printlogo


«اقتصادسرآمد » گزارش می‌دهد؛
کاهش 24758واحدی شاخص کل بورس

سکه طلا 50 میلیون تومان شد
​​​​​​​گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل بورس روز گذشته با کاهش 24هزار و 758واحدی باردیگر تراز 2میلیون و 100هزار واحدی را از دست داد و در سطح 2میلیون و 89هزار واحدی ایستاد. دلیل اصلی نزول شاخص کل بورس فشار عرضه‌های صورت‌گرفته از سوی سرمایه‌گذارانی بود که در دو هفته گذشته به خاطر قفل بودن بورس در صف‌های فروش به دلیل دامنه یک‌درصدی نتوانسته بودند داد و ستد کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، صف‌های فروش بعد از اجرای دامنه نوسان یک‌درصدی از یک سو موجب ترس فعالان بازار سرمایه شد و از سوی دیگر، عطش نقد شدن را افزایش داد که در نهایت با افزایش دامنه نوسان از اولین روز هفته جاری، سیل فروشنده‌ها به بازار سدهای حمایتی از سوی مجریان بورس را شکست و ویرانی دیگری به بار آورد.
شاید اگر مدت دامنه نوسان یک‌درصدی کمتر بود خسارت نااطمینانی و این گونه عطش فروش که به جز معدودن نمادهایی، بقیه صف فروش داشته باشند، رخ نمی‌داد. البته شجاعت سازمان بورس و برداشتن دامنه نوسان یک‌درصدی که با تعطیلی بورس فرقی نمی‌کرد جای قدردانی دارد به هر حال، بورس از تحولات داخلی و خارجی تاثیر می‌پذیرد و این روزها به دلیل مناقشه‌های منطقه‌ای در لبنان و غزه و احتمال بالا گرفتن تنش در منطقه، کمی جنبه ترس روانی نزد سرمایه‌گذاران افزایش یافته است و بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های با اطمینان بالا هستند که نمونه این سرمایه‌گذاری بالا رفتن قیمت طلا در بازار جهانی است.

رقابت در فروش با هر قیمتی
صف‌های فروش در بیشتر نمادهای بازار سرمایه به گونه‌ای است که فروشنده‌ها برای خارج شدن و نقد کردن دارایی خود با یکدیگر رقابت دارند. در طول روز گاهی مشاهده می‌شود که صف فروش به طور کامل برداشته می‌شود، اما چند دقیقه بعد، دوباره فروشنده‌های جدید صف فروش جدیدی را تشکیل می‌دهند عرضه در صف فروش می‌تواند به دلیل ترس روانی از کاهش بیشتر قیمت در روزهای آینده باشد ترسی که در آن فروشنده‌ها به دور از هر گونه تفکری در قیمت فروش، تنها نقد شدن و فرار از بورس برای‌شان مهم است.
صف خرید و فروش بورس دو مفهومی هستند که در دو شرایط متفاوت اما مشابه در بازار بورس تشکیل می‌شوند. وقتی سهامداران با دریافت خبرهای بد از حوزه‌های متفاوت به این نتیجه برسند که ریسک سهام‌شان بالاست به فکر خارج شدن می‌افتند و قیمت سهم یک شرکت به پایین‌ترین حالت خود می‌رسد و افرادی که این سهام را در دست دارند اقدام به فروش آن می‌کنند اما به اندازه کافی متقاضی برای خرید این سهام وجود ندارد بنابراین رقابت بین فروشنده‌ها شکل می‌گیرد و این بار صف فروش تشکیل می‌شود.

تاثیر در شاخص کل بورس
شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان با 2هزار و 727، ملی صنایع مس ایران با 2هزار و 162، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با هزار و 360، سرمایه‌گذاری غدیر با هزار و 197 و پالایش نفت اصفهان با هزار و 188واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس روز گذشته داشتند و در نقطه مقابل شرکت‌های بانک پارسیان با 317، مبین انرژی خلیج فارس با 205، پتروشیمی خارک با 179، پتروشیمی پارس با 161 و پتروشیمی کرمانشاه با 133 واحد مانع از کاهش بیشتر شاخص کل بورس شدند.

