مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت و گو با«روزنامه دریایی سرآمد»:
بخشینگری بلای جان صنعت حمل و نقل دریایی
اگر به تولیدکنندگان داخلی اعتماد شود کمبود شناوررا جبران می کنند
گروه دریاپایه- حسین بوذری - بخشینگری و مقطعیانگاری در صنعت حمل و نقل دریایی همواره بلای جان این صنعت مانند سایر بخشها شده است که میتوان به قانونگذاری و اجرا اشاره کرد؛ بهطوری که تنها با جابجایی مدیر یک سازمان یا شرکت مسئله فیصله پیدا میکند.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، بررسی آمارها نشان میدهد که بخش حمل و نقل دریایی ایران عمدتا وابسته بخش دولتی بوده و همچون دو بخش هوایی و ریلی مشارکت بخش خصوصی در آن بسیار ضعیف است. این انحصار علاوه بر جنبه های مقررات و سیاست گذاری (که طبیعتا در اختیار دولتهاست) در جنبه های سخت افزاری شامل کشتی و تاسیسات بندری به چشم میخورد. بر این اساس بخش عمده ای از کالاهای صادراتی و وارداتی توسط کشتیرانی ایران که متعلق به دولت است، جابجا میگردد و بخش خصوصی امکان اندکی در چرخه رقابتی در این بازار خواهد داشت.
کارشناسان میگویند؛ سن بالای ناوگان تجاری (بیش از 15 سال) نسبت به متوسط سن ناوگان جهانی، عدم تامین اعتبار عمرانی کافی، عدم انعطافپذیری قوانین و مقررات حاکم بر بخش حمل و نقل دریایی جهت رقابت با بنادر منطقه خلیج فارس، عدم تجهیز کامل بنادر به منظور جذب کالای ترانزیتی و ترانس شیب بین خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه و قفقاز، نبود زمینههای مشارکت مطلوب بخش خصوصی در سرمایهگذاری تاسیسات و تجهیزات بنادر، کمبود امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری کافی جهت عملیات کانتینری، فقدان جذب سرمایه گزاری خارجی و عدم ثبات قوانین و مقررات صادرات و واردات بخشی از مهمترین نقاط ضعف فعلی کشور در حوزه حمل و نقل دریایی هستند و تا زمانی که برای رفع این چالشها، با توجه به شرایط منابع و برنامههای آینده برنامهریزی دقیق و هدفگذاری درستی صورت نگیرد، این بحرانها هنوز باقی خواهد ماند و مسیر برای توسعه این حوزه هموار نخواهد شد.
صنعت دریایی کشور هم مانند سایر بخشها نیازمند توسعه این ورود به این موضوع اشاره شده است. با اجرای برنامه هفتم توسعه برای توسعه صنعت حمل و نقل و ترانزیت و ناوگان دریایی توسعه اقتصاد کشور تضمین خواهد شد، چراکه با توسعه صنعت صنعت حمل و نقل و ترانزیت، اقتصاد کشور هم تحول اساسی پیدا خواهد کرد. با فناوری میتوان در پایانههای بندری و سیستمهای حمل بار موجب ارتقای عملیات سریع و اثربخش شد و خطاهای انسانی را کاهش داد.
در این زمینه بهینهسازی مسیرهای کشتیرانی به کاهش مصرف سوخت خواهند انجامید؛ البته توسعه فناوریهای رباتیک دنیا موجب شده تا عمر ناوگان حمل و نقل نفتی ایران به کمتر از 20 سال برسد و حتی اگر تحریمها هم رفع شوند بهدلیل فرسودگی ناوگان کشتیرانی قادر به بنادر دنیا را نخواهد داشت.
از سویی بیش از یک دهه است که در حوزه ناوگان ملی نوسازی صورت نمیگیرد و در دوست شهید رئیسی مقرر بود عمر ناوگان دریایی به 10 سال برسد و حتی سیاستهای توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری هم ابلاغ شد، اما هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است. متخصصان حمل و نقل دریایی از کشور خارج شده و در صنایع کشتیرانی کشورهایی مانند ترکیه مشغول به کار شدهاند، بنابراین باید علاوه بر تربیت متخصصان حمل و نقل دریایی این سرمایهها را در کشور حفظ و اقدام به توسعه صنعت حمل و نقل و ترانزیت کرد.
