printlogo


 با استفاده از بزرگترین دستگاه حفاری روی زمین:
بزرگترین تونل زیر آبی جهان در چین  تکمیل شد


تونل سپر زیر آبی با بزرگترین قطر در جهان در شهر جینان واقع در ایالت شاندونگ چین ساخته شده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، شرکت China Railway ۱۴th Bureau Group با استفاده از بزرگترین دستگاه حفاری روی زمین، همچنان مشغول حفاری بخش اصلی این تونل ۵۷۵۵ متری است. البته یک بخش ۳۲۹۰ متری سپر زیرآبی آن تونل تکمیل شده است. بخش مذکور از تونل ۱۷ متر قطر دارد و شامل ۵۰۰ حلقه لوله سپر زیرآبی است و به همین دلیل قطورترین تونل در نوع خود در جهان به حساب می آید. برای مقایسه می توان گفت تونلی که انگلیس و فرانسه را بهم متصل می کند شامل ۳ تونل است که ۲ مورد آنها تونل های حمل ونقل ریلی عمومی با قطر ۷.۶ متر هستند. البته این تونل طولانی تر و حدود ۵۰.۵ کیلومتر است.
تونل «جینان هوانگانگ» شامل ۶ خط ریل برای حرکت به ۲ طرف با پیکربندی ۲ طبقه ای و حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر برساعت است. این سازه یک مسیر شمال-جنوب حیاتی در دومین رودخانه طولانی چین(رودخانه زرد) است که ارتباط بین مرکز شهر جینان و آنچه که به عنوان «منطقه آغازین تبدیل انرژی جنبشی جدید و قدیم» توصیف می شود، را افزایش می دهد. شرکت سازنده علاوه بر ثبت رکوردی در زمینه قطر تونل، رکورد جهانی زمان تکمیل چنین سازه ای را نیز ثبت کرده است.کارگران حفاری تونل را در یکم سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی آغاز کردند. هرچند تونل هنوز تکمیل نشده اما بخش زیرآبی آن پایان یافته است. این بخش در ۱۱۰ روز تکمیل شده است. تونل طوری ساخته شده تا فشار ۷.۵ بار را تحمل کند. چنین فشاری ۷.۵ بار بیشتر از فشار اتمسفری در سطح دریا است. براساس گزارش منتشر شده در نیواطلس، پیش بینی می شود تونل مذکور در اواخر ۲۰۲۵ میلادی تکمیل شود.
پیش از این اعلام شده بود که مسیر ارتباطی شنژن ژونگشان روز گذشته در چین افتتاح شد که در حقیقت یک تونل دریایی و پلی در ایالت گوانگدانگ واقع در جنوب این کشور است. سازه مذکور ۱۰ رکورد جهانی را شکسته است. دهانه یا مصب رودخانه پرل که جریان آب آن به دریای جنوب چین می ریزد، یکی از پر جمعیت ترین مناطق جهان به شمار می رود که هنگ کنگ، ماکائو و ۹ شهر در گوانگدانگ را در بر می گیرد که به وسیله آب از یکدیگر جدا شده اند.مسیر شنژن-ژونگشان برای برطرف کردن مشکل ارتباطی طراحی شده و ۲۴ کیلومتر است که دو شهر گفته شده را در دو ساحل رودخانه پرل به یکدیگر متصل می کند. هرچند این پل چندان طولانی نیست اما در حقیقت یک تونل زیرآبی در وسط دریا است که بین دو جزیره مصنوعی قرار گرفته و پل هایی هر جزیره را به شهری در سمت خود متصل می کند. این مسیر ارتباطی با ۸ لاین به افراد اجازه می دهد با حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت، مسافتی ۲ ساعته را در ۳۰ دقیقه طی کنند. این مسیر طی ۷ سال ساخته و در ۳۰ ژوئن افتتاح شد. در کنار این موارد بخش تونل این مسیر دارای ویژگی های خاص ایمنی از جمله سیستم های آتشنشانی و خروج دود است.