printlogo


ردپای توسعه صنایع دریایی در «هرمزگان»؛
گام‌های پیشرفت در کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران

 گروه صنایع دریایی - بهاره بیژنی - از ساخت و خرید کشتی‌ها و قایق‌های جنگی در دوران ساسانی گرفته تا ناوگان‌هایی که برای مطالعات راهبردی در عصر افشاریه مامور کشف و بررسی سواحل همسایه می‌شدند نیز نشان دیگری از قدمت و اهمیت صنعت کشتی‌سازی در درازای تاریخ مرزوبوم «ایران» است. 
به گزارش روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، در شماره قبل، بخش اول این گزارش منتشر شد، وحالا با هم بخش دوم آن را پی می‌گیریم: کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور همواره در تلاش بوده تا در راستای پیشرفت اقتصاد دریا پایه گام‌های موثر و رو به جلویی بردارد که در این راه با بومی‌سازی دانش در بخش‌های مختلف این صنعت و همچنین جذب پروژه‌های خارجی ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور ارز آوری نیز داشته است. «ایزوایکو» در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مرور بخش‌های مختلف آن به‌عنوان طرح توسعه ایجاد شد. این شرکت طی مدت یاد شده با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه کشتی اقیانوس‌پیما توانست توانایی خود را در زمینه‌ ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند.سلمان ضربی، مدیرعامل ایزوایکو ضمن اشاره به اقدامات راهبردی این مجتمع در راستای بهبود وضعیت شرکت، افزود: چهار سال گذشته، ۱۰ محور اصلی برای توسعه و بهبود عملکرد مجتمع تعریف شده است که برخی از این محورها شامل افزایش بهره‌وری، بهبود سیمای عمومی شرکت، تقویت برند ایزوایکو، و گسترش فعالیت‌های تعمیر و ساخت کشتی و شناورها شده است.چهار سال گذشته، ۱۰ محور اصلی برای توسعه و بهبود عملکرد مجتمع تعریف شده است که برخی از این محورها شامل افزایش بهره‌وری، بهبود سیمای عمومی شرکت، تقویت برند ایزوایکو، و گسترش فعالیت‌های تعمیر و ساخت کشتی و شناورها شده است.
وی ادامه داد: اکنون پروژه‌های متعددی در دست اجرا داریم، از جمله ساخت کشتی‌های ۱۴۵ متری، یدک‌کش‌ها، و تعمیر کشتی‌هایی که تقریباً ۸۰ درصد ظرفیت ما را اشغال کرده‌اند.پروژه‌های متعددی در دست اجرا داریم، از جمله ساخت کشتی‌های ۱۴۵ متری، یدک‌کش‌ها، و تعمیر کشتی‌هایی که تقریباً ۸۰ درصد ظرفیت ما را اشغال کرده‌اند.«وی با اشاره به مشکلات ناشی از فرار سرمایه‌ها به خارج از کشور گفت: بسیاری از کشتی‌های ایرانی برای تعمیرات به کشورهای دیگری مانند چین و کره جنوبی می‌روند و این مسئله منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و اگر بتوانیم بازار کار داخلی را تقویت کنیم و کشتی‌ها را در داخل تعمیر و نگهداری کنیم، می‌توانیم بخش قابل توجهی از این درآمدها را حفظ کنیم.»ضربتی در زمینه ساخت سکوهای نفتی و گازی و همکاری با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پروژه‌های بزرگی مانند توسعه میدان نفتی فروزان و فاز ۱۱ پارس جنوبی را در دست اجرا داریم و این پروژه‌ها از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردارند و می‌توانند نقش مهمی در تأمین انرژی کشور ایفا کنند.وی به برنامه‌های آینده مجتمع اشاره کرد و گفت که این مجتمع قصد دارد در سال‌های آینده پروژه‌های بزرگی را در حوزه ساخت و تعمیر کشتی‌ها، سکوهای نفتی و دیگر زیرساخت‌های دریایی انجام دهد.

