روزنامه دریایی سرآمد گزارش میدهد؛
تدوین برنامههای توسعه گردشگری دریایی در بندر بوشهر
گروه اقتصاد آبی -سهیل مرتضوی - استان بوشهر با تاریخی دیرین و با برخورداری از ۹۶۷ کیلومتر مرز دریایی و ۷۰۷ کیلومتر ساحل در خلیج فارس دارای طولانی ترین ساحل در این آبراهه بین المللی است که می تواند ظرفیت مهمی در اقتصاد دریا ایجاد کند. حالا آنطور که نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای اقتصاد دریامحور اعلام کرده، قرار است تا برنامههایی برای توسعه گردشگری دریایی در بنادر استان بوشهر تدوین شود.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، از ظرفیت های مهم در اقتصاد دریا محور می توان ساخت کشتی، آبزی پروری، تورهای دریایی، ورزش و تفریحات آبی همچون غواصی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی، ماهیگیری در آب های عمیق و پروژه های دانش بنیان همچون زیست فناوری دریایی را نام برد اما یکی از ظرفیت های اقتصاد محور که هنوز آنگونه که باید در ایران شکل نگرفته، گردشگری دریایی است.
چند سالی است که اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، توانسته تا حدودی جوابگوی گردشگران داخلی که در ایام نوروز به بوشهر سفر میکنند، باشد. طرح ساماندهی تور دریایی و مسافرتهای دریایی با شناورهای سنتی که چند سالی هست که با موفقیت اجرا میشود. تورهای دریایی، حمل و نقل دریایی، ورزشها و تفریحات آبی ظرفیتهای خوبی است که میتواند با ورود سرمایهگذاران بخش خصوصی و حمایت دولت، فرهنگ گردشگری دریایی را جا انداخت.
فرصتها و ظرفیتهای بندر بوشهر در بعد گردشگری بسیار قابل توجه است. موهبت همجواری با پهنه نیلگون خلیج فارس، زیرساختهای جابجایی مسافر، معماری، شخصیتها و مشاهیر، خوراک، موسیقی محلی، آداب و رسوم، آئینهای دینی و مذهبی، مراکز اقامتی، مراکز تجاری و مهمتر مهمانپذیری و فرهنگ تعاملی مردم دیار دریا و نخلستان، به عنوان منابع پایدار رونق صنعت گردشگری در دو بعد ساحلی و دریایی میتواند گردشگری را در استان بوشهر بیش از پیش رونق دهد.
تدوین برنامه برای توسعه گردشگری در بوشهر
نماینده ویژه رئیس جمهور در اقتصاد دریامحور طرحهای گردشگری ساحلی را یکی از سیاستهای این حوزه دانست و با اشاره به ظرفیت بندر بوشهر در برنامه اقتصاد دریامحور خواستار تدوین و اجرایی شدن طرحهای گردشگری دریایی بندر بوشهر شد. علی عبدالعلیزاده در بازدید از بندر بوشهر با اشاره به ظرفیتهای مهم این بندر در اقتصاد دریامحور اظهار کرد: استان بوشهر دارای طولانیترین ساحل با خلیج فارس است و این مهم ظرفیتهای مهمی در طرحهای اقتصاد دریایی فراهم کرده است. وی با اشاره به طرح توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین تصریح کرد: طرح توسعه بندر بوشهر در مجتمع نگین فرصت جدید و مهمی برای طرحهای اقتصاد دریامحور فراهم کرده است.
نماینده ویژه رئیس جمهور در اقتصاد دریامحور، نقش مهم مجتمع بندری نگین بوشهر در افزایش بیش از 2 برابری تخلیه و بارگیری کالای تجاری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با تکمیل زیرساختها در مجتمع بندری نگین، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای تجاری در بندر بوشهر از 7 به 15 میلیون تن در سال افزایش مییابد. عبدالعلیزاده، بوشهر را بهعنوان قدیمیترین بندر کشور نام برد و با تأکید بر حفظ ارتقا جایگاه آن در حملونقل بار و مسافر تصریح کرد: در راستای سیاستهای اقتصاد دریامحور، برای توسعه گردشگری در بندر بوشهر ظرفیتهای مهمی فراهم است. وی طرحهای گردشگری ساحلی را یکی از سیاستگذاری در عرصه اقتصاد دریامحور دانست و با اشاره به ظرفیت بندر بوشهر در این زمینه خواستار تدوین و تسریع در طرحهای گردشگری دریایی بندر بوشهر شد. عبدالعلیزاده با بیان اینکه یکی از مناطق مهم گردشگری خلیج فارس، بازدید از بوشهر بهعنوان بندری قدیمی است، خاطرنشان کرد: در این عرصه باید برنامهریزیهای لازم برای توسعه گردشگری دریایی انجام شود تا گردشگران بتوانند از فضاهای تاریخی بندر بوشهر بازدید کنند.
