پیمانکار ساخت کشتی «غول پیکر» بندر امیرآباد تعیین شد؛
آغاز ساخت ۲ فروند کشتی سه هزار و ۵۰۰ تنی در صدرا
مازندران- استاندار مازندران با بیان این که ایران به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه است، گفت: پیمانکار ساخت کشتی رو رو و غول پیکر در بندر مهم امیرآباد بهشهر تعیین شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، یوسف نوری در آیین کیل گذاری شناور لایروبی هزار مترمکعبی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اداره کل بنادر و دریانورد بندر نوشهر در شرکت دریایی ایران صدرا واقع در بهشهر اظهار کرد: مجموعه کشتیرانی صدرا عملکرد بسیار خوبی از خود به یادگار گذاشت و در حال حاضر در مرحله تکاملی خود قرار دارد.
وی با بیان این که مجموعه صدرا در حال تکمیل، ساخت و تعمیر کشتی های بزرگ برای کشور است، اظهار کرد: با توجه به پسروی آب دریای خزر و لایروبی بندر نوشهر ساخت ۲ فروند کشتی سه هزار و ۵۰۰ تنی در صدرا شروع شد که تا شهریور سال آینده ساخت آن به پایان می رسد.
استاندار مازندران ادامه داد: با توجه به دانش فنی بالای مجموعه صدرا با توسعه زیرساخت ها توان کشتی سازی این مجموعه به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.
این مقام مسوول تصریح کرد: در راستای سیاست کلی توسعه دریامحور به فرموده رهبر معظم انقلاب توسعه زیرساخت های تولید با توجه به شعار سال و مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفت.
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال ۱۳۴۷ در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سالهای پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد و این شرکت درحال حاضر مجهز به جامع ترین و کامل ترین امکانات برای طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازهها و شناورها است.
این مجموعه دارای کارخانهها و تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران است که خدمات لازم و وسیعی را در خلیج فارس و دریای خزر انجام میدهند و شرکت صدرا با تلاش مستمر برای ارتقای سطح تکنولوژی با رعایت استانداردهای بینالمللی، در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینههای طراحی، ساخت و نصب تاسیسات فرا ساحلی نفت و گاز، کشتی سازی، ساخت پایانههای نفتی، بندرگاهها، حفاظت ساحلی و پل شد و متعاقب آن گواهینامههای بینالمللی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸، ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ و OHSAS ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ را گرفت.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.