در اقدامی که سنتهای باستانی را با فناوری مدرن ترکیب میکند
ساخت اولین قایق برقی چوبی و مدرن جهان در امارات متحده
یک قایق چوبی جدید که دارای ساختار چاپ سهبعدی و یک سیستم نیروی محرکه الکتریکی با موتورهای ۱۰ کیلوواتی و باتریهای لیتیومی است، در دبی به حرکت در خواهد آمد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در اقدامی که سنتهای باستانی را با فناوری مدرن ترکیب میکند، اداره راه و حمل و نقل دبی (RTA) عملیات آزمایشی اولین قایق سنتی ساخته شده از چوب موسوم به ابرا (abra) را که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده، راهاندازی کرده است.
به نقل از آیای، این قایق ۲۰ نفره توسط سازمان جهانی دریایی ابوظبی (Al Seer Marine) با همکاری میتسوبیشی ژاپن و زیمنس و تورقیدو آلمان ساخته شده است.
گفته میشود که ابرا برای حفظ هویت سنتی خود و در عین حال حمایت از استراتژی چاپ سه بعدی دبی طراحی شده است که هدف آن تبدیل امارات متحده عربی به قطب پیشرو فناوری چاپ سهبعدی تا سال ۲۰۳۰ است. انتظار میرود این رویکرد نوآورانه زمان تولید را تا ۹۰ درصد و هزینههای بهرهبرداری و نگهداری را ۳۰ درصد کاهش دهد.ابرای الکتریکی همچنین با استراتژی پایداری زیستمحیطی برای حملونقل دریایی مطابقت دارد و هدف آن کاهش ردپای کربن دبی است.
از نظر فنی، ابرای جدید دارای چندین ویژگی قابل توجه است. این قایق شامل طولانیترین ساختار مونوکوک یا طرحی که در آن پوست خارجی بار را تحمل میکند، بوده و با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، به ابعاد ۱۱ متر طول و ۳.۱ متر عرض ساخته شده است.
نیروی محرکه این کشتی توسط یک پیشرانه الکتریکی با دو موتور ۱۰ کیلوواتی و باتریهای لیتیومی تامین میشود.مدیر کل اداره راه و حمل و نقل دبی و رئیس هیات مدیره اجرایی، اعلام کرد که ابرا عملیات آزمایشی را در ایستگاه حمل و نقل دریایی جاده شیخ زاید در خط TR۶ آغاز خواهد کرد. در طول این مرحله، ما عملکرد ابرا را زیر نظر خواهیم گرفت و آن را با ابراهای فایبرگلاس ۲۰ سرنشین فعلی خود مقایسه خواهیم کرد.
در حالی که ابرای الکتریکی، آینده حمل و نقل آبی دبی را نشان میدهد، اداره راه و حمل و نقل دبی نیز بر تقویت زیرساختهای موجود تمرکز دارد. به عنوان بخشی از طرح اصلی خود برای بهبود خدمات حمل و نقل دریایی، این مقام در حال ارتقاء چهار ایستگاه سنتی ابرا در نهر دبی است.
دو ایستگاه تکمیل شدهاند و دو ایستگاه باقیمانده تا ماه اوت سال ۲۰۲۵ تکمیل میشوند. بهبودها شامل اسکلههای شناور جدید، مناطق انتظار گسترشیافته و ویژگیهای دسترسی پیشرفته، با هدف خدمات رسانی بهتر به ۱۴ میلیون مسافر سالانه و در عین حال کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری است.