printlogo


رایزنی های معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان  در تهران؛«اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد:
لزوم ادامه همکاری  تهران-باکو برای تکمیل  خط ریلی آستارا - آستارا

گروه بین الملل- امید اسماعیلی- شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و هیات همراه در سفر دوروزه خود با مقانات ارشد در حوزه های سیاسی و اقتصادی دیدار و گفت و گو کردند. دیدار با رییس جمهور، وزرای خارجه، اقتصاد و دارایی و وزیر راه و شهرسازی از اهم برنامه های ایشان بوده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور روز دوشنبه - ۲۳ مهرماه - در دیدار شاهین مصطفی معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر استقبال از هر پروژه و اقدامی که سبب توسعه روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان شود، گفت: باید امکانی فراهم کنیم تا ارتباطات و مراودات میان مردم تسهیل شود.
وی بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک تأکید کرد و با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دوطرف، گفت: شما برادران ما هستید و گسترش روابط دو کشور برای ما ارزش بسیاری دارد.
وی بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید کرد و اظهار داشت: معتقدیم حق حاکمیت هیچ کشوری نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر باز شدن پای کشورهای دیگر به منطقه را به صلاح کشورهای این منطقه نمی‌دانیم، چرا که باور داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم امنیت و مسائل مرتبط به خود را حل کنیم و این سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر آن تأکید داشته و داریم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای تفاهمات میان دو کشور، افزود: در دیدار با مقامات سایر کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی منطقه هم تأکید کرده‌ام که باید امکانی را فراهم کنیم تا ارتباطات و مراودات میان مردم تسهیل شود. در همین راستا از تمام پروژه‌هایی که ارتباطات میان کشورهای اسلامی را بیش از پیش توسعه دهد، استقبال می‌کنیم.
پزشکیان با بیان اینکه برای تقویت و ارتقای امنیت، برقراری آرامش و ارتباط بین کشورها، نیازی به دیوارکشی در مرزها نیست، تصریح کرد: بازارهای کشورهای اسلامی باید به روی یکدیگر باز باشد و تجار به راحتی با هم کار کنند.
وی در ادامه بر ارتقای سطح همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد و گفت: از برقراری مسیرهای ریلی و بزرگراهی میان دو کشور استقبال می‌کنیم و همچنین خواهان تداوم و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی و کشاورزی هستیم و به آنچه در این زمینه‌ها توافق شده، پایبندیم.
پزشکیان در این دیدار با اشاره به رسیدگی‌های قضایی به پرونده فرد حمله کننده به سفارت جمهوری آذربایجان، گفت: این موضوع را تا اجرای کامل روندهای قانونی دنبال می‌کنیم.

خواهان گسترش روابط با ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی است هستیم
روز سه شنبه و در ادامه «شاهین مصطفی» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران افزود: به نمایندگی از رئیس جمهور آذربایجان اعلام می‌کنم که خواهان گسترش روابط با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، خطوط سوآپ انرژی، فرهنگی، ترانزیت و تکمیل و توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی مشترک، امنیتی و دفاعی است و برای روابط خود با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم.
وی با بیان اینکه الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان خواهان تقویت آرامش و تثبیت صلح در منطقه است، اظهار داشت: ما نسبت به هیچ کشوری ادعای ارضی نداریم و متقابلا ادعای هیچ کشوری علیه تمامیت ارضی خود را نمی‌پذیریم و معتقدیم مسائل و مشکلات منطقه باید از طریق مذاکره میان کشورهای منطقه حل و فصل شود.پ
شاهین مصطفی با اعلام آمادگی کشورش برای تداوم همکاری‌های گسترده با ایران و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های قبلی، به برگزاری نشستی بین‌المللی در باکو با موضوع تغییرات اقلیمی در آینده نزدیک اشاره کرد و از دکتر پزشکیان برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورد.