ایجاد شهرهای مولد در حاشیه شهرهای ساحلی
معاون وزیر جهاد کشاورزی از تدوین شهر مولد در حاشیه شهرهای ساحلی کشور خبر داد و گفت: با نگاه اقتصاد دریامحور این طرحها با هدف استقرار جمعیت در کنار دریا، تولید محصولات آبزیان پرورشی، اشتغالزایی و درآمدزایی اجرایی شده است. سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران توجه به حوزه اقتصاد دریا یکی از مولفههای آن را ایجاد تمدن با تمرکز جمعیت و پایداری آن، درونزا و فعالیتهای مردمی دانست و بیان کرد: با توجه به قدرت و نعمتی که در صنعت شیلات وجود دارد و این نعمت خدادادی برای تولید، درآمدزایی و ایجاد اشتغال در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و جزایر با رویکرد بحث فعالیتهای حوزه شیلات دارد این فرصت فراهم شده تا بتوانیم خانه مولدی ایجاد کنیم تا خانواده در کنار تولید پایدار باشد، این مهم به عنوان یکی از مولفههای اصلی توسعه است. وی ایجاد کانونهای تولید در حوزه شهرهای ساحلی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اسکان در کنار تولید آبزیان که موجود زنده بسیار حساس و پیچیده است یک کار نو و ویژه محسوب میشود. با توجه به موسسه جهاد توسعه که مأموریت ایجاد خانه مولد برعهده دارند و در ذیل شهرهای مولد سبز بهعنوان مأموریت وزارت جهاد کشاورزی، پرورش آبزیان در سواحل در دستور کار شیلات قرار گرفته است.
رونق کسب و کار ساحلنشینان بوشهر
همچنین معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای سیاستهای توسعه دریامحور، کسبوکار ساحلنشینان استان بوشهر با اتمام طرحهای در دست احداث رونق خواهد یافت. علیاکبر مرزبان در بازدید از بنادر شمالی استان بوشهر اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تحقق سیاستهای کلی توسعه دریا محور، که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و به تصویب هیأت وزیران رسیده است، گامهای بزرگی برای توسعه بنادر برداشته است. وی افزود: همچنین سرمایهگذاریهای خوبی در بنادر استان بوشهر صورت گرفته و توسعه این بنادر در حال پیشرفت است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تا اواخر سال آینده، بندر بزرگی در گناوه به بهرهبرداری خواهد رسید که ظرفیت تخلیه و بارگیری آن برای کشتیهایی با ظرفیت ۲ هزار تن و در فازهای بعدی تا پنج هزار تن فراهم میشود. مرزبان تأکید کرد: این اقدام بیتردید به رونق کسبوکار بنادر استان بوشهر، بهویژه گناوه که شغل عمده مردم آن با دریا و دریانوردی مرتبط است، کمک شایانی خواهد کرد. وی در پایان بیان کرد: با توجه به نگاه ویژه رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق و توسعه بنادر کشور، بهویژه بنادری که نقش مهمی در اقتصاد و معیشت مردم دارند اهتمام جدی ایجاد شده است.
نقش کلیدی بنادر در توسعه دریامحور بوشهر
همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در جریان این بازدید گفت: در راستای سیاستهای کلی توسعه دریامحور، اقدامات ارزشمندی در بنادر استان، بهویژه بندر بوشهر، در حال انجام است. محمد شکیبینسب افزود: با اجرای این برنامهها، بهویژه در بخش زیرساختها، بنادر استان نقشی کلیدی و مهم در تحقق سیاستهای توسعه دریا محور خواهند داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ادامه خاطرنشان کرد: بندر بوشهر با دو هزار و ۶۷۰ متر اسکله، ظرفیت پهلوگیری همزمان پنج کشتی ۳۰ هزار تنی را دارد که این ظرفیت نقش ویژهای در واردات کالاهای اساسی ایفا میکند. شکیبینسب در پایان تصریح کرد: در مجتمع بندری نگین، طراحی زیرساختها برای کشتیهای ۵۰ هزار تنی انجام شده و تعمیق کانال دسترسی بندر بوشهر متناسب با این هدف و تقاضای خطوط کشتیرانی و تجار و بازرگانان در دست پیگیری است.