printlogo


طرح توسعه محور شرق، یکی از دلایل اساسی بوجود آمدن منطقه آزاد چابهار بود 
 کریدورهایی  که اعتبار ندارند! 

مشهد- فاطمه صبوری خبرنگار اقتصادسرآمد- سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور در محل شرکت سپاد خراسان با حضور آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مدیران دولتی و خصوصی استان‌های شرقی کشور برگزار شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهارداشت:طرح توسعه محور شرق، یکی از دلایل اساسی بوجود آمدن منطقه آزاد چابهار بود. همافزایی و تعالی برنامه‌های تجاری مثلث لجستیکی چابهار، مشهد، تبریز و تمام مناطق آزاد و ویژه در این منطقه موضوع اصلی این نشست‌ها است.دکتر حمیرا ریگی افزود:زیر بنای تحولات سیاسی در ایران با اقتصاد است .لذا وقتی امنیت بین المللی می شود که اقتصاد بین المللی شود.دبیر کارگروه هماهنگی توسعه شرق، اعلام‌ کرد : امروز ما با حداقل ظرفیت ۲۰ میلیون تن ترانزیت آسیای میانه به افغانستان از طریق چابهار مواجه هستیم که حامد صالحی ادامه داد:توان تأمین زیرساخت‌هایش را نداریم. انجمن کارفرمایی بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه و بهره‌برداری کریدور شرق را دارد. متاسفانه کریدورها در کشور ما مسئول مستقیم ندارد.رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، اعلام کرد: پتانسیل ایجاد کارگروه مرکزی توسعه کریدور شرق به مرکزیت استان خراسان رضوی وجود دارد.محمود سیادت اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود ریاست این کارگروه به صورت دوره‌های دوساله بین استانداران استان‌های شرقی گردش کند.وی یادآور شد:  برای توسعه این کریدور، انگیزه‌های بسیاری از سمت افغانستان وجود دارد اما بطور قطع معطل نمی‌مانند. در هر بازه زمانی کوتاه یک ایده و یک مسیر جدید درحال ایجاد است و ما بدلیل تحریم‌های داخلی و خارجی، از این مسیرها جا می‌مانیم.معاون هماهنگی استان خراسان جنوبی گفت : نیاز به اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق، نوسازی ناوگان باری و توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی ضرورت دارد.  جعفری تاکید کرد: اعتبار ویژه برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی کریدور ها لازم است. برای مثال پروژه راه آهن چابهار، نیشابور، مشهد که اعتبار پروژه در حال حاضر جابجا شده و از اولویت خارج شده است.