نقشه راه دستیابی به ترانزیت ۱۵ میلیون تنی میان ایران و آذربایجان تهیه شود
در ادامه سفر دو روزه معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران، نشست مشترک فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ایران و شاهین مصطفی‌یف که هر دو ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را به عهده دارند، به منظور پیگیری همکاری‌های دو کشور و همچنین افزایش تعاملات ایران و آذربایجان برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست بر ضرورت ایجاد نقشه راه برای دستیابی به هدف ترانزیت ۱۵ میلیون تنی تاکید کرد.
فرزانه صادق ضمن خوشامد گویی به مقامات جمهوری آذربایجان در پی سفر به تهران، گفت: پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی دو کشور پشتوانه ارزشمندی برای توسعه روابط ۲ کشور است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه ارتباط با جمهوری آذربایجان از اهمیت و جایگاه بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
وی ادامه داد: اطمینان دارم که این مناسبات با تلاش‌های جنابعالی در آینده و در راستای منافع دو کشور بیش از پیش ارتقا خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ضمنا مراتب خرسندی خود را از بازگشایی مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اعلام می‌کنم و آمادگی داریم تا مناسبات دو کشور را در همه بخش‌ها توسعه دهیم.
صادق در ادامه اظهار کرد: آماده‌ایم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در تهران برگزار کنیم تا همه زمینه‌های همکاری مرور شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه همکاری در کلیه زمینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک و همین‌طور در پروژه‌های زیرساختی به طور مستمر در جریان است.
وی در ادامه با اشاره به این که ایران اقدام برای ساخت راه آهن رشت- آستارا را آغاز کرده است، گفت: این موضوع نقطه عطفی برای توسعه کریدور شمال جنوب است و مشارکت دولت آذربایجان برای توسعه زیرساخت‌های ریلی منتهی به این مسیر اهمیت بالایی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید به ظرفیت‌های مطلوب مرزی موجود در بخش جاده‌ای بین دو کشور گفت: پیشنهاد می‌کنم میزان پذیرش ناوگان به صورت روزانه در مرز آستارا به ۱۰۰۰ دستگاه در بیله سوار ۸۰۰ دستگاه، در جلفا به ۷۰۰ دستگاه و در پلدشت به ۶۰۰ دستگاه افزایش یابد.
وی ادامه داد: لازم است تفاهم‌نامه جامعی در خصوص همکاری دو کشور در بخش حمل‌ونقل تهیه شود که همزمان با توسعه زیرساخت‌ها  جریان حمل‌ونقل نیز سرعت یابد.
صادق در ادامه اظهار کرد: می توانیم ظرف یک ماه آینده ترتیب برگزاری جلسه و تهیه این تفاهم‌نامه را بدهیم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین لازم است نقشه راه دستیابی به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت کالا بین دو کشور در سال تهیه شود.
وی درخصوص توسعه همکاری‌های بندری و دریانوردی نیز گفت: لازم است نشست مشترک کارشناسی جهت نهایی سازی پیش نویس تفاهم‌نامه همکاری ظرف یک‌ماه آینده برگزار شود.وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر ضرورت افزایش پروازهای مشترک بین دو کشور تاکید کرد: حمل‌ونقل هوایی بین دو کشور باید توسعه پیدا کند و در این راستا باید زمینه افزایش پروازهای مشترک در هر دو کشور ایجاد شود.

