printlogo


کارشناسان اقتصادی می‌گویند:
ضرورت تدبیریابی برای حل چالش کریدور زنگزور

یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:«در صورت تغییرات پیش‌بینی شده برای مرز زنگزور، رقبای تجاری ایران از این مساله منتفع خواهند شد و چین نیز از مرزی جز ایران به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.
حمید حسینی در توضیح این مطلب به خبرآنلاین با شااره به دلایل اهمیت زنگزور گفت: «اهمیت مرز با ارمنستان، کانالی است که از این طریق به اروپا وصل می‌کند. این کانال با گذر از ارمنستان و گرجستان وارد دریای سیاه می‌شود ولی چون روابط جمهوری اسلامی و گرجستان گرم نیست، استفاده اقتصادی مهمی از این کانال تاکنون نشده است.»
او افزود:« با این حال مسیر فعلی که برای آن اندیشیده‌اند به نحوی است که موقعیت ژئوپلیتیکی رقبای ما را ارتقا خواهد داد و همین در نهایت می‌تواند از نظر اقتصادی نیز گریبان ایران را بگیرد. این اقدام موجب می‌شود که ترکیه به آسیای میانه دسترسی بهتری داشته باشد.»حسینی ادامه داد:«در عین حال چین، به عنوان اقتصاد نوظهور جهان  در پی یافتن مسیرهایی برای دسترسی مستقیم به اروپا است. به جز دریا، جمهوری خلق چین چهار مسیر را برای رسیدن به اروپا در نظر دارد که هر چهارتای آن از خاک ایران می‌گذرد. چنانچه کریدور زنگزور به شکلی که گفته می‌شود در بیاید، با اتصال ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه به یکدیگر، یکی از این مسیرها بدون گذر از ایران وصل می‌شود.»این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر ضرورت تدبیریابی برای حل این چالش، تصریح کرد:«در غیراین‌صورت، افزایش تنش‌ها و نظامی شدن یک اختلاف سیاسی کمکی به رفع مشکلات کشورمان در این روزهای دشوار نخواهد کرد. دست یافتن به راه حلی که همه طرف‌ها را راضی نگه دارد تنها گزینه در دسترس به نظر می‌رسد.»در همین رابطه احسان موحدیان، کارشناس روابط بین‌المللی و دیپلماسی عمومی درباره اهمیت گذرگاه زنگزور گفت: «‌این‌که ما با ۱۵ کشور مرز مستقیم خاکی یا آبی داریم را نباید به این معنا در نظر بگیریم که کم شدن یکی از این راه‌ها، اهمیت چندانی ندارد. بسته به این‌که مرزهای کشور به کدام کشورها، با کدام زیرساخت‌ها و ساختارها، ایدئولوژی حاکم بر آن و ده‌ها مولفه دیگر، هر مرزی اهمیت خاص خودش را دارد و هر کدام از آنها فرصت‌هایی را برای ایران به وجود می‌آورد.»