رئیس اتاق اصناف مشهد خبر داد:
راه اندازی اولین شهرک فرش دستباف کشور در مشهد
گروه استان ها - صبوری، مشهد - رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در استان خراسان رضوی بدلیل تولید فرش های عشایری و داری، فرش دستباف در سطح کشور و همچنین در بحث مشتریان خارجی از جایگاه ویژهای برخوردار است.
به گزارش اقتصادسرآمد، هادی مخملی اعلام کرد: در شهر مشهد نسبت به احداث شهرک فرش که اولین شهرک فرش دستباف در کل کشور می باشد اقداماتی انجام شده است. وی افزود: فرش دستباف به عنوان یک تولید ملی و نگاه هویتی که باید برای کشورمان داشته باشد دارای جایگاه ویژه است و البته فرش دستباف یک شرایط تولید چند وجهی نیز دارد. چون هم تولیدی است که میتواند بحث اشتغالزایی داشته باشد و همچنیندر اقتصاد کشور به لحاظ ارزآوری جایگاه بسیار مهمی دارد.
مخملی یادآور شد: همچنین فرش دستباف به عنوان یک تولید ملی در کشورهای دنیا به عنوان فرش ایرانی وهویت ملی- ایرانی مطرح می باشد و بوسیله فرش دستباف فرهنگ ایرانی به همه دنیا صادر می شود .این درحالیست که چه از لحاظ فرهنگی و چه ازلحاظ مالی و اشتغالزایی حائز اهمیت است زیرا با کمترین سرمایه، امروز می توان فرش دستباف را تولید کرد.رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: با حمایت دولت و فعالیت تولیدکنندگان داخلی و هم افزایی می توان جایگاه صادراتی فرش دستباف را تقویت کرد و به سالهای قبل برگشت که این موضوع یک دغدغه جدی فعالین حوزه فرش دستباف است و این میسر نمیشود مگر اینکه نسبت به فرش دستباف توجه کرد.مخملی تاکید کرد: این در حالی است که همان گونه که بیمه بافندگان در بودجه دولت قرار گرفته امادر اجرای آن کوتاهی میشود باید ما همه موارد و تسهیلاتی که برای جامعه فرش را در نظر داریم، انجام شود. از طرفی جذابیتی به جهت تنوع، نوآوری بوجود بیاوریم تا ترجیحات مصرف کننده را در جهان جوابگو باشد. وی اضافه کرد: از این رو باید زیرساختها درست شود پس حوزههای زیربنایی و روبنایی فرش دستباف که مستلزم گرفتن بازارهای داخلی و خارجی است باید به لحاظ ورود به ساختارهای جدید، بهبود روشها وساختاربندی میسر شود.
رئیس اتاق اصناف مشهد تاکید کرد: باتوجه به علاقه ای که مردم نسبت به فرش دستباف دارند معرفی به نسل جدید در بازارهای داخلی و خارجی یک ضرورت است و در حال حاضر بدلیل عدم تبلیغات در بازارهای خارجی، نسل جدید فرش دستباف را در کشورهای خارجی نمیشناسند و این باعث تغییر ترجیحات مصرف کننده شده است و کفپوشهای دیگر را به فرش دستباف ترجیح می دهند. وی توضیح داد: پس باید با برگزاری نمایشگاه و ایجاد تعامل بین خریداران، علاقه مندان فرش دستباف و تولیدکنندگان آنها را به یک نقطه ترازی برسانیم که این کالا جایگاه خودش را پیدا کند. چون فرش دستباف احتیاج به تولید جایگاه برای بحث بازار ندارد اما باید بتواند خودش را به لحاظ تنوع ،نوآوری و ورود به عرصه تولیدات نوین با توجه به درخواست و ذائقه مشتری آماده کند که مستلزم به بحث های زیربنایی دارد که با حمایت دولت مقدور است.