ترانزیت برق با کشورهای همسایه افزایش یابد
عباس علی‌آبادی وزیر نیرو در دیدار با معاون نخست وزیر آذربایجان گفت: اتصال الکتریکی بین ایران و آذربایجان اکنون برقرار است و امید است تا تابستان سال آینده، این امر افزایش یابد و پیشنهاد شده بین روسیه، آذربایجان، ایران، امارات و عربستان در این باره مذاکراتی صورت گیرد.
وی با اشاره به اشتراک های تاریخی فراوان بین دو کشور ایران و آذربایجان، ادامه داد: برای تداوم و تقویت همکاری‌ها بین دو طرف، طرح‌های زیادی را در دستورکار داریم.
وی با اشاره به همکاری صورت گرفته ایران و آذربایجان درخصوص سد خداآفرین افزود: این سد توسط دو طرف ساخته شده است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: درباره سد قیزقلعه سی و اردوباد برنامه مفصلی را در دست اقدام داریم که در مراحل پیشرفت است؛ در توافق صورت گرفته مقرر شد فرآیند اجرای این طرح‌ها تسریع شود.
علی آبادی افزود: اتصال الکتریکی بین ایران و آذربایجان هم‌اکنون برقرار است و امید است تا تابستان سال آینده، این امر افزایش یابد و پیشنهاد شده است بین روسیه، آذربایجان، ایران، امارات و عربستان در این باره مذاکراتی صورت گیرد.
وی گفت: هم‌اکنون با روسیه مذاکرات صورت گرفته است و مقرر شد در اجلاس آینده این موضوع پیگیری شود. برقراری این خط الکتریکی به جهت اقتصادی برای دو طرف بسیار سودمند خواهد بود. در زمینه‌های تخصصی - فنی مذاکراتی صورت گرفت و بر همین اساس آمادگی برای بازدید از تاسیسات فنی دو کشور اعلام شد.

در حوزه‌های آب وبرق نیز همکاری‌های قابل توجهی بین دوطرف برقرار است
معاون نخست وزیر و رئیس آذری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و آذربایجان بسیار گسترده است، ادامه داد: در حوزه‌های آب وبرق نیز همکاری‌های قابل توجهی بین دوطرف برقرار است. از جمله می‌توان به پروژه خداآفرین و قیزقلعه‌سی اشاره کرد.

«شاهین مصطفی یوف» با اشاره به تبادل نظر صورت گرفته در دیدار مشترک با وزیر نیرو برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی، افزود: در مورد احداث نیروگاه‌ها نیز شاهد برقراری همکاری بین دو کشور ایران و آذربایجان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: همکاری بسیار خوبی بین ایران و آذربایجان در حوزه آب برقرار شده است؛ به طوری که حدود سه سال پیش در آذربایجان جشن همکاری پنجاه ساله با ایران در حوزه آب برگزار شد.
شاهین مصطفی یوف گفت: درباره اجرای توافق مارازاد و اردوباد که در سال 2014 به امضا رسیده تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد با سرعت عمل بیشتری این مهم انجام شود.
وی افزود: ارتباط الکتریکی ایران و آذربایجان در پنج نقطه برقرار است و توافق شد در این باره همکاری‌ها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین درخصوص سنکرون کردن برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد یک شرکت ایرانی ارزیابی فنی ‌ اقتصادی این مهم را انجام دهد.
لزوم ادامه همکاری تهران-باکو برای تکمیل خط ریلی آستارا - آستارا
در ادامه این سفر دو روزه، نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بار انداز راه آهن آستارا_آستارا با حضور دکتر ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و روشن رستم اف، رئیس راه‌آهن کشور آذربایجان در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.
مدیرعامل راه آهن با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا از امضای تفاهم نامه های گسترش همکاری های ریلی در آینده خبر داد.
دکتر ذاکری در این نشست گفت: راه آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم باتوجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی، این همکاری ها ادامه یابد.
وی ادامه داد: باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. 
معاون وزیر راه شهرسازی افزود: باید حمل و نقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه ،آذربایجان، ایران و نهایتا کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.
دکتر ذاکری تاکید کرد: در حال حاضر ما در ۵ نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و براساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.
دکتر ذاکری گفت: همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.
وی گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.
وی تاکیدکرد: تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال تر شوند.
دکتر ذاکری گفت: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: ما از شرکت های حمل و نقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.دکتر ذاکری تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت- آستارا حتما باید از ظرفیت موجود شمال- جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.
وی افزود: امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم.
رئیس راه‌آهن آذربایجان هم با ابراز خرسندی از نشست مشترک با دکتر جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.
رستم اف در این نشست، با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا – آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال – جنوب، گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقمند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راه‌آهن دو کشور برگزار می‌شود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.