«روزنامه دریایی سرآمد» از آماده شدن بخشی از زیرساختها برای ترانزیت بینالمللی گزارش میدهد؛
گام جدید تکمیل کریدور شمال- جنوب در سیستانوبلوچستان
200 کیلومتر بزرگراه زابل - زاهدان پس از 18 سال به بهرهبرداری رسید
گروه ترانزیت - امید اسماعیلی- سالها انتظار برای اجرای عملیات عمرانی طرحهای مختلف برای بهرهبرداری و تکمیل راههای مواصلاتی در استان سیستان و بلوچستان با هدف راهاندازی کریدور شمال - جنوب و تسهیل تجارت خارجی از طریق این دالان بین المللی به مرور به پایان خود نزدیک میشود.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، جمعه گذشته و در جریان دومین سفر استانی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت چهاردهم به استان سیستان و بلوچستان، بخشی از شاخههای اصلی کریدور شمال به جنوب در این استان به بهره برداری رسید. در دومین روز از سفر رئیس دولت چهاردهم به استان سیستان و بلوچستان، از 200 کیلومتر بزرگراه در محور زابل به زاهدان بهرهبرداری کامل صورت گرفت.
18 سال انتظار برای احداث بزرگراه زابل – زاهدان
عملیات اجرایی بزرگراه زابل- زاهدان به عنوان یکی از پروژههای مهم راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۵ در قالب ۷ قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد. براساس صحبت های مطرح شده از سوی مسئولان اجرایی این پروژه، اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید. اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرای و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود بهطوری که ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید. اعتبار هزینه شده در این پروژه ۲.۵ همت معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز این بزرگراه حدود هفت همت معادل هفت هزار میلیارد تومان است.
بهرهبرداری از شاهراه ترانزیتی در سیستان و بلوچستان
بزرگراه زابل - زاهدان، با تکمیل خود بهعنوان یک شاهراه ترانزیتی، این مشکلات را برطرف میکند و امکان دسترسی سریعتر و ایمنتر به دیگر مناطق کشور و کشورهای همسایه را فراهم میآورد، این پروژه بهویژه برای تسهیل در حمل و نقل کالا از بندر چابهار و بازارچههای مرزی اهمیت ویژهای دارد و میتواند به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک شایانی کند. همچنین، با توجه به اینکه مسیر چابهار - میلک یکی از مسیرهای ترانزیتی کلیدی برای واردات و صادرات کالا به شمار میآید، بهبود این زیرساختها موجب افزایش حجم ترانزیت کالا و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد، در نتیجه، این پروژه به طور مستقیم بر ارتقای کیفیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان تأثیر مثبت خواهد داشت و میتواند به توسعه پایدار این منطقه کمک کند.
ویژگی کریدور شمال – جنوب در بخش جادهای
طول کریدور شمال -جنوب ۱۸۵۰ کیلومتر است که ۳۱۲ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۸۳۸ کیلومتر در هرمزگان، ۳۹۰ کیلومتر در بوشهر و ۳۱۰ کیلومتر در خوزستان قرار دارد. تاکنون از طول کل این کریدور ۱۲۸۹ کیلومتر بهره برداری شده است که ۱۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۶۲۷ کیلومتر در هرمزگان، ۳۳۸ کیلومتر در بوشهر و ۲۲۴ کیلومتر در خوزستان است. از مسیرهای باقیمانده در این مسیر ۱۸۹ کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ۲۱۱ کیلومتر در هرمزگان، ۴۰ کیلومتر در بوشهر و ۸۶ کیلومتر در خوزستان در حال اجراست. ۳۱۲ کیلومتر کریدور مذکور در استان سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال ۱۳۹۹ فاقد راه اصلی بوده است. طی ۴ سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً ۴ خطه تبدیل گردیده است و در حال حاضر حدود ۴۵ کیلومتر از آن نیز در منطقه مَکُران با هزینه کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش به روز ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است. در حدفاصل طول قابل بهره برداری می بایست به پل بزرگ و زیبای لیپار در منطقه گردشگری به همین نام و بر فراز و همجوار دریاچه صورتی که یکی از جاذبه های گردشگری استان و کشور است اشاره کرد که دارای ۴ دهانه بتنی قوسی ۴۵ متری و عرشه بتنی است.
اهمیت مَکُران در کریدور شمال - جنوب
براساس نظر کارشناسان، مَکُران نه در کریدور شرق به غرب بلکه در کریدور شمال به جنوب تعریف میشود. شمال به جنوب سه مسیر دارد؛ یک مسیر از بنادر شمالی، یعنی بنادر آستارا، انزلی، نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد به سمت بندرعباس است که مسیر ریلی دارد. پس بنادر شمالی به بندرعباس متصل هستند. این وضعیت برای روسیه خوب است و مزیت دارد. مسیر دیگر بندر چابهار به سمت سرخس است که میشود محور شرقی کریدور شمال به جنوب. در این مسیر مَکُران اهمیت پیدا میکند. تمام کشورهای حوزه اقیانوس هند، آسیای میانه و شرق روسیه، میتوانند از مَکُران منتفع شوند. در این میان می توان گفت که فعال کردن کریدور سرخس - چابهار می تواند موجب اتصال چین و هند از طریق بندر چابهار به آسیای میانه، روسیه و اروپا باشد و ارزش افزوده این مسیر کریدوری از طریق سواحل مَکُران شامل حال ایران میشود.
نگاه ویژه دولت به توسعه مَکُران
پنجشنبه گذشته و در نخستین روز از سفر دوم رئیس جمهور به همراه برخی از اعضای دولت به استان سیستان و بلوچستان بود که کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در منطقه مَکُران به طول ۴۵ کیلومتر توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. فرزانه صادق در این برنامه اعلام کرد که مهمترین موضوعات در جهت افزایش سهم تجارت در سواحل جنوبی منطقه مَکُران، تهیه طرح توسعه دریا براساس اسناد اقتصاد دریامحور است. اگرچه طرحهای قبلی هم وجود داشت، اما با توجه به لزوم تکمیل و ساخت زیرساختها همچنین توسعه و تکمیل ظرفیتهای بندری، ریلی و جادهای نیاز به بروز رسانی این طرحها بود.
به نظر میرسد که با تاکیدات و پیگیریهایی دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور نسبت به سواحل مَکُران و اقتصاد دریامحور میتوان امیدوار بود که برای بازنگری طرح از ظرفیتهای دانشگاهی، بخشهای خصوصی، مشاوران داخلی و خارجی استفاده شود و بر اساس این طرح ظرفیتهایی که باید در این منطقه رشد کند و شکوفا شود تحقق پیدا کند. از طرف دیگر کریدور ریلی شمال به جنوب از چابهار تا سرخس که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان قرار دارد همسو با کریدور جادهای از چابهار به سمت زاهدان و محور زاهدان - زابل به صورت بهتری اجرایی خواهد شد. در این راستا دستور آغاز ریل گذاری راه آهن زاهدان به سمت خاش را در سفر ۲ ماه قبل به سیستان و بلوچستان صادر شد و تا کنون بیش از ۲۵ کیلومتر در این مسیر ریل گذاری شده است. همچنین کریدور بسیار مهم دیگری هم به نام کریدور شرق به غرب از بندر گواتر تا شلمچه وجود دارد که باز هم بخشی از این کریدور در سیستان و بلوچستان قرار دارد و در حال تکمیل است که روز گذشته حدود ۴۵ کیلومتر آن را در منطقه گردشگری لیپار افتتاح شد.