printlogo


گذری بر اختلافات ماه و سال دریایی



جواد غلام نژاد جبری 
سال دریایی – ۳۶۵ روز در سال دریایی عبارت است از سه یک صدم روز و یک شصت روز که روز نوروز آن ۹مردادماه است.واین روز درست مصادف است با پایان طوفان های شصت روزه از نظر انقلاب های دریایی.
۱۰۰ روزه اول حکم بهار دریا را دارد.صد روزه دوم نسبتاً خوب بوده و صد روزه سوم چند طوفان روی می دهد.
در شصت روزه آخر که مصادف با انقلابات شدید دریایی اقیانوس هند است.دریانوردان بومی با بالا کشیدن شناور های خود،به تعمیر و استراحت می پردازند.
ماه دریایی - شروع تمام بادهای دریا از یکم فروردین ماه است.اینکه می گویند شمال غروب سهیل ۳۰ فروردین ماه است.منظور این است که ۳۰ روز از عید سال گذشته است.
مثال:شمال غروب ثریه معروف است به شمال ۴۵ یعنی که ۴۵ روز از عید سال گذشته است.از نظر ماه شمسی هم گفته می شود ۱۵ اردیبهشت ماه.
سال های دریانوردان با شمارش روز،ولی سال های شمسی با تاریخ و ماه محاسبه می شود. چون قطب نما از عدد ۰ تا ۳۵۰ است.به همین علت سال دریایی یا ستارگان هم خوانی دارند.
اختلاف:
۶ماه اول سال یعنی از ۱ فروردین ماه تا پایان شهریور ،بادهای شمالی از سمت شمال غرب می وزد.وبه شمال های مغیبی معروف اند‌.جهت باد های قوس در ۶ ماه اول ودر ۶ماه دوم،بین ۱۰ تا ۲۰درجه با هم اختلاف جهت دارند.
اگر شمال شرقی ۱۰ درجه از سمت «یاه» و «فرگت»( مطلع) از مغیب اختلاف داشته باشد،به این اختلاف ۱۰تا۲۰درجه ای همان شمال «یاه»گفته می شود.زمانی که باد قوس شروع به وزیدن می کند،همه قوس ها از سمت « مطلع» که به قوس مطلع معروف است،بین ۱۰تا۲۰ درجه باهم اختلاف دارند.حد فاصله بین دو ستاره مطلع تا عقرب ،بادهای جنوب شرقی می وزد.
«کتاب اهل دریا »