بررسی سیر مطالعه دریانوردی از هزاره سوم پیش از میلاد تا پایان هخامنشی خلیج پارس منتشر شد
کتاب خلیج پارس، با موضوع بررسی سیر مطالعه دریانوردی از هزاره سوم پیش از میلاد تا پایان هخامنشی نوشته محمد خزایی منتشر شد.
سمیرا ایمنی، مدیر نشر کارنامک به روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد نوشت: حوزهي خليجپارس که رابطي تنگاتنگ با بنادر خليجپارس داشت در نتيجه خود آبرفتهاي حاصل از رودخانههاي کارون، دجله و فرات و وجود شبکهي منظم آبياري، سرزميني حاصلخيز بود که این سرمنشا تجمع و سکونت در دوران باستان است. مردمان بينالنهرين، عيلاميها و ساکنان سواحل خليجپارس، کوششهاي فزايندهای در شناخت هرچه بيشتر جزاير و بنادر خليجپارس و چگونگي بهرهوري از آن داشتند. شناورها نیز از دلايل گسترش و تکاملِ جوامعِ پيچيدهي شهري محسوب ميشدند.
پيشينهي دريانوردي در خليجپارس به هزارههاي پيش برميگردد، به زماني که اقوامي چون سومريان، اکديان و عيلاميان براي پيمودن مسير خود بين ميانرودان، موهنجودارو درهي سند از آن سود ميبردند. بومیان با بهرهگیری از نی، زفت، الوار و... با آگاهی و آشنایی به شناورها، لنگرگاهها، موقعیت و مکان بارگیری و جانمایی و نقشههای دریایی به تبادلات تجاری این آبراه افزودند. با توسعهي فن کشتيسازي، دريانوردان و بازرگانان خليجپارس باستان توان پيمودن مسافتهاي طولاني، گاه تا بيش از سيصد مايل را داشتند و نياز جامعهي بينالنهرين و مردمان حوزهي خليجپارس به واردات و صادرات انواع و اقسام کالاها سبب افزايش اعتبار و اهميت صنف تاجران و بازرگانان شد.
کتاب «خليجپارس بررسي سير مطالعهي دريانوردي از هزارهي سوم پيش از ميلاد تا پايان امپراتوري هخامنشي» به قلم محمد خزایی؛ به پيشينهي تاريخي و باستانشناسي يکي از ويژهترين آبراههاي جهان با گستردگي و نگرشي همه سويه، پرداخته است. در اين کتاب نهتنها به جغرافياي تاريخي و سياسي، بل پيشينهي تجارت دريايي، تکنيک ساخت کشتيها، پيوندهاي تجاري ميان بنادر و اسکلههاي دوروبر و... اشاره شده است. یکی از بخشهای ویژه، ارتباط تجاری بنادر و اسکلههای قایقسازی است که با توجه به متون و اسناد باستانشناسی در دورههای گوناگون چون عبید، اروک، جمدتنصر و ... آگاهیهای مستدلی در اختیار خواننده قرار میدهد و تبادلات رودخانهای در حوضهی خلیجپارس را بررسی مینماید.