printlogo


رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی کرمان:
خودروسازان برند پسته و خرما ایران را در جهان بدنام می‌کنند

کرمان - رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان معتقد است، چون خودروسازان شناخت کافی از محصول پسته و خرما ندارند، بدترین و بی‌کیفیت‌ترین پسته و خرما را صادر می‌کنند و بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم و برند پسته و خرما ایران را بدنام می‌کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدعلی محمدمیرزائیان به ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروسازان به صادرات پسته، خرما، کشمش و انجیر و تقریبا به صادرات همه محصولات ورود پیدا کرده‌اند، وضعیت صادرات مطلوب نیست.به گفته وی، صادرکنندگان بزرگ فعلا کاری انجام نمی‌دهند و بیشتر خودروسازان به امر صادرات پسته پرداخته‌اند.
طبق اعلام رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان، ارزش تعرفه گمرکی پسته و خرما را افزایش داده‌اند تا بتوانند واردات انجام دهند، به‌ طوری‌ که یک دلار و ۴۰ سنت روی پسته و حدود ۷۰ سنت روی خرما تعرفه در گمرک اظهار می‌شود. درباره تعرفه کشمش و انجیر و ... اطلاعات ندارم. وی توصیح داد: تعرفه گمرکی افزایش یافته و ما نمی‌دانیم چگونه این تعرفه‌ها زیاد شده است. گمرک ایران باید استعلام نرخ واقعی پسته و خرما را از انجمن‌های خرما و پسته که در اتاق بازرگانی هستند، بگیرد.میرزائیان افزود: متاسفانه خودروسازان پسته و خرما را زیر قیمت در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و صادرکننده واقعی فعلا نمی‌تواند کاری انجام دهد و خودروسازان بازار را از دست صادرکنندگان گرفته‌اند.«دولت باید برای از دست ندادن بازارهای جهانی، فکری برای صادرات پسته و خرما کند. با توجه به اینکه امسال حدود ۲۰۰ هزار تن پسته و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما تولید و حدود ۵۰۰ تن خرما صادر می‌شود.» این مطلب بخشی از هشدارهای میرزائیان بود.
وی تاکید کرد: چون خودروسازان شناخت کافی از محصول پسته و خرما ندارند، بدترین و بی‌کیفیت‌تربن پسته و خرما را صادر می‌کنند و بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم و برند پسته و خرما ایران را بدنام می‌کنند و در آینده کسی پسته و خرما ایران را نخواهد خرید.به گفته وی، دولت اگر فکری برای کشاورزان و تولید نکند، ایران کالاها بازارهای جهانی را از دست خواهد داد.