گزارش« روزنامه دریایی سرآمد» از پایان دومین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر؛
اجماع صنایع دریایی بوشهر نویدبخش رونق دریایی
گروه اقتصاد دریا – فاطمه کریمی - دومین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران که در روزهای 24 الی 26 دی ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی بوشهر دایر بود، آخر هفته گذشته به کار خود پایان داد. این نمایشگاه میزبان شرکتهای داخلی بود که در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی فعال بودند. شرکتهای دانش بنیان نیز سهم قابل توجهی از مشارکت در این نمایشگاه را داشتند.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، بیش از 63 شرکت از 14 استان کشور که در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی مشغول فعالیت هستند در این نمایشگاه در شهر بوشهر حضور داشتند. همچنین براساس صحبتهای مطرح شده از سوی مسئولان برگزاری این نمایشگاه، 27 شرکت از جمع شرکتهای حاضر در این نمایشگاه، مجموعهها و شرکتهای دانش بنیان داخلی بودند.
ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنایع و شرکتهای دریایی، ارتقا رویکرد توسعه محصول، ایجاد ارتباط تجاری با سایر شرکا و جلب توجه مسئولان به لزوم توجه بیشتر به اقتصاد دریامحور یک ضرورت ملی است و ایجاد ارتباط بین کانونهای تولید فناوری و شرکتهای دانش بنیان با صنایع دریایی از مهمتری اهداف دومین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در بوشهر بود.
گفتگو با شرکتهای حاضر در این نمایشگاه نیز به نوعی نشان دهنده عملکرد موفق بوشهر در برگزاری دومین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کشور بود. در این نمایشگاه شرکتهای بزرگ و چهرههای برجسته حوزه اقتصاد دریایی ضمن آشنایی با ظرفیتها حوزه صنایع دریایی در استان بوشهر، اخرین محصولات و توانمندیهای خود را به نمایش گذاشتند.
در دومین دوره نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در بوشهر، شرکتهای دانشبنیان و بزرگترین فعالان صنعت دریایی کشور، گامی مهم جهت تقویت جایگاه صنایع دریایی برداشتند. همچنین به اعتقاد کارشناسان برگزاری این رویداد ضمن معرفی قابلیتها و توانمندیهای شرکتهای داخلی، جایگاه بوشهر را بهعنوان یکی از قطبهای مهم صنایع دریایی و دریانوردی ایران تثبیت کرد.
حضور گسترده شرکتهای دانشبنیان و فناور، نقطه عطف این نمایشگاه خواهد بود و فرصتی برای معرفی آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه این شرکتها در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی فراهم کرد. در این رابطه صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از توسعه فناوریهای نوین، از حضور شرکتهای دانشبنیان در این نمایشگاه ۷۰ درصد هزینهها تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال حمایت داشت. همچنین دومین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در بوشهر علاوه بر ارائه آخرین دستاوردهای حوزه دریایی، بستری مناسب برای تعامل میان فعالان این صنعت و شرکتهای فناور را فراهم کرد.
برگزاری دومین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی و اولین نمایشگاه خوردگی و پوششهای سطحی ایران با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب در استان بوشهر به عنوان استانی که بیشترین مرز مشترک را با خلیج فارس داراست، میتواند نقش مهمی در پیوند بیشتر مجموعه فعالان این صنعت و تقویت اقتصاد دریاپایه داشته باشد. به سبب همین اهمیت بوده است که برای برگزاری کارگاههای علمی و نشستهایی از جمله رویداد ره نو و رویداد همرسانی نیازهای فنآورانه نوظهور در حوزه کشتیسازی در طول ۳ روز برگزاری این نمایشگاه برنامهریزیهای انجام شده بود.
