printlogo


«روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می‎دهد؛
پیشی گرفتن الجزایر از قطر در صادرات LNG به اروپا

گروه انرژی - توحید ورستان - براساس گزارش‌های اخیر؛ در میان بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ شامل دو کشور عربی نیز است. اما ایالات متحده از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ و توقف بخش بزرگی از صادرات گاز روسیه همچنان برتری خود در این حوزه را حفظ کرده است. بر اساس گزارش تارنمای انرژی عربی؛ کل واردات گاز مایع اروپا (شامل کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه و بریتانیا) در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با ۱۹.۱ درصد کاهش به ۵۴.۷ میلیون تن در مقایسه با ۶۷.۶ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، تأثیر این کاهش در داده‌های ایالات متحده و برخی از کشورهایی که به عنوان بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ طبقه بندی شده‌اند، کاملا مشهود است. همچنین؛ صادرات گاز مایع آمریکا به اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ با ۱۴.۷ درصد کاهش به ۲۵.۲۷ میلیون تن رسید، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۳  حدود ۲۹.۶۳ میلیون تن بوده است.

صادرات روسیه در حال افزایش است
بر اساس گزارش شش ماهه، کاهش صادرات گاز مایع آمریکا به اروپا به دلیل کاهش شدید صادرات در سه ماهه دوم و به دلیل مصرف کمتر اروپا و دمای معتدل هوا بوده است. صادرات ایالات متحده به اروپا در سه ماهه دوم منتهی به ژوئن گذشته ۳۲ درصد کاهش یافت و به ۱۰ میلیون تن رسید، در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴.۶۸ میلیون تن بود. همچنین میزان صادرات برای سه ماهه اول منتهی به مارس ۲.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۵.۳ میلیون تن رسید، در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴.۹۵ میلیون تن ثبت شده است. در مقابل، مجموع صادرات گاز مایع روسیه، دومین صادرکننده بزرگ به قاره سبز، با ۸.۱ درصد افزایش به ۹.۸۴ میلیون تن در نیمه اول سال در مقایسه با حدود ۹.۱ میلیون تن در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، افزایش یافت. براساس این گزارش، صادرات مسکو به اروپا در سه ماهه دوم با ۸.۵ درصد افزایش به ۴.۶۱ میلیون تن در مقایسه با حدود ۴.۲۴ میلیون تن در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رسیده است. همچنین، صادرات روسیه به اروپا در سه ماهه اول ۷.۶ درصد افزایش یافت و به ۵.۲۲ میلیون تن رسید، در حالی که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ حدود ۴.۸۶ میلیون تن بود.

الجزایر از قطر پیشی گرفت
در این میان، الجزایر در فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به اروپا با ۸.۴ درصد افزایش و ۶.۰۸ میلیون تن در طول نیم سال گذشته در رتبه سوم بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به اروپا قرار گرفت. این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵.۵۷ میلیون تن بوده است. این بدان معناست که اروپا اکثر محموله‌های LNG الجزایر را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به دست آورد که در مجموع ۶.۲۵ میلیون تن، عمده آن به ترکیه و فرانسه صادر شده است. افزایش صادرات الجزایر به اروپا در نیمه اول به دلیل محموله‌های سه ماهه اول بود که با ۱۱.۲ درصد افزایش به ۲.۹۸ میلیون تن در مقایسه با حدود ۲.۶۸ میلیون تن مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رسید. البته صادرات برای سه ماهه دوم منتهی به ژوئن گذشته با ۱۰ درصد کاهش به ۲.۶ میلیون تن رسید، این رقم حدود ۲.۸۹ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بود. براساس این گزارش، قطر در فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به اروپا رتبه چهارم را به خود اختصاص داد و صادرات آن با کاهش شدید ۴۴ درصدی به ۵.۵۸ میلیون تن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با حدود ۸.۰۳ میلیون تن در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رسید. این کاهش شدید ناشی از کاهش صادرات در سه ماهه اول و دوم بود، زیرا صادرات گاز مایع قطر به اروپا با ۳۱.۶ درصد کاهش در سه ماهه اول به ۲.۴ میلیون تن رسید، در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳.۵۱ میلیون تن بود. همچنین، صادرات قطر در سه ماهه دوم با ۱۸.۱ درصد کاهش به ۳.۷ میلیون تن در مقایسه با حدود ۴.۵۲ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

صادرات از کشورهای دیگر
در میان کشورهای صادرکننده گاز طبیعی مایع به اروپا، نروژ با ۲۰.۵ درصد افزایش به ۲.۳۶ میلیون تن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ رسید که این رقم حدود ۱.۹۶ میلیون تن در مدت مشابه سال  ۲۰۲۳ بود. این کشور رتبه پنجم را در فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به اروپا به خود اختصاص داد. نیجریه نیز در جایگاه ششم قرار گرفت و صادرات آن به اروپا با کاهش شدید ۴۳.۵ درصدی به ۲.۲۸ میلیون تن در نیمه اول در مقایسه با حدود ۴.۰۳ میلیون تن در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رسید. همچنین، ترینیداد و توباگو با کاهش ۲۴.۶ درصدی صادرات به ۱.۱ میلیون تن در نیمه اول در جایگاه هفتم قرار گرفت که در مقایسه با حدود ۱.۴۶ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. جایگاه‌های بعدی در فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به اروپا مصر، آنگولا و پرو هستند، اما هر کدام در مقادیر کم تا ۰.۴ میلیون تن صادر کرده‌اند. لازم به یادآوری است که   کل واردات گاز مایع اروپا در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۲۶ میلیون تن رسید که تقریباً به میزان واردات گاز مایع در سال ۲۰۲۲ یعنی ۱۲۶.۱ میلیون تن بود. کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۱۰۰.۳ میلیون تن از کل تقاضای گاز مایع را در سال ۲۰۲۳ در کشورهای قاره به خود اختصاص دادند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۹۵.۶ میلیون تن بود، یعنی رشد سالانه ۴.۹ درصد ثبت کرد. از سوی دیگر، واردات از ترکیه و بریتانیا طی سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و به ۲۵.۶ میلیون تن رسید، این رقم ۳۰.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲، کاهش ۱۵.۵ درصدی، بود.