«اقتصادسرآمد» از همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات گزارش می دهد
گردهمایی بزرگ برای تقویت زیرساخت راههای کشور
گروه ترانزیت – امید اسماعیلی - همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، روز سه شنبه هشتم آبان با حضور کارفرمایان و پیمانکاران این صنعت در محل مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی آغازشد. محورهای این همایش و نمایشگاه، قیر و فرآوردههای قیری، مخلوطهای آسفالتی، مدیریت روسازی و روشهای نگهداری و بهسازی، توسعه پایدار در صنعت قیر و آسفالت (بازیافت آسفالت)، تحلیل و طراحی روسازی، تثبیت لایهها و روسازیهای مرکب، آزمایشهای غیر مخرب روسازی است.
کاهش فرسودگی ناوگان، شریانها و کریدورهای حملونقل اولویت وزارت راه و شهرسازی است
فرزانه صادق، وزیر راه وشهرسازی در حاشیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات که در مرکز تحقیقات راه و مسکن برگزار شد، گفت: در کشور ما ۹۰ درصد حملونقل بار و مسافری از طریق جادهها انجام میشود.
وی اظهار کرد: صنعت حملونقل در همه کشورها توسعهیافتگی آن کشور را رقم میزند و یکی از مهمترین موضوعات در صنعت حملونقل، نگهداشت این سرمایه است.
وی افزود: در کشور ما ۹۰ درصد حملونقل بار و مسافری از طریق جادهها انجام میگیرد. بنابراین برگزاری همایشهایی از ایندست و اقدامات بعدی آن از جمله تشکیل کارگروههای تخصصی مستمر، تاثیر بسیاری در ارتقای کیفیت و کمیت جادههای موجود در کشور خواهد گذاشت.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از طرفی برگزاری چنین همایشهایی به همافزایی ظرفیتهای داخل کشور چه در صنعت مهندسی و چه در دانشبنیانی که در داخل کشور شکل گرفته و همچنین نخبگانی که در کشور تلاش میکنند تا بتوانند کیفیت را بالا ببرند، کمک خواهد کرد.
صادق در ادامه گفت: یکی از مهمترین اتفاقات هم این همافزایی بین وزارتخانههای مختلف نفت و صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای زیرمجموعهی وزارت راه و شهرسازی است. حتما با گواهینامههای استانداردی که در این بخش داده میشود و جذب حداکثری نخبگان و دانشبنیان در این خصوص، میتوانیم ارتقای کیفیت را در جادهها و صنعت حملونقل داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که فرسودگی ناوگان حملونقل منجر به افزایش مصرف سوخت میشود و بر محیط زیست نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت و وزارت راه و شهرسازی چه برنامههایی در این خصوص دارد؟، گفت: متاسفانه با فرسودگی ناوگان حملونقل مواجهیم و فرسودگی شریانها و کریدورهای حملونقلی را نیز داریم که در درآمدهای پایدار ملی به جهت ترانزیتی که انجام میگیرد، بسیار تاثیرگذار است. به همین جهت رسیدگی به این موضوع و کاهش میزان فرسودگیها در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی است.
صادق گفت: در خصوص ناوگان نیز قطعا تجهیز و نوسازی ناوگان در اولویت است و با جلساتی که با وزرای صمت و نفت برگزار خواهد شد، به سمت نوسازی ناوگان و استفاده حداکثری از بخش خصوصی حرکت خواهیم کرد.
بسیاری از کارخانههای تولید شن و ماسه گواهینامه ندارند
محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانههای تولید شن و ماسه گواهینامه ندارند، گفت: وقتی پول به موقع پیمانکار را نمی دهیم، کیفیت کار خودبخود پایین می آید.
وی اظهارداشت:همایش های اینچنینی فرصتی برای طرح مطالبات دولت و بیان دغدغه تولیدکنندگان است تا بتوان با همفکری در راستای توسعه کشور گام برداشته شود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی مهمترین مولفه توسعه کشور هستند، افزود: بارها به وزارت راه گفته ام که اگر میخواهیم توسعه داشته باشیم باید دولت به بخش خصوصی بیشتر بها دهد، این بخش رقیب دولت نیست. امروز با حجم بالای از پروژههای نیمه تمام مواجهیم. بار اجرای پروژه ها امروز بر دوش بخش خصوصی افتاده است.وی با یادآوری اینکه طبق استاندار جهانی 2 تا 6 درصد ارزش جادهها صرف نگهداری آن شود، گفت: شاید یکی از دلایل فرسودگی جادهها این است که در نگهداری راهها منابع بسیار بسیار محدود است.
