مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان:
بندر چابهار پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد زیرساختهای بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار براساس تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، جذابیت خاصی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد،قاسم عسکری نسب به ایسنا، افزود: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، هم اینک حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر، دیوار حفاظت ساحلی به طول ۶ کیلومتر، سه کیلومتر موجشکن، یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله ایجاد شده که ظرفیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد.وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به ساخت کریدور ورودی به بندر شهیدبهشتی با اعتبار ۱۸ میلیون دلار، تکمیل سیلوی ۱۰۰ هزار تنی، وجود ۳۵۰ هزار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری کالای اساسی، فله، عمومی و مواد معدنی اشاره و افزود: خطوط لوله های نفتی نیز در حال کار است و ۲۱ لوله نفتی احداث خواهد شد.وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.
عسکری نسب تأکید کرد: بخش عمده این شاخصها در حوزه فعالیتهای مدیریتی و چابکسازی فعالیتها از طریق همافزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در حوزه حملونقل هم غافل بود.
وی بیان کرد: زیر ساختهای بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیتهای بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: زیرساختهای مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت چرا که بخش عمدهای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حملونقل و تأمین آن خواهد بود.
وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران به عنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.عسکری نسب افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.