printlogo


نگاهی به خصوصیات و وظایف مشاوره رسانه‌ای رئیس جمهور به بهانه روز خبرنگار


دکتر پوریا عادلی- ۱۷ مرداد روز خبرنگار است و از حسن روزگار در این روز‌ها بازار انتصابات و شایعات پیرامون آن در کابینه مسعود پزشکیان داغ است و بد نیست ضمن تبریک این روز به تمام خبرنگاران این مرز و بوم به این بهانه نگاهی داشته باشیم به وظایف و خصوصیات لازم برای مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور که به نوعی تا به امروز در تمام کابینه‌ها مغفول و مهجور مانده است.
در اکثر دولت‌ها یا عنوانی به نام مشاوره رسانه‌ای وجود نداشته و یا ادغام آن با پست سخنگوی دولت، مسئول روابط عمومی و یا دستیار ویژه به خوبی نشان دهنده عدم آشنایی با حوزه فعالیت و وظایف مشاوره رسانه‌ای رئیس جمهور بوده است و یا در دوره‌هایی شاهد این موضوع بودیم که به جای مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور فردی توسط رئیس دفتر رئیس جمهور به عنوان مشاور رسانه‌ای دولت معرفی می‌شده است.
واقعیت این است که در کابینه دولت‌های مدرن مشاور رسانه‌ای یکی از حساسترین پست‌های کابینه محسوب می‌شود، او مسئول برگزاری نشست‌های مطبوعاتی، سخنگو دولت و یا مسئول ارتباط با رسانه‌ها نیست.
مشاور رسانه‌ای فردی است آشنا به رسانه، فنون سیاست، ادبیات، مدیریت استراتژیک و روانشناسی سیاسی که وظیفه دارد انتقادات احتمالی و عواقب سخنرانی ها، موضع گیری‌ها و اقدامات رئیس جمهور در افکار عمومی، را پیش از وقوع به او گوشزد نماید و با تنظیم سخنرانی‌ها و بیانیه‌های رئیس جمهور تا حدود زیادی این حواشی را کاهش داده و افکار عمومی را با اهداف رئیس جمهور همراه نماید.
لازمه این موضوع علاوه بر توانایی‌های تخصصی برشمرده در بالا اشراف به نقاط قوت و ضعف شخص رئیس جمهور و تمام اطرافیان و هیات دولت و همچنین مشکلات و نیاز‌های بالقوه و بالفعل کشور است.
بسیار مهم است فردی برای این سمت انتخاب و معرفی شود که ضمن آشنایی به تمام این حوزه‌ها و عدم تعارف با رئیس جمهور دچار اشتباه درتعریف جایگاه خود نشود و ضمن اشراف به تمام موضوعات دولت جهت امکان تحلیل و واکنش صحیح و به موقع خود را درگیر فعالیت‌های اجرایی و هماهنگی‌های پایین دستی ننماید و این توانایی را داشته باشد که ضمن هماهنگی لازم با اعضا تیم رسانه‌ای رئیس جمهور و مدیریت فنی این تیم از ایفای نقش‌هایی همچون سخنگو دولت به شدت پرهیز نماید.
متخصص رادیوانکولوژی و استراتژیست
 حوزه سلامت