printlogo


دبیرانجمن خودروسازان به« اقتصادسرآمد» می‌گوید:
ایده‌پردازی دانش‌بنیان‌ها برای افزایش کیفیت خودروها

گروه صمت - حسین بوذری ـ یک محصول برای ورود به خط تولید باید ابتدا استانداردهای لازم را کسب کند و شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر می‌توانند با نوآوری محصولات دارای فناوری به‌روز و باکیفیت را با قیمت تمام شده پایین‌تر وارد بازار کنند.
به گزارش اقتصاد، صنعت خودروی جهان به‌سرعت به سمت استفاده از فناوری‌های به‌روز و نوآوری در تولید خودروهای الکتریکی و خودران حرکت می‌کند و این نشان می‌دهد که صنایع خودروسازی ایران توانسته فعالیت‌هایش را بر پایه فناوری و نوآوری قرار داده و همگام با صنعت خودروسازی جهان به مسیر خود ادامه دهد.
خودروسازان باید جلسات مستمری را با شرکت‌های دانش‌بنیان ترتیب بدهند و این در ارتقای خودرو و کیفیت تولید نقش غیرقابل انکاری خواهد داشت و از همه مهم‌تر موجب صرفه‌جویی ارزی برای کشورمان خواهد شد.
انجمن خودروسازان ایران یکی از انجمن‌هایی است که همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را سرلوحه فعالیت قرار داده و زیرساخت‌های لازم را برای گسترش تکنولوژی در صنعت مهیا کرده است.

استقبال خودروسازان از ایده دانش‌بنیان‌ها برای افزایش کیفیت خودروها 
خبرنگار روزنامه «رمز اقتصاد» برای بررسی فعالیت‌های انجمن خودروسازان ایران و نحوه همکاری این انجمن با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت‌وگویی را با احمد نعمت‌بخش دبیر این انجمن ترتیب داده است.
نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه سال‌هاست که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داریم، اظهار کرد: در دو سال گذشته درصد بهره‌گیری از شرکت های دانش‌بنیان برای تولید خودرو بسیار بالا رفته، البته ملزم به انعقاد قراردادهایی هستیم که دانش‌بنیان‌ها محصولات را به تولید انبوه برسانند، به‌عبارتی صرفاً ایده نباشد و به عملیات برسند.
وی اضافه کرد: هر شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خودرو ایده داشته باشد شرکت‌های خودروسازی مهیای انعقاد قرارداد هستند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران متذکر شد: تاکنون شرکت‌های خودروسازی ده‌ها قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرده‌اند، حتی بسیاری از آزمون‌های اخذ شده در خارج از کشور از سوی شرکت‌‌های دانش‌بنیان در داخل طراحی شدند، بنابراین به جای اینکه خودروها را به خارج از کشور ببریم، از آزمون‌های طراحی شده در داخل استفاده کردیم که این آزمون‌ها مورد تأیید سازمان ملی استاندارد هم قرار دارد.
نعمت‌بخش یادآور شد: از اصول اولیه این است که شرکت‌های خودروسازی پیشنهاد مشخص شرکت‌های دانش‌بنیان را مبنی بر کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش کیفیت را پذیرفته و قرارداد منعقد کنند.
وی درباره اینکه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان چه تأثیری بر افزایش کیفیت خودروهای داخلی می‌گذارد؟ چنین پاسخ داد: بستگی به پیشنهادی دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کنند، ممکن است در آینده نزدیک دانش‌بنیان‌ها پیشنهاد کنند به‌عنوان مثال به‌جای اینکه بدنه فلزی در خودرو به کار ببریم از پایورگلس که انعطاف‌پذیر است در خودرو استفاده کنیم، به‌شرط اینکه مقاومت لازم را داشته باشد و موجب کاهش وزن خودرو شود که این در کاهش مصرف سوخت هم تأثیر خوبی خواهد داشت.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تأکید کرد: بنابراین پیشنهاد شرکت‌های دانش‌بنیان مبنی بر سبکی خودرو و استحکام بالای بدنه می‌تواند در مقایسه با سایر طرح‌ها اثرات بسیار خوبی داشته باشد.
نعمت‌بخش در بخش دیگری درباره روی آوردن شرکت‌های خودروسازی داخلی به قطعات تولید داخل که از کیفیت مناسبی هم برخوردارند، ادامه داد: شرکت‌هایی مانند کرمان موتور، ساپکو، ایران‌خودرو، سازه‌گستر یا مگاموتور سایپا مشتریان قطعات خودروهای داخلی هستند که اکثراً تولید شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

زیان خودروسازان با قیمت‌گذاری دستوری
وی مطرح کرد: شرکت‌های مورد اشاره برای تولید قطعات خودرو با دانش‌بنیان‌ها قرارداد دارند و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید و ساخت قطعه خودرو استقبال می‌کند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران مطرح کرد: بسیاری از قطعه‌سازان خودرو دانش‌بنیانی هستند و با ارائه طرح و پیشنهاد ثابت کرده‌اند که می‌توانند کیفیت قطعات را بالاتر برده و در نهایت موجب ارتقای خودروهای ایرانی شوند؛ چراکه بهره‌گیری از دانش در خودروسازی بسیار مهم است و شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر با سرعت به حرکت‌شان ادامه می‌‌دهند.
نعمت‌بخش درباره برنامه‌های جدید انجمن خودروسازان ایران با رویکرد دانش‌بنیان عنوان کرد: متأسفانه به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌های بزرگی مانند سایپا و ایران‌خودرو آسیب‌پذیر شده‌اند و همه‌ساله زیان می‌بینند و پیشنهاد مشخص ما به دکتر پزشکیان رئیس جمهور این است که اجازه دهد کاری که در دنیا کردند ما هم انجام دهیم و قیمت‌گذاری خودرو را از حالت دستوری خارج کنند.
وی تصریح کرد: مخالفتی با واردات خودرو نداریم، همانطور که در پی واردات خودرو هستند اجازه دهند قیمت‌گذاری خودرو در چارچوب فرمول هیئت تعیین و تصویب قیمت‌های سازمان حمایت از سوی خودروسازان صورت بگیرد و خودروها به فروش بروند، دراینصورت شرکت‌های دانش‌بنیان از زیان خارج خواهند شد و موجب می‌شود با شرکت‌های دانش‌بنیان قراردادهای بیشتر تحقیقاتی منعقد کنند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: دست شرکت‌ها خودروسازی بسته است و برای اینکه از زیان خارج شوند باید قیمت‌گذاری را خود انجام دهند؛ به این ترتیب بهتر از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهند کرد و به دنبال آن کیفیت خودرو بهتر خواهد شد و واردات خودرو هم می‌تواند سرعت بگیرد و بازار هم رقابتی می‌شود.
نعمت‌بخش در ادامه توضیح داد: تا سال گذشته قیمت‌گذاری خودرو با شورای رقابت بود، اما امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت قیمت‌گذاری را برعهده دارد، در حالی که آقایان باید اجازه دهند انجمن خودروسازان ایران قیمت‌گذاری را انجام دهد، کاری که بقیه صنایع مانند صنعت لوازم خانگی، صنعت مبلمان و ... در چارچوب فرمول هیئت تعیین و تصویب قیمت‌های سازمان حمایت قیمت‌گذاری می‌کنند، حال چرا قیمت‌گذاری توسط انجمن خودروسازان صورت نگیرد؟ بنابراین باید خودرو را هم مانند بقیه صنایع ببینند و واردات خودرو را هم آزاد کردند ایرادی ندارد، نگویند خودرو در انحصار چند شرکت است.