printlogo


بندر سیریک وارد مدار عملیاتی ترانزیت خودرو شد 
تخلیه نخستین محموله خودروهای ترانزیتی از امارات در بندر سیریک


نخستین محموله خودروهای ترانزیتی از امارات با حضور استاندار هرمزگان در بندر چندمنظوره سیریک تخلیه شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در آئینی با حضورمهدی دوستی، ۵۵ دستگاه خودروی وارداتی به منظور ترانزیت به یکی از کشورهای همسایه، به عنوان نخستین محموله وارداتی خودرو از یکی از بنادر امارات متحده عربی در بندر چندمنظوره سیریک به عنوان یکی از بنادر مهم در حوزه مکران و شرق  به منظور ترانزیت تخلیه شد.  
 مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این مراسم اظهار کرد: طی دو سال و نیم گذشته هفت بندر در این استان به اتمام رسیده که یا در قالب فاز توسعه یا احداث بندر جدید بوده است. وی در این رابطه به احداث بندرخمیر اشاره کرد که کار صادرات مواد معدنی به خوبی درحال انجام است و سال گذشته نیز بیش از یک میلیون تن مواد معدنی از این بندر به کشورهای مقصد صادر شد.  
استاندار هرمزگان با بیان اینکه زیرساخت‌های بندرگاه سیریک نیز انجام شده است، بیان داشت: در حوزه عمرانی متاسفانه تمرکز بیشتر برفعالیت‌های سخت افزاری است در حالی که اصل آن باید توجه به احداث زیرساخت‌های اداری و نرم‌افزاری باشد چراکه این زیرساخت منجر به توسعه اقتصاد و تجارت در منطقه می‌شود.  
به گفته دوستی بعد از اتمام بندرگاه سیریک توسط سازمان بنادر و تلاش‌های ادار‌ه‌کل بنادر و دریانوردی به ویژه بنادر شرق استان، رویه‌های مختلفی اعم از ترانزیت داخلی و خارجی، صادرات و واردات تخصیص پیدا کرد. 
وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی و جهادی در احداث و توسعه زیرساخت‌های سیریک گفت: به منظور رونق فعالیت‌های تجاری این بندرگاه درحال حاضر فرآیند کارهای اداری بندر با ایجاد چندین کانکس درحال انجام است و تا دو ماه آینده عملیات اجرایی ساختمان اداری و دریایی از جمله ساختمان مرجع دریایی و زیرساخت‌های سازه‌ای ایجاد می‌شود. 
نماینده عالی دولت در هرمزگان ادامه داد: بندر سیریک در عرصه بین‌الملل منافعی برای کشور دارد چراکه قبل ازآن محموله‌های ترانزیتی بیشتر در بندرلنگه تخلیه می‌شد؛ اما با رونق این بندرگاه زمینه کاهش ترافیک در مسیر غرب بندرعباس، توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه، کاهش هزینه‌های ترانزیت از ایران و سوق دادن مسیرهای رقیب به این بندرگاه فراهم خواهد شد. 
دوستی افزود: احداث این بندرگاه در ذیل سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب علاوه بر توسعه معیشت مردم بومی این شهرستان، بسترساز اقتصاد دریامحور در حوزه شرق استان هرمزگان به ویژه در منطقه مکران خواهد بود. 
وی با بیان اینکه رویه های بسیار خوبی از جمله ترانزیت داخلی، خارجی ، صادرات و واردات برای بندر سیریک اخذ شده است که می‌تواند توسعه منطقه مکران را تضمین کند، اضافه کرد: بر اساس هماهنگی صورت گرفته پس از دریافت مجوزهای لازم، ورود شناورهای حمل خودرو در این بندر نیز دائمی می‌شود.
حسین عباس نژاد در آیین نمادین ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی از طریق بندر سیریک اظهار کرد: بندر سیریک با ۵۱ هکتار اراضی پسکرانه، یک سری ویژگی اساسی و مهم دارد که استفاده از ظرفیت‌های بالقوه آن، موجب رونق منطقه مکران می‌شود.