ادریس راموز: قشم جزیره لذت و تفریح نیست
«گردشگر تهاجمی» برای جزیره جهانی قشم زیانده است
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم از تلاش برای تغییر الگوی گردشگری در این جزیره با تاکید بر داراییهای فرهنگی سخن گفت و اظهار کرد: باید به این سمت برویم که قشم جزیره لذت و تفریح نیست. «گردشگر تهاجمی» برای قشم نه تنها آوردهای ندارد که زیانده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم در نشست خبری که در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار شد، نخست درباره عنوان این همایش که از واژه بومی «همسنگار» بهره گرفته شده است، توضیحاتی داد و گفت: دریانوردان قشمی وقتی در دریا حرکت میکردند یکدیگر را «همسنگار» خطاب میکردند که به معنای همیاری، همدلی و کنارهم بودن است.
او سپس به پیشینه تمدنی جزیره قشم و تعاملات فرهنگی و تجاری این جزیره با کشورهای شرقی و قاره آفریقا از هزاران سال پیش اشاره کرد و با یادآوری شعار سازمان جهانی گردشگری ملل متحد که روی صلح تاکید دارد، اظهار کرد: درحال حاضر مهمترین ابزار برای تعاملات و برقراری صلح، گردشگری است. گردشگری چه در بحث اقتصاد کشورها و چه در تقویت و تثبیت برند کشورها عنصری مطلوب محسوب میشود. با همین رویکرد در این همایش سعی شده است با دعوت از سفرای کشورهایی که در تاریخ دیرینه قشم با آنها ارتباط داشتیم، نشان دهیم در جزیره قشم چه اقداماتی برای فعال کردن دیپلماسی و جذب سرمایههای فرهنگی و اقتصادی انجام شده است.به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم، برای این همایش از ۱۲ سفیر مقیم در ایران از جمله امارات، قطر، عمان، چین، هندوستان، تانزانیا، ایتالیا، پرتغال و بلاروس براساس اشتراکها و تاریخ ارتباط تجاری و فرهنگی دعوت شده است. بیشتر دنبال روزنههای ارتباطی هستیم تا رجعتی به دروازه تمدنی قشم داشته باشیم.راموز با اشاره به برپایی نمایشگاهی در حاشیه این همایش اظهار کرد: قصد داریم مسیرهای دریایی با کشورهای مختلف برقرار کنیم، از جمله در مسیر کنگ، قشم و عمان. در این راستا با سفیر عمان مذاکراتی هم داشتهایم. براساس این تعاملها قصد داریم دانش لنجسازی را به عنوان میراث در خطر و همچنین دانش حفظ آب را احیا کنیم.او درباره جذب سرمایههای خارجی به جزیره قشم گفت: با توجه به تحریمها جذب سرمایهگذار خارجی با هزار مانع مواجه میشود، بنابراین بر جذب سرمایهگذار داخلی متمرکز هستیم.معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم تاکید کرد: باید به این سمت برویم که قشم جزیره لذت و تفریح نیست و یک بُعد آن تاریخ، گردشگری سلامت و ژئوتوریسم است. تلاش داریم مردم را با انواع گردشگری قشم آشنا کنیم و از طریق برندینگ، آن نگاه به جزیره قشم تغییر کند. معتقدیم وقتی این اتفاق در تمام مراتب کشور رخ دهد، برای سرمایهگذار هم جذاب میشود. او سپس به ایده «خانه قشم» که با هدف معرفی سبک زندگی و تجربه زیسته در قشم در استانهای دیگر راهاندازی خواهد شد، اشاره کرد و افزود: به جای اینکه ما در مقصد منتظر سرمایهگذار بنشینیم، قصد داریم در مبدأ، برندینگ، سبک زندگی و تجربه زیسته قشم را ترویج دهیم. راموز در پاسخ به انتقادهای خبرنگاران به کیفیت تاسیسات گردشگری در جزیره قشم با وجود سیاستگذاریهایی که برای توسعه گردشگری در این منطقه میشود، اظهار کرد: تأسیسات گردشگری در وضعیت مناسبی نیست اما با برنامهریزی و برندینگ ساخت هتلهای ۴ و ۵ ستاره شروع شده است و الگوهای جدیدی را در زنجیره گردشگری میخواهیم ایجاد کنیم. این جزیره تا کنون پلاژ ساحلی نداشت و تا ۱۵ ماه آینده پلاژ ساحلی قشم احداث میشود.