سکه طلا 50 میلیون تومان
ادامه رکود بورس و ضررهای سهامداران در بازار سرمایه از یک سو و رشد قیمت جهانی طلا در بازار جهانی و افزایش قیمت ارز در بازار آزاد از سوی دیگر، سبب شد که قیمت سکه در بازار ازاد روز دوشنبه، 23مهرماه 1403، برای نخستین بار به قیمت 50میلیون تومان برسد.
نبود افق و چشم‌انداز روشن برای سرمایه‌گذاری با صرفه اقتصادی به دلائل بالا بودن نرخ سود تسهیلات، وضع قوانین دست و پاگیر، دست درازی دولت با انواع مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم، مشکلات صادراتی برای تولیدکننده‌ها و وارداتی برای صنایع محتاج به مواد اولیه و... مدت زمانی است که سرمایه‌گذاران را از کارهای اقتصادی فراری داده است معمولا در این مواقع بازار دلالی و سوداگری رونق پیدا می‌کند یکی از همین بازارها که پول نقد به راحتی در آن قابل تبدیل است بازار طلا و مسکوکات است.
سکه طلا به عنوان یکی از پرطرفدارترین ابزارهای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش در ایران، تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل داخلی و جهانی قرار دارد. در تحلیل سکه، قیمت جهانی طلا که در بازارهای بین‌المللی به دلار آمریکا تعیین می‌شود، نقش کلیدی در تعیین قیمت سکه طلا در ایران دارد. این قیمت تحت تاثیر عواملی چون عرضه و تقاضا در بازار جهانی طلا وضعیت اقتصادی ایالات متحده، نرخ بهره و تنش‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی قرار می‌گیرد. عرضه و تقاضا جهانی طلا، که شامل تولید معدنی، بازیافت و استفاده‌های صنعتی و جواهرات است، نقش مهمی در تعیین قیمت جهانی طلا دارد. وضعیت اقتصادی ایالات متحده، به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی و بازار اصلی طلا، نیز تاثیرگذار است؛ در زمان رکود یا بحران‌های مالی، تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن افزایش می‌یابد. نرخ بهره نیز تاثیر قابل‌توجهی دارد؛ نرخ بهره بالا می‌تواند جذابیت طلا را کاهش دهد، در حالی که کاهش نرخ بهره ممکن است قیمت طلا را افزایش دهد. همچنین، تنش‌های سیاسی و اقتصادی جهانی، نظیر جنگ‌ها یا بحران‌های ژئوپولیتیکی، می‌توانند موجب افزایش تقاضا برای طلا و به تبع آن، افزایش قیمت آن شوند.
وضعیت اقتصاد داخلی ایران به طور مستقیم بر قیمت سکه طلا تاثیر می‌گذارد. در شرایطی که تورم بالا باشد، ارزش پول کاهش یافته و سرمایه‌گذاران به خرید سکه طلا به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از ارزش دارایی‌های خود روی می‌آورند که این افزایش تقاضا می‌تواند به بالا رفتن قیمت سکه منجر شود. ثبات اقتصادی نیز نقش مهمی در این زمینه دارد؛ نوسانات اقتصادی و بحران‌های مالی می‌توانند موجب افزایش تقاضا برای سکه طلا به عنوان پناهگاه امن شوند و این مسئله می‌تواند قیمت سکه را بالا ببرد.
ارزش ذاتی سکه، با قیمت طلا و هزینه‌های تولید ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند با قیمت بازار تفاوت داشته باشد این تفاوت را حباب می‌گویند و زمانی ایجاد می‌شود که قیمت بازار سکه بالاتر از ارزش ذاتی آن باشد، که معمولا نتیجه انتظارات تورمی و رفتارهای سرمایه‌گذاران است.
انتظارات تورمی نقش کلیدی در ایجاد حباب سکه دارند. وقتی بازار طلا احساس کند که تورم در آینده افزایشی است، معمولا خرید سکه طلا به عنوان یک دارایی امن زیاد می‌شود. این افزایش تقاضا می‌تواند منجر به رشد قیمت سکه بالاتر از ارزش ذاتی آن شده و حباب قیمتی را ایجاد کند. به عبارت دیگر، انتظارات تورمی موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران حاضر شوند برای سکه طلا بیش از ارزش واقعی آن پرداخت کنند، چرا که انتظار دارند قیمت‌ها در آینده بالاتر برود.