printlogo


نامه یک کارشناس ارشد صنایع دریایی به رییس جمهور؛ «روزنامه دریایی سرآمد» منتشر می‌کند
ضرورت راه‌اندازی «وزارت دریایی» یا «معاونت دریایی ریاست جمهوری» 

دهه‎هاست که به منابع دریایی واقیانوسی بی توجه‌ایم
​​​​​​​گروه دریامحور - ناخدا نظام نجفی بیرگانی- محقق و کارشناس ارشد انرژی وصنایع دریایی در نامه ای به رییس جمهور کشورمان که در اختیار روزنامه دریایی قرارگرفت آورده است: جناب آقای دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ باعرض تبریک به مناسبت تشکیل دولت چهاردهم.
همان‌گونه که مطلعید دریاها واقیانوس‌ها منابعی سرشار از مواهب الهی هستند که برای رفاه وآسایش انسان‌ها خلق شده‌اند تا با مدیریت و بهره برداری بهینه از این ثروت‌ها رشد و توسعه کشورها و رفاه ملت‌ها فراهم گردد. اما متاسفانه دهه هاست که ما به این مهم توجهی نداریم. جایی‌که حجم اقتصاددریایی جهانی ۱۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر منابع دریایی قابل استحصال دریاها تریلیون‌ها دلار تخمین زده می‌شوند. بدون شک لازمه رشد و توسعه واقعی کشور ایران، اقتصاددریا محور بر مبنای منابع وصنایع دریایی واستفاده درست و برنامه‌ریزی شده از دریاها، سواحل،بنادر و جزایر و پتانسیل‌های عظیم مرتبط با آن برای رشد اقتصادی کشور،اشتغال‌زایی و بهبود معیشت ملت است. 
جناب آقای رییس جمهور؛ دهه‌هاست که کشورهای پیشرفته ودر حال توسعه اقتصاد دریامحور را پایه رشد وتوسعه خود قرار داده اند و به سرعت در حال بهره‌برداری از مواهب دریاها هستند.
برمبنای گزارش کنفرانس توسعه و تجارت جهانی ارزش صادرات مبتنی بر دریا ۳ تریلیون دلار درسال تخمین زده می‌شود و بیش از سه میلیارد نفر در جهان برای امرار معاش خود از دریاها بهره می‌برند ‌بخش اعظم غذای مردم کشورهای در حال توسعه از دریاها تامین می‌شود (به عنوان مثال ژاپنی‌ها سی درصد از غذای جمعیت ۱۳۰ میلیونی مردم خود را از دریاها تامین می‌کنند) از دیگر مواهب دریاها:
--۲۰ کشور اول در حال توسعه جهان در کنار دریاها واقع شده‌اند.
--دوسوم از جمعیت جهان در سواحل و تا۶۰ کیلومتری دریاها مستقر و زندگی می‌کنند.
--۸۰درصد از بزرگترین و آبادترین شهرهای جهان در کنار سواحل واقع شده‌اند تقریبا برعکس ما.
--بیشترین تراکم جمعیتی جهانی در سواحل هست درحالی‌که در ۷ استان ساحلی ما با ۲۵ درصد مساحت کشوری تنها ۱۲ درصد از جمعیت زندگی می‌کنند.
--درآمد گردشگری دریایی در جهان به ۱/۵ تریلیون دلار رسیده است.
کشور ایران با دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در شمال وجنوب، قرارگیری در مسیر کریدور شمال به جنوب و توانایی اتصال شبه قاره هند به روسیه و اروپا، اشراف به خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، مجاورت با بزرگترین دریاچه جهان، رتبه ۲۴ ام ظرفیت ناوگان حمل و نقل در جهان، بدون احتساب نفت و گاز تنها یک درصد از اقتصاددریامحور جهان را برخوردار هست.
در عمل تنها ۵ درصد از سواحل بکر و ارزشمند کشور استفاده شده و بقیه به حال خود رها شده است.  سواحل غنی و ارزشمند  مَکُران با ۵۴۰ کیلومتر طول بلااستفاده مانده است در حالی‌که با توسعه آن امکان کسب درآمد حداقل ۸۰ میلیارد دلاری در سال وجود دارد.
در زمینه ساخت وتعمیر کشتی‌ها، شیلات وآبزی پروری، ساخت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها وصنایع آب شیرین‌کن و تولید برق وده‌ها صنعت دریایی ساحلی دیگر صدها میلیارد دلار پتانسیل درآمد برای کشور وجود دارد که 10 درصد آن هم استفاده نشده و سهم اقتصاد ما از دریا کمتر از ۱۲ میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر بیشتر از 10 وزارتخانه یا سازمان و دست اندرکار فعالیت‌های دریایی و مرتبط با دریا هستند که هر کدام با ساز و کارها و برنامه‌ها وخط مشی‌های خاص خود فعالیت می‌نمایند که این تعدد دستگاه‌های متولی از موانع بزرگ رشد وتوسعه اقتصاد دریامحور است لذا برای سازماندهی و مدیریت و نظارت بهینه و اثربخش در موفقیت برنامه‌های توسعه دریامحور وهدایت و راهبری متمرکز و یکپارچه نیاز به ساختار قدرتمندی جهت مدیریت و فرماندهی و نظارت بر کلیه واحدهای دریایی کشور هست تا امکان بهره مندی کشور از پتانسیل‌ها، درآمدها و مزایای بی‌شمار دریا وصنایع مرتبط با آن فراهم گردد که این مهم (خصوصا در کشور ما) تنها با ایجاد وزارت دریایی یا معاونت دریایی ریاست جمهوری امکان پذیر است. 
جناب آقای رییس جمهور
 به ضرس قاطع عرض می‌نمایم ایران یک کشور دریایی است و خصوصا با توجه به سایر محدودیت‌ها در صنایع دیگر، جهت رشد و توسعه واقعی و سریع هیچ راه حلی جز توجه جدی به اقتصاد دریامحور و رشد و توسعه صنایع دریایی کشور وجود ندارد و تلاش برای موفقیت اقتصاد دریامحور برای همه تصمیم گیرندگان از جمله مجموعه دولت ومجلس یک وظیفه ملی محسوب می‌شود. با اطمینان عرض می‌کنم به‌حدی در صنایع دریایی و دریا پتانسیل رشد و توسعه  داریم که به تنهایی برای اداره کشور کفایت خواهد کرد لذا برای رسیدن به این مهم تسریع همکاری دولت و مجلس در تشکیل نهاد متولی (وزارت دریایی یا معاونت دریایی ریاست جمهوری) امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که امیدوارم افتخارانجام این مهم، شروعی تاریخی برای دولت چهاردهم باشد .
با آرزوی سربلندی ایران وایرانی ها.
ناخدا نظام نجفی بیرگانی