«روزنامه دریایی سرآمد» از تلاش برای افزایش در اقتصاد دریا گزارش میدهد؛
100 همت سرمایهگذاری برای زیرساختهای اقتصاد دریا در هرمزگان
گروه اقتصاد دریا -سهیل مرتضوی - طبق برنامه پنج ساله هفتم توسعه، ظرفیت ترانزیت زمینی کالا از ایران باید در پایان سال اول اجرای برنامه به ۱۶ میلیون تن برسد و از سال دوم ۶ میلیون تن افزوده شود، یعنی در ۵ سال به ۴۰ میلیون تن برسد، افزایش این حجم از ترانزیت زمینی قطعاً نیاز به توسعه زیرساختهای بندری دارد؛ چرا که ترانزیت کلان عموماً یا از مبدا یک بندر آغاز میشود و یا به مقصد یک بندر ختم میشود از این رو باراندازِ این حجم از ترانزیت باید در بنادر توسعه یابد. یکی از تأکیدات برنامه توسعه کشور، افزایش ظرفیت ریلیِ بنادر کشور است.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، طبق تکلیف برنامه هفتم توسعه ظرفیت حمل و نقل ریلی در بنادر باید ۲۵ درصد انجام شود، چنین برنامهای با تکلیف دیگری از برنامه هفتم تکمیل میشود و آن هم اینکه دولت موظف است سهم حمل بار با راهآهن را ۳۰ درصد افزایش دهد. بر همین اساس پروژهی احداث پایانه ریلی در بندر شهید رجایی آغاز شده و فرآیند ساخت آن پیگیری میشود. بخش عمدهای از ظرفیتهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در استان هرمزگان نهفته شده است و هرمزگان تنها استانی است که هم به خلیجفارس و هم به دریای عمان راه دارد از این رو ظرفیتهای دریایی هرمزگان بسیار فراوان است و ضرورت دارد با دیدی بلند و صد البته ریز بینانه ظرفیتهای بالقوهی هرمزگان در حوزه دریا و ساحل بالفعل شود.
دریا فرصتهای بسیار زیادی دارد، از صید و صیادی گرفته تا حمل و نقل و تخلیه و بارگیری و هزاران فرصت دیگر که متأسفانه در کشور ما خیلی به این ظرفیتها توجه نشده است. در حالی که برخی کشورهای دنیا، بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای ناخالص ملی خود را از طریق دریا به دست میآورند بهرهبرداری ما از دریا به ۱۵ درصد نیز نمیرسد، از این رو برای حفظ کردن موقعیت خود در اقتصاد جهانی ناگزیر هستیم سهم خود را به هر نوعی از دریا افزایش دهیم. فرصتهای دریا باید در ساحل نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرد و برای این مهم بایست زیرساختهای بندری در استان های ساحلی توسعه پیدا کند.
سرمایهگذاری در زیرساختهای بندری
و دریایی هرمزگان
در همین حال علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگویی با مهر با اشاره به طرحهای توسعهای سازمان بنادر در استان هرمزگان اظهار کرد: حجم بسیار بیسابقهای سرمایهگذاری در استان هرمزگان انجام شده است و پروژههای بندری و دریایی در استان هرمزگان فعال است. وی افزود: طی روزهای آینده به مناسبت روز حمل و نقل ۳۵ هزار میلیارد تومان قرارداد جدید در حوزه زیرساختهای بندری و دریایی استان هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی امضا خواهد شد و حجم سرمایهگذاری در استان هرمزگان به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرح توسعه اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی، گفت: این طرح به سرعت در حال انجام است و پل ۲ هزار متری دسترسی به این اراضی نیز در حدود کمتر از ۶ ماه به پیشرفت ۳۸ درصدی رسیده است. وی گفت: این پل دارای ۳۲۰ شمع است که در عمق ۴۵ متری زمین کار گذاشته میشود و در حال حاضر از برنامه زمانبندی جلو تر است. صفایی با اشاره به رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی جهت توسعه زیرساختهای گردشگری دریایی عنوان کرد: یکی از پروژههای مهم در این حوزه، بندرگاه نخل ناخدا در بندرعباس است که کارهای اجرایی آن انجام شده است، اسکله سنگی اجرا شده و حوضچهی آن نیز آماده است ضمن اینکه مسیر دسترسی تا ۳.۵ کیلومتر در دریا احداث شده است که با آسفالت ریزی آن فاز نخست این طرح تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
این مقام مسئول همچنین از آغاز طرح توسعه زیرساختهای بندری جزیره هرمز به عنوان مکمل طرح توسعه گردشگری دریایی هرمزگان خبر داد و با اشاره به طرح دریایی بندر شهید حقانی در بندرعباس، گفت: مقدمات آغاز طرح گردشگری در بندر شهید رجایی نیز مهیا شده است و با توسعه سه بندرگاه نخل ناخدا، هرمز و شهید حقانی عصری جدید در حوزه دریا آغاز خواهد شد. مدیرعامل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از خریداری ۶ فروند شناور مسافری و دو فروند شناور باری جهت توسعه ناوگان حمل و نقل جزایر خلیج فارس به ویژه جزایر سه گانه خبر داد. صفایی با بیان اینکه تلاش داریم امکان بهرهمندی مردم از دریا را افزایش دهیم، تاکید کرد: با توجه به اینکه بندر فعلی لنگه امکان توسعه ندارد، مطالعات بندرگاه جدید لنگه در پهنهای خارج از شهر انجام شده و آمادگی داریم به زودی عملیات اجرایی این بندرگاه را آغاز کنیم و بندر فعلی این شهرستان را نیز به بندری مسافری و گردشگری در خور شأن مردم تبدیل کنیم.
