مدیرعامل نمایشگاه بین المللی استان بوشهر در گفت و گو با «روزنامه دریایی سرآمد»:
نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر رسمیت یافته است
گروه صنایع دریایی – ایرج گلشنی - دومین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ایران در تاریخ 24 الی 26 دی ماه سالجاری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی بوشهر برگزار شد. نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران سعی داشته است یک اجتماع ملی از شرکتهای برجسته حوزه توسعه دریامحور را گرد هم آورد و تمام جنبههای کشتیسازی، تعمیرات کشتی، کشتیرانی، مهندسی دریایی، مهندسی و فناوریهای فراساحلی، تجهیزات لایروبی بنادر و خدمات دریایی را در بر بگیرد.
در نمایشگاه امسال، 63 شرکت داخلی حضور داشتند که از این میان، 27 شرکت دانش بنیان بودند. این نمایشگاه علیرغم آن که دومین سال خود را پشت سر گذاشته است، اما استقبال چندانی از آن نشده است. بر همین اساس، گفت و گوی با حسین نامور، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی استان بوشهر انجام دادیم که پاسخ نقدهای روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد را درباره عدم رونق نمایشگاه دوم را ارائه کردند که در ادامه خواهید خواند.
روزنامه دریایی سرآمد: درباره خودتان و سابقه اجرایی مرتبط با نمایشگاه بین المللی بفرمایید؟
*حسین نامور هستم. مدیرعامل نمایشگاه بین المللی استان بوشهر، تقریباً 10 سال است که با مجموعه نمایشگاهی بوشهر همکاری دارم. از سال 1396، به عنوان نائب رئیس نمایشگاه مشغول بودم و از سال 1400 به عنوان مدیرعامل مشغول هستم. به دنبال این هستیم که ارتباطی بین مردم و نمایشگاه برقرار کنیم. با توجه به اینکه نیازمند انتقال تجربیات دیگران هم هستیم به دنبال آن هستیم که جمعیت بیشتر و با کیفیت بالاتری هم از استان بوشهر و هم از استانهای دیگری جذب کنیم. در این نمایشگاه هم که 14 استان حضور دارند و قاعدتاً وقتی تعداد زیادتری کارآفرین و اهل فن حضور داشته باشند، می توانند یک رویداد را غنی تر کنند. در بحث این نمایشگاه امیدواریم که به تدریج در جهت تقویت زیرساخت هایمان قدم برداریم.
روزنامه دریایی سرآمد: ما مباحث متعددی داریم با شما داریم. یکی اینکه، از پتانسیل های استان برای این نمایشگاه استفاده نکردید، چرا از فرصت نمایشگاه هم برای معرفی بوشهر و فرهنگ آن استفاده نکردید.
*نمایشگاه هایی که در بوشهر برگزار می شود، معمولا در دو بخش برگزار میشود؛ نمایشگاه عمومی، بیشتر برجسته شده است و این بیشتر جا افتاده است که نمایشگاه محل فروش لوازم و نیازمندی های خانه است که انتظار از نمایشگاه تقلیل یافته است.
ما در دو سال اخیر، این وضعیت را تغییر دادیم و با نمایشگاه های تخصصی خوبی که برگزار کردیم، ارتباط با مردم برقرار شد و مردم بیشتری به نمایشگاه می آیند. در جریان نمایشگاه شیلات بوشهر، چه در سال گذشته و چه در سال جاری از حجم گسترده ای از استقبال در سطح ملی و سطح استانی برخوردار شد و از ظرفیت های استان هم توانستیم در نمایشگاه استفاده کنیم.
مقرر کردیم که نسبت مشارکت کنندگان که 30 به 70 یا 40 به 60 به نفع سایر استانها می باشد را تغییر دهیم و بتوانیم سهم استان را در نمایشگاه افزایش دهیم تا ظرفیت های استانی بیشتر دیده شود.
