رئيس سازمان شيلات ايران
ارزش محصولات شيلاتي به 187 ميليون دلار رسيد
رئيس سازمان شيلات ايران اعلام كرد: در پنج ماهه نخست سال جاري مقدار صادرات انواع محصولات شيلاتي به بيش از ۱۱۸۸۲۹ تن و به ارزش ۱۸۷ ميليون دلار،رسيد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سيد حسين حسيني در گفت و گويي دراين باره به مانا گفت: مطابق گزارش منتشرشده توسط گمرك ج.ا.ايران در پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ مقدار صادرات انواع محصولات شيلاتي به بيش از ۱۱۸۸۲۹ تن و به ارزش ۱۸۷ ميليون دلار،رسيده است، كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني بيش از ۴۳ درصد و از لحاظ ارزشي بيش از ۳۳ درصد رشد داشته
است.
رئيس سازمان شيلات ايران افزود: در صدر فهرست اقلام اصلي صادراتي شيلات، به ترتيب ارزش انواع ماهيان ماهيان دريايي ۴۰.۷ درصد، خوراك آماده آبزيان ۲۱.۴ درصد و ميگو ۱۷.۱ درصد قرار دارند.
وي ادامه داد:صادرات انواع ماهيان دريايي در پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ بيش از ۴۲۳۰۲ تن و به ارزش بيش از ۷۶.۳ ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزديك به ۵۹ درصد وزني و بيش از ۶۶ درصد ارزشي، رشد داشته است.
حسيني ادامه داد:صادرات خوراك آماده آبزيان از ۲۸۶۲۷ تن كه داراي ارزش ۲۳.۶ ميليون دلار در پنج ماهه سال گذشته، به ۴۷۷۵۴ تن به ارزش ۴۰ ميليون دلار در مدت مشابه سال جاري، افزايش داشته كه از نظر وزني ۶۶.۸ درصد و از لحاظ ارزشي ۶۹.۵ درصد رشد داشته است.
وي درباره روند صادرات خاويار، كپورماهيان و قزل آلا نيز، تصريح كرد: مطابق آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران ، صادرات اين گونه ها، همچنان از روندي صعودي نسبت به پنج ماهه سال ۱۴۰۲ برخوردار بوده است، به طوري كه در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ مقدار صادرات خاويار به حدود ۲۳۲۸ كيلوگرم، كپورماهيان به ۹۶۵۱ تن و قزل آلا به ۵۷۱۱ تن رسيده است.
رييس سازمان شيلات ايران ادامه داد: مجموع واردات انواع نهاده هاي آبزي پروري و مواد اوليه صنايع شيلاتي در پنج ماهه نخست سال جاري ۲۱۸۳۲ تن معادل ۶۰.۹ ميليون دلار، برآورد شده كه سهم انواع تون ماهيان به عنوان اصلي ترين كالاي شيلاتي وارداتي، صنعت كنسرو به مقدار ۲۱۰۶۱ تن و به ارزش ۴۹.۶ ميليون دلار در ايام بادهاي موسمي (مونسون) و فصل عدم درياروي صيادان ايراني به آبهاي دور مي رسد.
حسيني در ادامه خاطر نشان كرد: از ابتداي سالجاري، مديريت سازمان شيلات ايران در امر واردات و تامين مواد اوليه صنايع كنسروسازي در فصل مونسون، تخفيف 20 تا 30 درصدي كنسرو ماهي تون در طرح عيد تا عيد و همچنين ايجاد ثبات قيمت كنسرو تون براي مصرف كنندگان واقعي، اقشار كم درآمد و دانشجويان،با قيمت مناسب اين محصول در بازار روبرو بوديم.