printlogo


«روزنامه دریایی سرآمد» منتشر کرد؛
رونق حمل‌ونقل دریایی در روزهای پایانی 2024

گروه حمل و نقل دریایی-سعید قلیچی - روزهای پایانی سال  ۲۰۲۴ به سرعت در حال سپری شدن هستند. امسال برای صنعت حمل‌ونقل سالی پررونق به حساب می‌آید. حتی بررسی گزارش‌ها در آخرین روزهای سال نشان می‌دهد که شاخص جدید کانتینری درون آسیایی همزمان با نزدیک شدن جشن کریسمس در ماه دسامبر افزایش یافت و نرخ هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۹۳۴ دلار رسید.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، در سال 2024 جهان با وجود بحران‌های زیادی که پیش رو داشت، شاهد افزایش ارقام تجارت دریایی و سفارش، تحویل و خرید و فروش کشتی‌ها بود. گزارش‌های مختلف و بررسی داده‌های منتشره در رسانه‌های مختلف دریایی حاکی از آن است که آمار‌ها در سطح نزدیک به رکورد در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌و‌نقل دریایی تثبت شده است، بدین ترتیب حمل‌و‌نقل دریایی پس از دوران کووید از رشد مناسبی برخوردار بود و در همه عرصه‌ها قوی ظاهر شد.

شاخص جدید کانتینری درون آسیایی
در همین حال آنطور که مانا از Drewry پزارش داده است، این شاخص که جدید‌ترین نرخ حمل درون آسیایی را تعیین می‌کند با افزایش ۸ درصدی در نیمه اول دسامبر ۲۰۲۴ میلادی ناشی از ارسال کالا به کشور‌های مختلف آسیا به مناسبت جشن‌های کریسمس شد. Drewry پیش‌بینی می‌کند افزایش نرخ حمل کانتینر در آستانه کریسمس ۲۰۲۵ میلادی صورت می‌گیرد و با پایان یافتن فصل اوج حمل‌و‌نقل نرخ‌ها در هفته‌های آینده تثبیت خواهد شد. بر‌اساس گزارش Drewry شاخص کانتینری درون آسیایی نرخ واقعی حمل‌و‌نقل کانتینری در مسیر اصلی تجاری داخل آسیا را هر دوهفته یکبار به روز‌رسانی می‌کند و همه شاخص‌ها بر‌اساس کانتینرهای ۴۰ فوتی گزارش می‌شوند.
در سال 2024 چین در تولید، دریافت سفارش و تحویل کشتی‌ها تسلط کامل داشت و بخش کارخانه کشتی سازی در کشور‌های سازنده یک روند رو به رشد‌ی داشت. در بخش افزایش ظرفیت ناوگان کشور سوئد در رتبه اول قرار گرفت. بازار سفارش ساخت کشتی و نوسازی  با افزایش قابل توجه سفارشات، به ویژه در بخش‌های کشتی‌های فله بر، کیپ سایز و پاناماکس، رشد  بسیار خوبی را تجربه کرد. در بین کشور‌هایی که نسبت به سفارش ساخت، بالا بردن تعداد کشتی‌های ناوگان و خرید و فروش کشتی‌های نو و دست اول اقدام کردند می‌توان به ترتیب افزایش ظرفیت به سوئد، چین، آلمان، یونان و فرانسه اشاره کرد. بدین ترتیب در نتیجه رشد تجارت جهانی، نرخ کرایه حمل یک ساله  برای کشتی‌های کانتینری در تمام بخش‌ها  روند صعودی داشت.
در این میان پیش‌بینی تحلیلگران در زمینه رشد و توسعه عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که ممکن است نرخ‌های حمل‌ونقل نسبت به سطح فعلی در سال ۲۰۲۵ میلادی اندکی کاهش یابد، اما در سال ۲۰۲۶ میلادی به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. از ابتدای سال جاری میلادی تا امروز، نرخ‌های اجاره ۵۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ میلادی رشد کرده است. با این حال، در سال ۲۰۲۶، انتظار می‌رود که تضعیف تعادل عرضه و تقاضا تأثیر خود را بر نرخ‌های اجاره زمانی بگذارد. روند این تضعیف شرایط در سال ۲۰۲۵ میلادی به مراتب کُند و آهسته خواهد بود.