وقتی پول به موقع پیمانکار را نمی دهیم، کیفیت کار خودبخود پایین می آید
وی با بیان اینکه عمر آسفالت با زیرسازی نامناسب جاده ها پایین است، تصریح کرد: وقتی پول به موقع پیمانکار را نمی دهیم، کیفیت کار خودبخود پایین می آید.
شن و ماسه تولید کارخانههای کشور غیراستاندارد است
رییس کمیسیون عمران مجلس، اضافه کرد؛ خیلی از کارخانه های تولید شن و ماسه گواهینامه ندارند و تولیدات آنها غیر استاندارد است.کیفیت ماشین آلات که آسفالت توزیع می کنند، خوب نیست. رضایی کوچی با یادآوری اینکه با توجه به کیفیت قیر ایران، هرچه تولید داشته باشیم به فروش می رسد، افزود: باید با استفاده از فناوریهای جدید، میزان مصرف قیر را کاهش دهیم. اگر بتوانیم از فناوری ها و روش های جدید برای مصرف کم قیر استفاده کنیم می توانیم ،2میلیون تن قیر را صادر کنیم.
صرفهجویی ۳ میلیارد دلاری با جایگزینی گوگرد بهجای قیر
محمد مهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی نیز در نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات در محل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: چنانچه بتوانیم گوگرد را در محصول قیر جایگزین کنیم، امکان صرفهجویی ارزی سالیانه تا سه میلیارد دلار از این محل وجود دارد.وی افزود: ایران مقام یازدهم جهان در تولید گوگرد را دارد که این محصول برای تولید قیر آسفالت گوگردی، پوششهای گوگردی برای سازههای بتنی موجود و همچنین بتن گوگردی کاربرد دارد.
وی بیانداشت: بتن گوگردی به طور عمده در مناطقی همچون حوزه خلیج فارس و سازههای دریایی که با خوردگی بالا مواجهیم، دوامی بیانتها دارد.
حیدری خاطرنشان کرد: هزینه خوردگی سازهها سالیانه ۲.۷ میلیارد دلار است که با دانشی که در اختیار داریم میتوانیم در یک برنامه چهار ساله این میزان خوردگی را به صفر برسانیم.وی ادامهداد: در موضوع پوششهای گوگردی، بسیاری از سازهها از جمله پلها، ابنیه فنی، نیوجرسیها، قطعات بتنی و غیره در کشور ساخته شده که اگر پوشش گوگردی روی این قطعات موجود بدهیم، عمر مفید آنها تا چهار برابر افزایش خواهد یافت.
حیدری اضافه کرد: میزان تولید قیر در کشور سالیانه ۵.۵ میلیون تن و میزان تولید گوگرد سالیانه ۱.۶ میلیون تن است، اما میتوانیم تا ۴۰ درصد به جای قیر از گوگرد استفاده کرده و ظرفیت صادراتی قیر را افزایش دهیم؛ به این ترتیب ارزآوری از محل صادرات قیر به سه میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
وی یادآور شد: هم اکنون هر تن گوگرد بین هفت تا ۱۴ دلار و هر تن قیر ۲۰ دلار صادر میشود، اما اگر بتوانیم گوگرد را در قیر جایگزین کنیم میتواند تا سه میلیارد دلار صرفهجویی به دنبال داشته باشد.
مهمترین دغدغه بخش خصوصی حوزه ساخت راه، بازگشت سرمایه است
حجتاله جعفرپیشه مجری کریدور نوار ساحلی جنوب کشور هم در پنل «نقش فناوریهای نوین در کاهش هزینههای احداث راه» نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات گفت: بازگشت سرمایه مهمترین دغدغه بخش خصوصی حوزه ساخت راه برشمرد.
وی با اشاره به هزینه بالای قیر در کشور اظهار داشت: بهتازگی با اقدامات صورت گرفته در کشور و استفاده از آسفالت پلیمری، شاهد افزایش استحکام آسفالت و همچنین کاهش هزینههای اجرا هستیم.
وی بیانداشت: این مدل در جنوب کشور با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب بوده و امید است بتوان در سایر مناطق کشور هم مورد استفاده قرار گیرد.
مجری کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در ادامه با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراهها، گفت: در حال حاضر مشارکت بخش خصوصی را در حوزه بهرهبرداری داریم که اگر این حضور و مشارکت از طراحی تا ساخت را دربرگیرد میتوان گامهای موثرتری برداشت.
جعفرپیشه تصریحکرد: در سال گذشته ساخت و بهرهبرداری توسط بخش خصوصی بود، اما موضوع اصلی درآمد پس از اجرا بود که امید است با اتفاقات مناسب بتوان شاهد بازگشت سرمایه بخش خصوصی باشیم که لازمه آن اقدامات لازم در قوانین بالادستی است.
همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، تا دهم آبان ماه در محل مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برپاست.