حکمرانی دریا نباید موجب آشفتگی شود
در همین حال استاندار هرمزگان با بیان اینکه مرزنشینان چشم امیدشان به توسعه پایدار دریایی است، گفت: ایجاد شهرهای لجستیک دریایی آغاز اتفاقات تازه در توسعه کریدور شمال- جنوب خواهد بود. محمد آشوری در نشست با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: فصل ۱۲ قانون برنامه هفتم، «اقتصاد دریامحور» را جزو راهبردیترین موضوعات توسعه دریایی دانسته است و از ۱۰ بند این فصل حدود پنج بند آن مربوط به سازمان بنادر بوده که در آن به نقش دریا در توسعه ملی و فراملی و منطقهای اشاره دارد. وی ادامه داد: حکمرانی در سواحل و دریا نباید موجب آشفتگی در توسعه دریا شود، بلکه شیوه و روش مبتنی بر اصولی قرار داد که سرعت توسعه مناطق دریایی را افزایش داد.
نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: ظرفیتی که سازمان بنادر در مأموریتهای کاری خود در ساخت بنادر جدید و گردشگری دریایی و پشتیبانی از دریا دارد یکی از کارهای جدید بوده که همواره این سازمان دنبال کرده و در حال تکمیل و احداث آنهاست. آشوری بیان کرد: اقدامات بسیار مثبتی در استان هرمزگان در حوزه توسعه دریامحور از ایجاد مارینا با هدف توسعه ظرفیتهای گردشگری دریایی تا ساخت شناورها و اجازه خرید و ساخت در این زمینه در حال تکمیل بوده که جزو خلاقیتهای سازمان بنادر و دریانوردی است. وی با اشاره به نقش بیبدیل سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه سواحل و دریا، گفت: توسعه طرحهای زیرساختی در حوزه دریامحور باید به ایجاد فرصتهای اشتغال پایدار منجر شود و سایر طرحهای در حال احداث در استان هرمزگان نیز نویدبخش اتفاقات بزرگی خواهد بود.
ایجاد شهرهای لجستیک دریایی برای توسعه کریدور شمال- جنوب
استاندار هرمزگان افزود: حتی نقش سازمان بنادر و دریانوردی در برخی طرحها مثل آزادراه شهید رجایی، مشارکت در خط ریلی با هدف تسریع در حوزه حملونقل ریلی و ایجاد شهرهای لجستیک دریایی نقطه آغاز اتفاقات تازهای در توسعه و اتصال مناطق ساحلی شمال- جنوب باشد. آشوری با بیان اینکه ترکیب حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی در هرمزگان، این استان را به یک موقعیت ممتاز تبدیل کرده است، ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به موقعیت راهبردی استان هرمزگان، طرحهای بزرگی در دستور کار است که در آیندهای نزدیک شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود و این فرصت خوبی برای هرمزگان است که به عنوان پیشران توسعه اقتصاد کشور تأثیر خود را در توسعه پایدار نشان دهد. وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن ابراز رضایتمندی از اضافه شدن شش فروند شناور مسافربری و دو فروند شناور باری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در این استان، ایجاد این ظرفیت دریایی را موجب سرعت در سهولت و توسعه حملونقل دریایی در بنادر هرمزگان دانست.