خبرنگار اقتصاد سرآمد برای بررسی چرایی و چگونگی توسعه حمل و نقل دریایی و خروج از بحران فرسودگی ناوگان دریایی گفتوگویی را با حسین عباسنژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر بندر شهید رجایی ترتیب داده است که در ادامه میخوانید:
شناورها استاندارد نباشند امکان حرکت نخواهد داشت
عباسنژاد با بیان اینکه کوتاه بودن شناورها و کشتیها یک طرف قضیه هستند، اظهار کرد: اگر این شناورها از منظر فنی و ایمنی اگر استانداردهای لازم را نداشته باشد امکان حرکت نخواهد داشت، بهخصوص در دوران تحریم که بسیاری از بنادرهای دنیا اجازه ورود به شناورهای ما را نمیدهند، حال اگر این شناورها استاندارد نباشند که دیگر نمیتوان کاری انجام داد.
مدیر بندر شهید رجایی در ادامه صحبتهای خود اضافه کرد: البته شناورهایی که حرکت کرده و فعال هستند بهلحاظ فنی و ایمنی استانداردهای لازم را دارند، اما عمر کوتاه برخی شناورها بهدلیل عدم رعایت سیاستهای توسعه دریامحور است که باید از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بخش دیگری از گفتوگو با خبرنگار روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد با بیان اینکه شناورهای داخلی و وارداتی داریم، ادامه داد: استانداردهای شناورهای داخلی و خارجی یکی است و تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما قطعابا توجه به شعار سال (تولید ملی) باید صفر تا صد شناورها در کشورمان ساخته شوند و این میتواند انگیزه متخصصان ما را بیشتر و از سویی از ارزبری جلوگیری کند.
عباسنژاد با تاکید بر اینکه متریال شناورهای داخلی و خارجی یکسان است، افزود: البته ممکن است یک وقتی شناور داخلی ساخته شود، اما عمر کوتاه دارد یا برعکس شناور خارجی با عمر بیشتر، البته لزوماً شناورهای خارجی دارای عمر زیادی نیستند، بلکه باید خوب نگهداری شوند.
مدیر بندر شهید رجایی همچنین در بخش دیگری، تصریح کرد: شرکتهای دولتی بهکلی از واردات شناور جلوگیری کردهاند و در مقابل شرکتهای خصوصی در قالب تجارت آزاد اقدام به واردات شناور میکنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ادامه صحبتهای خود درباره اینکه در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار داریم، سازمان متبوع شما در این راستا چه دستاوردها و اقداماتی داشته است؟ چنین پاسخ داد: مهمترین اولویت ما توسعه ناوگان دریایی است و درتلاشیم تولیدات را بالاتر ببریم تا در آینده نیازمند واردات شناور و حمل و نقل دریایی نباشیم.
اگر به تولیدکنندگان شناور ایرانی اعتماد شود با انگیزه بالا پاسخ اعتماد را میدهند
عباسنژاد همچنین عنوان کرد: خوشبختانه مهندسین و متخصصان داخلی خوبی داریم که اقدام به تولید شناور میکنند و قطعاً اگر به تولیدکنندگان اعتماد شود میتوانند با انگیزه بالا پاسخ اعتماد را بدهند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوری کشور متذکر شد: توسعه بنادر از دیگر ماموریتهای ما به شمار میرود و هرچقدر در حوزه بنادر سرمایهگذاری انجام شود به توسعه اقتصادی کشور کمک زیادی خواهد کرد، چراکه ارکان اقتصاد یک کشور را بنادر آن شکل میدهند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر بندر شهید رجایی در پایان صحبتهای خود، خاطرنشان کرد: درصورتی که بخشینگری را در حوزه صنعت حمل و نقل و ترانزیت کنار بگذاریم از خروج سرمایههای پایه جلوگیری
کردهایم.