نمایشگاهها میتواند در آغاز مسیر توسعه دریامحور کمک کند
علی عبدالعلی زاده، نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای توسعه دریامحور نیز در ارتباط با اهمیت برگزاری دومین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در استان بوشهر، گفته بود: این نوع نمایشگاهها میتواند در آغاز مسیر توسعه دریامحور کمک کند تا سیاستهای مرتبط با سرعت و شتاب بیشتری در جامعه عملیاتی شوند. نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی، حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرفکننده است و بدون شک به توسعه بازار فروش محصولات صنایع دریایی و دریانوردی کمک میکند و در شرایط تحریمی، توانمندسازی صنایع داخلی برای تامین نیازهای حوزه دریانوردی بسیار اهمیت دارد.
بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که برای رونق صنعت دریایی دولتها باید در همان گام نخست با انجام یک سیاستگذاری کلان مسیری را در پیش بگیرند تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. به اعتقاد کارشناسان اگر بتوانیم شرایط کسب و کار را به گونهای مهیا کنیم که این صنعت اقتصادی شود، میتواند به رشد و توسعه کشور کمک کند.
بررسیها نشان میدهد که توسعه صنایع دریایی در مناطق محروم از نظر ثبات امنیتی، اقتدار ملی و توسعه عدالت محور بسیار مفید است و موجب تقسیم عادلانه ثروت میشود. در این میان نباید از خاطر برد که که رونق صنایع دریایی بویژه در حوزه کشتیسازی و شناورسازی برای ایران به دلیل پیشرفت و ورود تکنولوژیهای نوین در صنایع دریایی و همچنین با توجه به اینکه در شمال و جنوب کشور دریا بوده بسیار مهم بوده و ضمن خودکفایی و خوداتکایی در بخش صادرات و ارزآوری، مقرون به صرفه نیز بوده و از ظرفیتهای بسیار بالایی برای اشتغال برخوردار است که میطلبد توجه بیشتری به این صنعت گران شود.
از مدتها قبل اعلام شده است که صنایع دریایی ایران با ظرفیتها و توانمندیهای خود به دنبال دستیابی به استقلال در بومیسازی دانش فنی و تجهیزات است. این حوزه از صنعت نیازمند توسعه مراکز تحقیق و توسعه و تقویت همافزایی بین صنایع مختلف است. در حال حاضر با وجود چالشهای موجود، ایران این توانایی را دارد که با افزایش توان داخلی، به یکی از قطبهای تولید کشتی تبدیل شود.
از طرف دیگر اقتصاد دریامحور به معنای استفاده پایدار از منابع و گسترههای آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها، سواحل و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل است و به طور حتم توجه هر چه بیشتر به فرصت های اقتصادی دریا، موجب خواهد شد شاهد ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشیم. به اعتقاد کارشناسان بی شک، تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک سازمان تخصصی در راستای تحقق سیاست های کلی نظام به منظور توسعه اقتصاد دریامحور امری اجتناب ناپذیر است و سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که با تایید رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، نیروهای متخصص بومی در صنعت حمل و نقل دریایی کشور را جذب و به کار گیرد.
ایران از ظرفیت های فوق العاده ای در حوزه دریایی و بندری برخوردار است، بنابراین باید نیروی انسانی متخصص و ماهر را به منظور بهره مندی از این فرصت خدادادی تربیت کرد تا بتواند از این ظرفیت ویژه اقتصادی کشور به خوبی استفاده کند. در غیر این صورت اهداف و سیاست های کلان تعریف و تبیین شده به خوبی اجرا نخواهد شد. به نظر می رسد راهی جز تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر از مسیر دانشگاهی پیش روی حمل و نقل دریایی کشور نیست و باید در این راه با جدیت بیشتری حرکت کرد.
برخی از کارشناسان میگویند که مدتهاست که در بخش صنعتی بعضی از رشتههای تخصصی از نیروی دریایی استفاده میشود و دیگر نیروی متخصص جایگزین وجود ندارد؛ بنابراین باید دانشگاههای دریایی به سمت تعریف و ایجاد رشتههای تخصصی و میانرشتهای گام بردارند. چالش تربیت و آموزش نیروی متخصص برای فعایت در حوزه صنایع دریایی دارای اهمیت بالایی است و باید مسئولان و جامعه دریایی سریعتر راهکاری اساسی برای آن
پیدا کنند.