تداوم سفارشات کشتی‌های جدید
در حالی‌که به نظر می‌رسد در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش قیمت‌ها برای کشتی‌های جدید در حال تثبیت است، اما ادامه سفارش‌دهی کشتی‌های کانتینری جدید توسط مالکان کشتی همچنان ادامه دارد. این افزایش قرارداد‌های جدید و ثبت سفارش‌ها باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت کشتی‌های نو به زودی به اوج خود خواهد رسید، اما اذعان دارند که ممکن است شگفتی‌ها این چشم‌انداز را تغییر دهند. انتظار می‌رود که قیمت کشتی‌های دستِ دوم در سال ۲۰۲۵ میلادی ثابت بماند، اما در سال ۲۰۲۶ میلادی کاهش یابد و با روند بازار اجاره کشتی‌ها هماهنگ شود.
براساس ارزیابی‌های متخصصان و تحلیلگران، رشد ناوگان کانتینری در سال ۲۰۲۶ میلادی عرضه را ۴۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹، یعنی قبل از شروع رونق، افزایش می‌دهد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود حجم محموله‌ها بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۶ میلادی تقاضای کشتی را ۲۲ درصد افزایش دهد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود که میانگین سرعت کشتی‌ها کاهش یابد و عرضه را تحت تأثیر قرار دهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که با بازگشت کشتی‌ها به مسیر‌های عادی کانال سوئز، تعادل عرضه و تقاضا همچنان ضعیف‌تر از سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود.

پیش‌بینی پایان بحران دریای سرخ در سال ۲۰۲۶
مؤسسه بیمکو فرض خود را برای زمان بازگشت کشتی‌ها به مسیر‌های عادی کانال سوئز تغییر داده است. اکنون فرض بر این است که مسیریابی مجدد تمام سال ۲۰۲۵ میلادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و انتظار می‌رود که این روند در طول سال ۲۰۲۶ میلادی به حالت عادی بازگردد. اگر کشتی‌ها در سال ۲۰۲۵ میلادی به کانال سوئز بازگردند، تضعیف قابل‌توجهی از شرایط بازار و به دنبال آن بهبود جزئی در سال ۲۰۲۶ میلادی پیش‌بینی می‌شود. برعکس، اگر مسیر‌های دور زدن کشتی‌ها تا سال ۲۰۲۶ ادامه یابد، تضعیف جزئی در سال ۲۰۲۵ با انقباض جزئی در سال ۲۰۲۶ همراه خواهد بود.
در سال ۲۰۲۵ میلادی، پیش‌بینی می‌شود که حجم واردات به جنوب و غرب آسیا افزایش یابد و آمریکا سریع‌ترین رشد را داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی سریع‌تری را برای بسیاری از کشور‌های صادرکننده نفت در غرب آسیا پیش‌بینی می‌کند که احتمالاً باعث افزایش جابه‌جایی کالا در منطقه خواهد شد. در همین حال، خروج آرژانتین از رکود ممکن است حجم بالاتری از جابه‌جایی کالا را به همراه داشته باشد. تحرکات چین نیز بی‌شک در رشد حمل‌ونقل مؤثر خواهد بود.

نگرانی از افزایش تعرفه‌ها
همچنین باید اشاره کرد که عدم قطعیت در پیش‌بینی‌ها عمدتاً از تصمیمات اتحادیه اروپا و آمریکا ناشی می‌شود. رئیس‌جمهور جدید آمریکا تهدید کرده است که در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی، تعرفه‌های واردات را افزایش خواهد داد. افزایش قابل‌توجه تعرفه‌ها می‌تواند هزینه‌های مصرف‌کننده را بالا برده، حجم واردات را کاهش دهد و در صورت مقابله به مثل، به تجارت جهانی و رشد اقتصادی آسیب وارد کند.
از طرف دیگر به‌طور کلی فعالیت‌های سفارش‌دهی جدید برای کشتی‌های LNG علاوه بر معاملات دست دوم، سال به سال افزایش یافته است. همچنین بازار نفتکش‌ها  هم سال ۲۰۲۴ میلادی را با شروعی پویا در زمینه نرخ‌ها و ارزش‌ها در موقعیتی قوی آغاز کرد. این ناوگان با افزایش تقاضا به دلیل تحریم‌های نفتی علیه روسیه و کشتی‌های در حال تردد از دماغه امید نیک به منظور جلوگیری از درگیری در دریای سرخ  در سراسر جهان  رشد خوبی را به نمایش گذاشت. همچنین به دلیل قیمت‌های بسیار بالا و تقاضای ضعیف چین، همراه با عدم اطمینان نسبت به انتخابات اخیر آمریکا و آنچه که ترامپ ممکن است برای نفت و گاز در نظر داشته باشد، درآمد‌ها و فروش کشتی‌های دستِ دوم در ناوگان نفتکش جهان کاهش یافته است.