصادی دو کشور همسایه گفت‌و‌گویی را با علی‌اصغر زبردست نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه ترتیب داده است.
زبردست با تاکید بر اینکه ایران و سوریه همانند سایر کشورهای همسایه وضعیت مثبتی در زمینه مبادلات بازرگانی ندارند، اظهار کرد: البته اخیراً توافق‌هایی میان دو کشور مبنی بر «صفر» شدن تعرفه برخی اقلام صورت گرفته که البته هنوز عملیاتی نشده است، اما می‌تواند مثبت واقع شود و با «صفر» شدن تعرفه 80 قلم کالا می‌شود روی صادرات به کشور سوریه حساب باز کرد که تاکنون صادرات به سوریه 250 میلیون دلار بوده است.
وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر اینکه دو طرف توافق کرده‌‌اند تا بانکی مشترک تاسیس و «دلار» را از مبادلات دو طرف حذف کنند و مبادلات با «لیر» و «ریال» صورت بگیرد و حتی بانک و شرکت معرفی شده، اما سوریه هنوز تاییدیه لازم را نداده تا عملیات آغاز شود.
وضعیت حمل و نقل میان ایران و سوریه
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه متذکر شد: در صورتی که عملیات بانکی مشترک میان ایران و سوریه آغاز شده و «دلار» از مبادله میان دو کشور حذف شود، صادرات تجّار راحت‌تر صورت می‌گیرد؛ اکنون 6 ماه است که جمهوری اسلامی نماینده خود را اعلام کرده، اما سوریه هنوز اقدام لازم را انجام نداده تا تاجران فعالیت خود را انجام دهند.
زبردست یادآور شد: موضوع بعدی حمل و نقل میان دو کشور ایران و سوریه است، به اینصورت که بعد از دو سال تلاش و دوندگی آن چیزی که برای حمل و نقل مقرون به صرفه باشد مسیر عراق است، اما برخی ناامنی‌ها در مرزها موجب شده تا ایران و سوریه توافق کرده‌اند خودروهای سوری از قصر شیرین کالاها را تحویل عراق دهند و در نهایت به سوریه برود.
وی تاکید کرد که این سه موضوعی که اشاره کردم، بسیار مهم است و می‌تواند منجر به مبادله تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و سوریه شود، امیدوارم دلار میان دو کشور ایران و سوریه حذف شود؛ البته سوریه به تازگی سمت اتحادیه عرب رفته و ممکن است اتحادیه عرب اجازه‌ای به حذف «دلار» به سوریه ندهد، اما باید تأسیس بانک میان ایران و سوریه عملیاتی شود، البته سوریه قول تأسیس بانک مشترک با جمهوری اسلامی ایران را داده که باید ببنیمی در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه درباره فعالیت بخش خصوصی ایران در بازسازی زیرساخت‌های صنعتی سوریه عنوان کرد: این توافق روی کاغذ بوده و در عمل باید سرمایه‌گذاری در کشور سوریه اتفاق بیفتد؛ به‌عنوان مثال ایران خودرو در کشور سوریه کارخانه‌ای راه‌اندازی کرده که یک سال بعد از بهره‌برداری تعطیل شد! به سفیر ایران در سوریه هم این موضوع را متذکر شدم که باید در عمل سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد نه روی کاغذ.
استقرار ستاد اجرایی دولت در سوریه برای ساماندهی روند تجارت 
زبردست تبیین کرد: در زمینه حمل و نقل هم دو مسیر بیشتر برای صادرات به کشور سوریه نداشتیم؛ یا باید از مسیر بندرعباس این کار را انجام می‌دادیم که کالا به ترکیه سپس ازمیر، لبنان و در نهایت سوریه برسد، اما بهترین مسیر مبادلات کالا با سوریه از مسیر عراق است که به‌دلیل ناامن بودن مرز عراق و سوریه، این امر اتفاق نیفتاد و تاکید کردیم که کالا از مسیر قصر شیرین به سوریه برسد که مورد موافقت طرف سوری هم
 قرار گرفت.
وی تبیین کرد: ستاد اجرایی دولت در سوریه برای ساماندهی روند تجارت میان ایران و سوریه مستقر شده و کمیته‌هایی که روند سرمایه‌گذاری را مورد توجه قرار می‌دهد به وزارت مسکن و شهرسازی برعهده دارد که ضعیف برخورد کرده و درخواست دادیم کمیسیون مشترک ایران و سوریه در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی
 قرار بگیرد.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه در ادامه توضیح داد: رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه باید مشکلات را توأمان مشاهده  کرده و تنها توجه وزیر مسکن و شهرسازی زیرساخت‌هاست، در حالی که ریاست مسائل اقتصادی باید به وزیر امور اقتصادی و دارایی واگذار شود.
زبردست درباره اینکه واردات ایران از سوریه چقدر است؟ چنین پاسخ داد: واردات ایران از سوریه بسیار کم است و طرف سوری معتقد است که باید نمایشگاه از سوی این کشور در ایران برگزار شود تا سرمایه‌گذاری تسهیل گردد و این می‌تواند روی تبادلات اقتصادی ایران و سوریه تاثیر منفی گذاشته است.