هوش مصنوعی گردشگری را تغییر میدهد؟
هانی رستگاران- در حال حاضر، هوش مصنوعی در بسیاری از حوزههای صنعت گردشگری و توریسم به کار گرفتهشده است وزندگی را برای مسافران در سراسر جهان آسانتر کرده است. بهعنوانمثال، امروزه برخی از اشکال پرکاربرد هوش مصنوعی در فرودگاهها مانند سیستمهای تشخیص چهره و دستگاههای اسکن امنیتی فرودگاه وجود دارد.
در ادامه کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری با استفاده از مثالهای واقعی را تشریح خواهیم کرد.
ادغام هوش مصنوعی در گردشگری نهتنها نحوه تعامل اپراتورهای تور با مشتریان خود را متحول کرده است بلکه نحوه شخصیسازی پیشنهادها و خدمات را نیز تغییر داده است. دستیاران مجازی و چتباتها نمونههای بارزی از چگونگی تسهیل فرآیندهای رزرو کارآمدتر و شخصیتر توسط هوش مصنوعی هستند که به مسافران گزینههایی ارائه میدهند که بهترین تطابق را با نیازها و خواست آنها دارند.
تجزیهوتحلیل دادهها برای شناسایی بینشهای ارزشمند در صنعت گردشگری، به ما نشان میدهد هر ثانیه حجم عظیمی از دیتاها در این حوزه تولید میشود. این دادهها میتوانند جواهرات پنهانی برای شرکتهای گردشگری باشند، اگر بتوانند آنها را بهطور مؤثر تفسیر کرده و تشخیص دهند که چه چیزی برای مشتریان بهخوبی کارکرده است.
بهعنوانمثال، استفاده از هوش مصنوعی در هتل Dorchester Collection را در نظر بگیرید که برای نتیجهگیری از مجموعه دادههای مشتریان خود استفاده میکند.
تجزیهوتحلیل دادهها در هتل Dorchester Collection با استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی خود به نام Metis، نظرسنجیهای بازخورد مشتریان، بررسیهای مشتریان و نظرسنجیهای آنلاین را پردازش و تحلیل کرده است تا عملکرد کلی خود را تعیین کند. آنها از طریق چنین تحلیلی، فقدان وفاداری به هتلهای خود را پیداکردهاند. کسبوکارها با شناسایی چنین روندهایی در مشتریان، فرصت پیدا میکنند تا راهحلهای بهتری را که نیازهای مشتریان را برآورده میکند، طراحی کنند.
تحلیل احساسات از طریق شبکههای اجتماعی، همیشه به شما گوش میدهند. خطوط هوایی و هتلها از این فناوری همراه باهوش مصنوعی برای شناسایی احساسات مسافران از طریق شبکههای اجتماعی و چگونگی ارتباط آن با سفر مسافر استفاده میکنند. بهعنوانمثال، اگر مشتری در شبکههای اجتماعی درباره تأخیر یک پرواز خاص ابراز نارضایتی کند، یک ابزار شنیداری آن را تحلیل کرده و در زمان واقعی با مشتری تعامل میکند. PaxPulse از Mindtree از این تحلیل احساسات برای ارائه تجربه بهتر به مشتریان به شرکای سفر خود بهره میبرد.
با توجه به اینکه همهگیری کووید-۱۹ بهطور چشمگیری به صنعت گردشگری ضربه زده است، کارشناسان به دنبال مکانیزمهای بدون تماس پیشرفتهتری برای فرآیندهای ورود و خروج و کمک به مسافران در پاسخ به سؤالات عمومی هستند؛ بنابراین، خدمات خودکار میتواند در دوران پس از همهگیری به یک هنجار تبدیل شود. دستیارهای صوتی در حال حاضر بهشدت در اتاقهای مهمان، کشتیها و امنیت فرودگاهها استفاده میشوند. با توجه به وضعیت موجود، صنعت میتواند انتظار افزایش استفاده از رباتها و دستیارهای صوتی را داشته باشد.
از دیگر پیشرفتهای مهمی که هوش مصنوعی در صنعت گردشگری به ارمغان آورده است و کار را برای علاقهمندان به سفر، سهل کرده، توانایی شخصیسازی فوقالعاده برنامهریزی سفر است. مهم است که توجه داشته باشیم که هوش مصنوعی قابلیت تحلیل همزمان حجم زیادی از دادهها، رفتارها و ترجیحات انواع مختلف مسافران و همچنین جمعآوری تاریخچه سفر هر یک از آنها را دارد.بهاینترتیب، یک فرد میتواند با استفاده از هوش مصنوعی برنامهریزی سفری انجام دهد که شامل بهترین گزینههای سفر بر اساس ترجیحات آنها یا توصیههایی برای شهرهایی با ترافیک گردشگری کم باشد که تجربیات منحصربهفردی را ارائه میدهند که با علایق مشتری مطابقت دارد.