printlogo


رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار:
نیاز اولیه توسعه گردشگری سواحل زیبای بلوچستان  ساخت فرودگاه بین‌المللی است


رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: چابهار به‌ عنوان‌ مرکز سواحل‌ مکران‌ دارای ۲ اسکله‌ بزرگ شهید کلانتری‌ و اسکله شهید بهشتی و موقعیت ویژه‌ای که برای برنامه‌ریزی در جهت توسعه گردشگری دارد نیاز اولیه آن ساخت فرودگاه بین المللی است.
به گزارش اقتصادسرآمد، رحیم جدگال به ایسنا اظهار کرد: ساخت فرودگاه چابهار چندین سال در برنامه است اما احداث نمی شود و فرودگاه فعلی نظامی در کنارک فاقد هر گونه امکانات رفاهی و در حد یک فرودگاه کوچک است. نیاز است هر چه سریعتر فرودگاه بین المللی در حد و اندازه سواحل زیبای بلوچستان ساخته و افتتاح شود تا شاهد رونق سرمایه گذاری و توسعه گردشگری باشیم.
وی بیان کرد:  ساخت شهر فرودگاهی چابهار در پنج برنامه و سند بالادستی کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و با توجه به موقعیت ویژه بندر چابهار، بخش مهمی از ظرفیت این شهر به ترانزیت و صادرات کالا به مقاصد بین‌المللی اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه فرودگاه فعلی در کنارک به دلیل محدودیت‌های شدید و آمد شد مسافر و پروازهای مسافری امکان توسعه اقتصادی در راستای توسعه سواحل راهبردی مکران را ندارد به همین دلیل کمیته عالی فضایی کشور متشکل از نیروهای مسلح و ارگان‌های هوایی دولتی مجوز احداث شهر فرودگاهی چابهار با تاکید بر حمل کالا و مسافر را صادر کرده است اما اجرایی نمی شود و سالها مردم چشم انتظار ساخت فرودگاه در چابهار هستند، گفت: چابهار با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر بویژه از کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار ادامه داد: چابهار به عنوان یکی از مراکز تجارت جهانی، ترانزیت کالا و قطب گردشگری می تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار و استقرار صنایع و کارخانه های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاههای بزرگ و کوچک پیش بینی شده، این منطقه را به قطب مهم تجارت تبدیل می کند.
جدگال بیان کرد: چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد یافت و این نیاز این را دارد که با ساخت فرودگاه رفت و آمد هوایی تسهیل شود.وی بیان کرد: توسعه در منطقه چابهار بدون مشارکت اجتماعات محلی، اجتماعی، فرهنگی و استراتژیک به پایداری لازم نمی‌رسد.
وی افزود: توسعه سواحل مکران به نفع مردم منطقه و کشور هست و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، منطقه مکران با مرکزیت چابهار مورد توجه مسئولان در سخنرانی ها، سیاست های کلی برنامه های توسعه و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بوده است.
وی ادامه داد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، یکی از مولفه های اساسی توسعه و آبادانی سواحل مکران مباحث مربوط به ظرفیت های عظیم جغرافیایی و توجه به مناطق ساحلی و بندرگاهی و موقعیت های ترانزیتی است که می‌تواند اقتصاد محلی و ملی را متحول کند؛ اما در حوزه اجرایی از سوی مسئولین دولتی مغفول واقع شده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: برنامه ریزی سنتی توسعه از بالا و بدون مشارکت مردم سواحل مکران و بی ارتباط با ساختار اجتماعی،اقتصادی جامعه محلی موجب جذب سرمایه تجاری و خدماتی در شهر چابهار شده است و ورود سرمایه به محیطی سنتی در شرایط موجود برنامه ریزی سبب شده این ساخت اجتماعی، اقتصادی ساختار دوگانه ای را به شهر چابهار تحمیل کند.
جدگال تصریح کرد: شهر چابهار بالاترین نسبت جمعیت حاشیه‌نشینی را در کشور دارد و در این راستا بسیاری از فعالان اجتماعی و کارشناسان جذابیت‌های اقتصادی که به واسطه وجود سازمان منطقه آزاد، اداره کل بنادر و دریا نوردی و صنایع موجود (فولاد و پتروشیمی) ایجاد شده را ریشه توسعه نامتوازن در شهر چابهار می‌دانند و سالهای سال است به دلیل ایجاد جذابیت‌های اقتصادی با هجوم جمعیت به دلیل زندگی بهتر از مناطق و نواحی هم جوار مواجه شده است و شهر چابهار به دلیل توسعه نا متوازن با مشکلات آب، برق، بهداشت و آموزش روبه رو است.