printlogo


دبیرخانه یادداشت تفاهم منطقه ای  اقیانوس هند اعلام کرد:
تعمیر و نگهداری ضعیف ، عامل اصلی افزایش نواقص کشتی های تجاری 2023

دبیر خانه یادداشت تفاهم منطقه ای اقیانوس هند (IOMOU) با اعلام افزایش نواقص فنی و ایمنی کشتی ها در سال 2023، یکی از دلایل اصلی آن را ناشی از تعمیر و نگهداری ضعیف کشتی ها در دوران شیوع بیماری کووید-19 و پس از آن می داند.
به گزارش اقتصادسرآمد، دبیرخانه IOMOU اضافه کرد: نتیجه بازرسی از کشتی ها متردد در اقیانوس هند در سال 2023 ، حاکی از افزایش نقص فنی و ایمنی شناورها است.
بر اساس این گزارش، در پی بازرسی 5 هزار و 785 فروند کشتی خارجی کنوانسیونی توسط افسران کنترل و بازرسی کشتی ها PSC در سال 2023 در بنادر کشورهای عضو یادداشت تفاهم مذکور( از جمله ج.ا. ایران ) 3 هزار و 21 فروند دارای نقص بوده است. همچنین در 247 فروند از کشتی های بازرسی شده ، ماهیت نقص از نظر الزامات بین المللی، در سطح بسیار خطرناک بوده که منجر به توقیف فنی و ایمنی کشتی (DETAINTION) شده است.بر اساس این گزارش، میانگین تعداد نواقص به ازای هر بازرسی ، از میزان 1.95 مورد در سال 2022 به 2.30 مورد در سال 2023 افزایش داشته و درصد کشتی های مشمول توقیف فنی و ایمنی نیز از 3.93 درصد در سال 2022 به 4.27 درصد رسیده است.
این در حالی است که کارشناسان و متخصصان یکی از دلایل مهم برای افزایش نواقص کشتی ها را ناشی از تعمیر و نگهداری ضعیف کشتی ها در دوران شیوع بیماری کووید-19 و پس از آن می دانند.
به نظر می رسد همه گیری بیماری کووید-19 در سال های اخیر که منجر به محدودیت ظرفیت ارائه خدمات از سوی بسیاری از صنایع به ویژه کارخانجات کشتی سازی شد و همچنین مقررات بسیاری از کشورها برای ممنوعیت تردد به بنادر و تاسیسات مرتبط با تعمیر کشتی ها ، تاثیر مستقیمی بر نزول کیفی وضعیت فنی و ایمنی شناورهای تجاری داشته است.