printlogo


اندر احوالات «فلات‌نما»

 یداله شهریاری- روابط عمومی یا همان (Public Relations) به معنای علم «مدیریت چرخه اطلاعات» مابین یک فرد یا سازمان با عموم و به‌عبارتی «مدیریت و مهندسی ارتباطات»، چه درون‌سازمانی و چه برون‌سازمانی است. به یقین یکی از مهم‌ترین وظایف روابط‌عمومی‌ها انعکاس درست فعالیت‌های مهم، اقدامات شاخص و دستاوردهای ارزشمند آن سازمان یا مجموعه بین جامعه‌ی ذینفعان، فضای رسانه و افکار عمومی است. حال باید پرسید دلیل موفقیت هر پروژه‌ای جدای از برنامه‌ریزی اصولی، تامین اعتبارات و تجهیزات و نظارت و اجرای دقیق چیست؟ یا بهتر بگوییم کیست؟!
پاسخ به این پرسش بسیار ساده و واضح است و نیازی به زیاده نوشتن نیست. به‌طور حتم «نیروی‌انسانی» مهم‌ترین و گرانبهاترین دارایی یک سازمان است و بدون تردید در مبحث ارتباطات درون‌سازمانی، موضوعی مهم‌تر از شنیدن و انعکاس صدای کارکنان وجود ندارد؟!
به جرات می‌توان گفت با توجه به حواشی، کاستی‌ها و چالش‌ها در هر ارگان یا سازمانی، بسیاری از روابط‌عمومی‌ها ریسک ورود به این بخش را نپذیرفته و به سمت ایجاد چنین فضایی حرکت نمی‌کنند. ولی همکاران شما در روابط‌عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران با همفکری و تلاش بر آن شدند با ایجاد کانال ارتباطی «فلات‌نما» در محیطی به دور از توهین، اتهام‌زنی و بی‌اخلاقی با تقویت «فرهنگ نقد منصفانه» و «پیگیری درست مطالبات» همچنین «فرهنگ شنیدن نقد» و «پاسخگویی شفاف» ارتباط دوسویه و موثری بین کارکنان و مسئولین مجموعه ایجاد نمایند.
بنا نیست «فلات‌نما» همه مشکلات و چالش‌های سازمان را در کوتاه‌ترین زمان حل و فصل کند! ولی بناست آهسته اما پیوسته با همراهی و هم‌افزایی کارکنان و مسئولین در برطرف نمودن بخشی از مسائل، مشکلات و ابهامات نقش‌آفرینی نماید. محلی باشد برای انعکاس و ارائه توانمندی‌ها و فعالیت‌های درخشان علمی، اجتماعی، ورزشی و ... کارکنان و خانواده محترمشان. به دست آوردن‌ها را تبریک بگوید و از دست‌دادن‌ها را تسلیت. رویدادهای مهم، اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های مربوط به کارکنان را اطلاع‌رسانی کند و خبر به‌سلامت بازنشسته‌شدن همکاران عزیز و خداحافظی‌شان را پوشش دهد.
سختی‌کار در دریا و چالش‌های سبک زندگی اقماری را از زبان شما بیان و از لنز دوربین همکاران نشان دهد و بازخورد نظرات و افکار مخاطبین نسبت به موضوعات را به متولیان امر منعکس نماید که اگر این اتفاق بیفتد گوشه‌ای از رسالت روابط عمومی در شنیدن و انعکاس صدای کارکنان به مسئولان و تصمیم‌سازان عملی شده است.
همکاران عزیز این تریبون در اختیار که هیچ از آن و برای شماست و امانتی‌ست در دست ما؛ از شما مخاطبان گرانقدر می‌خواهیم روابط عمومی را امین و دوست خود دانسته و علاوه بر در میان گذاشتن مشکلات و چالش‌ها، با انتقادها و پیشنهادهای سازنده خویش، ما را در رشد صحیح این طفل‌ِ‌نوپا و حرکتش در مسیر درست یاری نمایید. به شما اطمینان می‌دهیم با تمام توان و در حد بضاعت سازمانی در پیگیری و پاسخگویی به خواسته‌های همکاران ارجمند از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
در پایان از همه مسئولان و مدیران عزیز شرکت نفت فلات قاره ایران نیز می‌خواهیم یاریگر ما در انجام این رسالت مهم و خطیر بوده و یقین داشته باشند همان‌گونه که بزرگان این عرصه بیان داشته‌اند روابط عمومی نه تنها تهدیدی برای منافع سازمان نیست بلکه با ابزارهای در اختیار خود می‌تواند پل واسط و مهمترین محل برای ارتباط مدیران و کارکنان باشد. 
رئیس روابط‌عمومی