اقتصاد دریامحور؛ حمایت از فعالیت‌های دریایی، وظیفه‌ای همگانی
 حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری بر اهمیت اقتصاد دریا محور در توسعه کشور و نقش ملموس ایزوایکو به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی ایران اسلامی در تحقق این توسعه تأکید کرد و گفت: مجموعه ایزوایکو به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور، قطعاً در اقتصاد دریا محور نقش بی‌بدیلی دارد و این موضوع نه تنها برای توسعه هرمزگان بلکه برای کشور بسیار حیاتی است.ایزوایکو به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور، قطعاً در اقتصاد دریا محور نقش بی‌بدیلی دارد و این موضوع نه تنها برای توسعه هرمزگان بلکه برای کشور بسیار حیاتی است.
وی افزود: ساخت کشتی و سکوهایی که در این مجموعه انجام می‌شود، به‌ویژه در شرایط فعلی که اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مورتأکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در برنامه هفتم توسعه قرار گرفته، اهمیت ویژه‌ای دارد.
آیت الله ابراهیمی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی باید حمایت‌های جدی و همه‌جانبه‌ای از این مجموعه و سایر صنایع دریایی کشور داشته باشند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا، حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از ظرفیت دریا برای توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما متأسفانه در کشور ما هنوز به میزان کافی از این ظرفیت بهره‌برداری نشده است. مسئولان کشور و استان باید دست به دست هم دهند تا از طریق توسعه سواحل و تقویت اقتصاد دریامحور، به توسعه پایدار کشور کمک شود.آیت الله ابراهیمی همچنین به نقش حیاتی ایزوایکو در تحقق اقتصاد دریامحور اشاره کرده و گفت: حمایت از این مجموعه در واقع حمایت از جامعه و مردم است، امیدواریم که دولت چهاردهم، مجلس و حتی قوه قضاییه، با همدلی و همکاری، گام‌های مهمی در حمایت از صنایع دریایی و اقتصاد دریامحور بردارند تا کشور ما بتواند از ظرفیت عظیم دریا بهره‌مند شوند.
وی افزود: این بازدید فرصتی بود که از نزدیک با فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجموعه بزرگ آشنا شویم و یقین حاصل کنیم که ایزوایکو در مسیر توسعه کشور، نقش محوری خود را به خوبی ایفا می‌کند.هر فردی که دغدغه توسعه و اقتصاد کشور را دارد، باید از این نوع فعالیت‌های مهم و زیرساختی حمایت کند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری به نقش مدیریت دینی و اخلاقی در موفقیت‌های اقتصادی و صنعتی اشاره کرد و گفت: سه اصل اساسی برای موفقیت در زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی عبارت‌اند از نگاه توحیدی، پیروی از اهل بیت، و استقامت؛ این سه اصل در هر فعالیتی می‌تواند باعث دستیابی به موفقیت‌های بیشتر شود.وی افزود: هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی و ساحلی خود، ظرفیت‌های زیادی در حوزه اقتصاد دریا و صنایع دریایی دارد اگر این ظرفیت‌ها به درستی مدیریت شود، می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال گسترده در استان کمک کند.آیت الله دکتر ابراهیمی اهمیت جذب سرمایه‌گذاری در استان تأکید کرد و گفت: بدون ایجاد زمینه‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، نمی‌توانیم به رشد اقتصادی مطلوب دست یابیم. اصلاح ساختارهای حکمرانی اقتصادی یکی از اولویت‌های اساسی است.

اصلاح ساختارهای حکمرانی اقتصادی یکی از اولویت‌های اساسی است
وی تصریح کرد: ایزوایکونقش مهمی در توسعه کشور دارد و اگرکسی دغدغه توسعه کشور و اقتصاد دریا محور را دارد باید از مجموعه های فعال در این حوزه حمایت کند.

کشتی‌سازی؛ پیشران پیشرفت
سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: صنعت کشتی سازی یکی از صنایعی که پیشران توسعه است چراکه با فعالیت این صنعت خیلی از صنایع دیگر و صنایع پائین دست فعال می شوند.
وی خاطرنشان کرد: باید صنایع کشتی سازی را در کشور فعال کنیم تا بخشی از نیازهای دریایی خود را چه در حوزه نفتکش، باری و مسافری در داخل کشور تامین کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد هم به اشتغالزایی کمک می کند و هم ایجاد ارزش افزوده ایجاد می کند.
هاشمی با تاکید بر اینکه جلوگیری از خروج ارز و حمایت از تولید ملی و تامین نیاز کشور در صنایع داخلی یکی دیگر از لوازم فعال سازی کشتی سازی است تصریح کرد : در این حوزه ضرورت دارد که هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم سایر مسئولان کشور از کشتی سازی خصوصا کشتی سازی در خلیج فارس حمایت کنند.
نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ضروری است که هم دولت در این صنعت سرمایه گذاری و از آن حمایت کند و هم اینکه صنایع داخلی بخشی از سفارشات ساخت یا تعمیرات کشتی را به شرکت هایی همچون ایزوایکو و شرکت های وابسته دهند تا این صنعت نیز دوران شکوفایی و بهره برداری کامل خود را طی کند.
نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس دوازدهم چه کمکی می تواند به ایزوایکو داشته باشد گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم باید به صنایعی همچون ایزوایکو که هم ارزآوری داشته و هم اشتغالزایی بسیار بالایی دارد بیشتر توجه شود.وی همچنین در پاسخ به این سوال که مجلس دوازدهم چه کمکی می تواند به ایزوایکو داشته باشد گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم باید به صنایعی همچون ایزوایکو که هم ارزآوری داشته و هم اشتغالزایی بسیار بالایی دارد بیشتر توجه شود.
ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود و هم‌اکنون با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی، توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.
مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده است که مجموعه‌های صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتی‌سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است.
ایزوایکو تلاش می‌کند در افق ایران ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی، سکوسازی و ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.