printlogo


معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست
اجرای اقدام ملی حفاظت از فوک خزری لاک‌پشت ها و پستانداران دریایی


معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: برنامه‌های اقدام ملی حفاظت از فوک خزری، لاک پشتهای دریایی و پستانداران دریایی جنوب کشور توسط ادارات محیط زیست استان‌های ساحلی و با مشارکت سایر بخش‌ها در حال اجرا است.
به گزارش اقتصادسرآمد،مجتبی ذوالجودی یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه زیست بوم‌های دریایی کشور را  تدوین برنامه‌های اقدام ملی حفاظت از گونه‌های دریایی  به ماناعنوان کرد.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برنامه‌های اقدام ملی حفاظت از گونه‌های دریایی طی سال‌های اخیر و به طور قابل توجه در سال گذشته تدوین و وارد فاز اجرا شده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر فعالیت‌های مربوط به برنامه‌های پیش بینی شده در خصوص فوک خزری، لاک پشت‌ها و پستانداران دریایی در جنوب کشور توسط همکاران استانی و با مشارکت سایر بخش‌ها در حال اجرا است.
وی اذعان داشت: هم‌اکنون حفاظت از گونه‌های لاک‌پشت دریایی در معرض انقراض یکی از چالش‌ها و معضلات مهم حوزه زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: طی مطالعات اخیر صورت گرفته در خصوص تغییر وضعیت زیست محیطی منطقه پارس جنوبی طی ۲۲ سال گذشته نشان می‌دهد، مساحت سواحل تخم‌گذاری لاکپشت دریایی پوزه عقابی ۹۲.۶ درصد افزایش یافته است که این آمار بسیار امیدوار
کننده است.
ذوالجودی عنوان کرد: همچنین تهیه بانک داده‌ای تنوع زیستی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر از طریق عقد قرارداد با دانشگاه‌های کشور در دستور کار قرار گرفته است که این امر نیز در کنار اجرایی شدن برنامه‌های اقدام ملی حفاظت از گونه‌های دریایی بسیار حائز اهمیت است.
وی یادآور شد: در حوزه حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه‌ها نیز به روزرسانی فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض و حمایت شده آبزی دریایی انجام شده که در این لیست انواع کوسه ماهیان و سفره ماهیان، بی‌مهرگان کفزی و برخی گونه‌های ماکول به لیست قبلی اضافه شده و پشتوانه قانونی برای حفاظت از آن‌ها ایجاد شده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه همکاری بین کشور‌های منطقه خلیج فارس و دریای عمان و نیز جوامع علمی، صنعتی و مردمی برای حفاظت و مدیریت پایدار منابع دریایی این مناطق امری حیاتی است، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات در حال انجام و توسعه روابط و همکاری‌های بین‌المللی در آینده نزدیک شاهد کاهش چالش‌های زیست بومی در دریا‌های کشور باشیم.