printlogo


سخن 2000؛
شرط موفقيت ارگان‌های دریایی

رسانه تخصصی مدرس اصلي اهالي و فعالان درياست
​​​​​​​دکتر ایرج گلشنی

سيستم(سامانه) در دانش مديريت، عبارت است از «مجموعه اي كه با هم تعامل دارند، بر هم اثر مي‌گذارند و با هم كار مي‌كنند تا هدف مشترك و معيني را محقق كنند. 
در چنين تعريفي، مديران حرفه‌اي به خوبي مي‌دانند كه در فضاي فعاليت خود، تنها نيستند و در خلاء به سر نمي‌برند، بلكه در مجموعه‌هاي متعددي در ارتباط و تبادل و تعامل هستند. سيستم‌هاي باز اين شخصيت را دارند كه با فضاي پيراموني خود رابطه دارند و در غير اين صورت، تبديل به يك سيستم بسته و محدود خواهند شد.

مجموعه سامانه‌هاي دريايي
فعالان دريايي به خوبي مي‌دانند كه حوزه  دريا بسيار گسترده است و با اركان متعددي در ارتباط هستند. چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي و در جميع تخصص‌ها و حرفه‌هاي  گوناگون. و مي‌دانند كه لازم و اجتناب ناپذير است كه با همه آن‌ها تعامل معناداري داشته باشند. مي‌دانند كه فعاليت دريايي مانند يك كشتي است كه از يك سو به توان‌مندي داخلي خود اعم از تجهيزات و نيروي انساني درون كشتي خود، به ديگراني نياز دارند كه در ساحل و بنادر به آن‌ها كمك برسانند. بديهي است قطع رابطه اين كشتي با خارج از خود، به منزله نابودي است و البته، ارتباط داشتن با همه اركان به معناي سلامت و موفقيت قطعي است.

ركن رسانه
در ميان مجموعه اركان دريايي، يك ركن مهم به نام رسانه وجود دارد كه اهالي دريا به اهميت آن واقف هستند و به همين دليل هر سيستم در حد و وسع خود سعي كرده رسانه‌اي مكتوب يا مجازي داشته باشد. اما توجه دارند كه داشتن يك رسانه داخلي يك چيز است و برخورداري از يك رسانه رسمي، سراسري و حرفه اي چيز ديگر. 
از سوي ديگر، بخش رسانه‌اي اركان دريايي كه معمولا در بخشي از روابط عمومي فعاليت مي‌كنند اين تحليل را دارند كه اثرگذاري يك رسانه رسمي و سراسري براي تحقق اهداف سازماني آن‌ها. به همين دليل به سراغ رسانه هاي ديگر مي‌روند و براي كسب همكاري آن‌ها هزينه لازم را هم پرداخت مي‌كنند. در اين فرايند، دو گروه رسانه در پيش رو دارند، گروهي عمومي و گروهي تخصصي. رسانه‌هاي عمومي –مانند اغلب خبرگزاري‌ها- به طور اختصاصي، دائمي و تخصصي به حوزه دريا ورود نمي‌كنند و ورود آن‌ها معمولا دفعي و مناسبتي است؛ اما رسانه‌هاي تخصصي آناني هستند كه به طور هميشگي و مستمر به مقوله دريا و فعاليت‌هاي دريايي مي‌پردازند. به عبارت روشن: دغدغه اصلي يك رسانه تخصصي دريايي، دريا و مناسبات درياست كه به طور لحظه به لحظه در طول روز، ماه و سال، به آن مي‌پردازد. اين بخش از رسانه است كه مدرسان اصلي اهالي و فعالان 
درياست. 
در اين رابطه و در موقعيت كنوني مي‌دانند كه روزنامه اقتصاد سرآمد تنها روزنامه رسمي و سراسري كشور است كه به طور اختصاصي و تخصصي به حوزه دريا توجه دارد و از اهالي و فعاليت‌هاي دريايي حمايت مي‌كند. بنابراين بايد در مجموعه روابط عمومي و رسانه‌اي خود به اين پرسش تحليل و پاسخ دهند كه آيا بهتر نيست كه با اين روزنامه بيش از گذشته همكاري و همراهي كنند؟
پيشنهاد همكاري
تك تك اعضاي تحريريه روزنامه اقتصاد سرآمد مانند مدير مسئول خود، به طور جدي به دريا عرق و علاقه دارند و خود را به طور كامل دريايي مي‌دانند. همه بر اين باور هستند كه اقتصاد ايران با اقتصاد دريا گره خورده و اين درياست كه راه نجات اقتصاد كشور است و به همين دليل، هم و غم خود را براي دريا و فعاليت‌هاي دريايي و حمايت از اهالي دريا در طبق اخلاص گذاشته‌اند. 
همكاري با روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد پيچيده نيست و مديرمسئول روزنامه سياست ساده‌ اما موثري براي همكاري با اركان دريايي دارد: آن چه به نفع اقتصاد درياپايه باشد، مورد حمايت ماست. اين سخن ساده و سياست موثري است كه مي‌تواند درب را به روي همكاري با هر عامل موثر بر اقتصاد دريا باز نگه دارد. 

آثار رسانه مشترك
سخن پاياني شماره 2000 همين است. تاكيد بر اثربخشي داشتن يك رسانه مشترك و اجراي سياست راهبردي «صداي مشترك دريايي‌ها». اين  سياست مي‌تواند به زبان مديريت، سينرژي(هم افزايي) بزرگي براي حوزه دريا ايجاد كند. در چند سال اخير به دليل همين هم‌صدايي‌ها، سياست توسعه درياپايه مورد توجه مسئولان عالي كشور قرار گيرد. بديهي است با افزايش هماهنگي در دفاع از دريا و توجه دادن هماهنگ مسئولان تصميم‌ساز و تصميم‌گير در سطح  كشور مي‌توان شاهد موفقيت بزرگي باشيم. 
رسانه مشترك، مي‌تواند مبناي صداي مشترك و بلند فعالان دريايي باشد. يك دست صدا ندارد، يعني اين كه همه دست‌ها با هم مي‌توانند يك صداي واحد، موزون و بلند ايجاد كنند. رسانه مشترك در اين باره به مثابه يك بلندگو است كه مي‌تواند حجم اين صداها را بيشتر و بيشتر كند و به نتايج بزرگ برساند.
انتظار منطقي اين است مسئولان و مديران عامل حوزه دريايي با استفاده از كارشناسان رسانه‌اي خود به تحليل اين  نكته بپردازند و براي ايجاد هم صدايي مشترك و رسانه مشترك تصميم
سرنوشت‌ساز بگيرند. روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد آمادگي دارد تا در فرايند تصميم گيري اين فعالان در شاكله يك مشاور در خدمت باشد.