printlogo


حفظ ذخایر زیستی دریایی در مازندران


استاندار مازندران با اشاره به اینکه با فعال کردن کارگاه های راکد یا نیمه تعطیل توانستیم ذخایر رودخانه‌ها و دریا را افزایش دهیم، گفت: تلاش می‌کنیم ذخایر زیستی دریایی را برای مردم استان مازندران حفظ کنیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، یوسف نوری در حاشیه مراسم آزاد سازی ۷ میلیون قطعه بچه ماهی در دریای مازندران با بیان اینکه این کار ویژگی جهش تولید و مشارکت مردم را به همراه دارد، اظهار کرد: تکثیر و پرورش بچه ماهیان آزاد برای افزایش ذخایر دریای خزر انجام شد.وی با اشاره به اینکه ۷ میلیون قطعه بچه ماهی به صورت طبیعی پرورش پیدا کردند، افزود: ۱۵ میلیون به روش نیمه مصنوعی در مزارع و مجموعا ۲۲ میلیون بچه ماهی در این محدوده‌ای که ذخیره‌های آن به دلیل نیاز جامعه است آزادسازی شد که رشد ۴۵ درصدی داشته است.
مازندران قطب پرورش ماهیان خاویاری در کشور است و ۴۷ واحد فعال پرورش ماهیان خاویاری در این استان در مدار تولید آبزیان ارزشمند قرار دارند.
سالانه حدود ۱۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱.۵ تن خاویار به کشورهای دنیا از جمله روسیه و همسایه‌های منطقه ایران صادر می‌شود.
در سال گذشته ۷ هزارتن محصولات شیلاتی از استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که ۱۳۵۰ کیلوگرم آن خاویار پرورشی به ارزش ۹۳۰ هزار دلار  و ۱۱۰ تن گوشت ماهیان خاویاری به ارزش ۷۳۰ هزار دلار بوده که ارز آوری خوبی به همراه داشته است.استاندار مازندران بیان کرد: در حوزه ماهیان خاویاری رشد بسیار زیادی داشتیم و صادرات نیز انجام می‌شود.
نوری با بیان اینکه استان مازندران بیشترین و بهترین زمینه را در صادرات آبزیان داشته است، تصریح کرد: در ۲ سال اخیر در زمینه صادرات جهش رشد فوق العاده ای را در مازندران داشتیم.
یوسف نوری با اشاره به اینکه با فعال کردن کارگاه‌های راکد یا نیمه تعطیل توانستیم ذخایر رودخانه‌ها و دریا را افزایش دهیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم ذخایر زیستی دریایی را برای مردم استان مازندران حفظ کنیم.
به گزارش ایسنا در ۳ سال فعالیت دولت شهید آیت الله رئیسی در مازندران ۴۰ قفس دریایی پرورش ماهیان و آبزیان ایجاد شد که میزان تولید در این پروژه ۱۸۵۰ تن و میزان اشتغال در این پروژه ۱۸۰ نفر بوده است.
ارزش اقتصادی این پروژه ۴۶۰ میلیارد بوده و در ۸ سال دولت گذشته فقط ۱۴ قفس دریایی ایجاد شد و در واقع در دولت سیزدهم افزایش ۱۸۵ درصدی تعداد قفس‌ها و افزایش ۵۰۰ درصدی اشتغال در این زمینه و افزایش ۵۰۰ درصدی ارزش اقتصادی در این پروژه صورت گرفته است.
همچنین در دولت سیزدهم ۲۰۵ میلیون قطعه بچه ماهی تولید و در دریای خزر آزادسازی شد این در حالی است که در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم فقط ۹۰ میلیون قطعه بچه ماهی تولید و آزاد سازی شد و طی ۳ سال ۵۰ تن ماهی قزل آلا به ارزش ۶ میلیارد تومان در زمین‌های کشاورزی در فصل زمستان تولید شد که اجرای این طرح در ۸ سال دولت گذشته صفر بوده است.