دومین سال برگزاری نمایشگاه صنایع دریا می باشد، یکی از دلایل این کار، براساس یک مقاله این است که تمرکز جمعیت در سواحل کشور نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر می باشد؛ از 120 کشوری که ساحل دارند، ایران در رده صد وششم قرار دارد. یکی از دلایل پایین بودن تمرکز جمعیت، کم بودن جذابیت در ساحل است. یکی از راه های که می توان این وضعیت را تغییر داد، نشان دادن یک سری توانمندی هاست. اگر توانمندی هایمان را ارائه کنیم و بگوییم در سواحل می توانیم این اقدامات را انجام دهیم. با تجمیع افراد کاربلد و اهل فن می توانند از ساحل و موقعیت های دریایی استفاده کرده و جذابیت ایجاد کنند.
ما حتی در موضوع پتروشیمی ها و پالایشگاه ها چنین وضعیتی را داریم. اگر بررسی کنید می بینید استان بوشهر سهمی در تولید تجهیزات و اقلام مورد نیاز پالایشگاهها ندارند و از استان های دیگر وارد می شود. در مبحث صنایع دریایی هم استان بوشهر وابسته به سایر استان های می باشد.
در شیلات هم وضعیت به این گونه بوده است. غرفه ای در نمایشگاه شیلات بوده است که تولید قلاب هایی میکرد که بدون طعمه صید میکرد. کسی که این ابداع و تولید آن را انجام داد، اهل مشهد بود، در صورتی که این کار باید در بوشهر که استان ساحلی است باید انجام شود. وقتی نمایشگاهی برگزار می شود و آن فرد در نمایشگاه حاضر می شود به منظور انتقال تجربه است و اگر چنین کاری در مشهد امکان دارد، در بوشهر بهتر می توان انجام داد.
در بحث همراهی با نمایشگاه که مطرح شد، در سال قبل همراهی با نمایشگاه خوب بوده است. امسال تمرکز بیشتر نمایشگاه بر روی همایش بوده است که موجب گله ما هم بوده است. به آنها گفتیم، اگر می خواستید افتتاحیه برگزار کنید، بهتر بود یک افتتاحیه مناسب در نمایشگاه برگزار میکردید تا مسئولان استانی و کشوری و لشکری به نمایشگاه می آمدند و نمایشگاه را می دیدند، ولی الان چنین اتفاقی نیفتاد. در نمایشگاه خلیج فارس یک افتتاحیه ای برگزار شد و از آنجا یک عده به نمایشگاه آمدند و عده ای هم نیامدند.
به نظر من، برای نمایشگاه باید جریان سازی شود، در کنار آن یک جشنواره گذاشته شود؛ کار مهیجی شود که عده ای را جذب کند. رابطه بین مردم و نمایشگاه را نمی توان با برگزاری یک نمایشگاه خشک تخصصی برقرار کرد و نیاز به جریان سازی دارد.
مسئولان برگزاری این نمایشگاه می توانستند دانشجویان را تهییج کنند که در این نمایشگاه حضور یابند و از طریق رسانه ها برای نمایشگاه جریان سازی کنند. حال، اگر قرار است دانشگاه انسان های مولدی را به جامعه معرفی کند، باید آنها را با بازار هدف آشنا کنیم. احتمالاً خیلی از دانشجویان ما با این سیستم هایی که در نمایشگاه هست، آشنایی ندارند. مشکلی که در بحث تاریخ کشور هم قابل مشاهده است و مستشرقین بهتر ما تاریخ ما می شناسند. اگر از جوانان بوشهری بپرسید تاریخ استان خود را خوب نمی شناسند. این مبحث در موضوعات مختلفی مثل، صنعت، شیلات و حتی خرما هم نیازمند جریان سازی است که باید مردم باید درگیر موضوع شوند.
وقتی نمایشگاه خرما میخواست برگزار شود به جهاد کشاورزی گفتیم که اردوهای بازدید تدارک دیده شود تا مردم و کشاورزان به دیدن نمایشگاه بیایند تا انتقال تجربه ای رقم بخورد. فلسفه برگزاری نمایشگاه انتقال فرهنگ و ارائه توانمندی است که به سایرین گفته شود که این توانمندی ها وجود دارد و امکانپذیر است. جدای از بازاریابی و خرید و فروش ما به دنبال فرهنگ سازی هستیم.
روزنامه دریایی سرآمد: پس برنامه برای رقم خوردن چنین رویکردی وجود ندارد؟ برنامه هایی که به عنوان راهکار بتواند نتایج ملموس در جامعه ایجاد کند؟
* ما این موضوع را در شیلات و خرما اجرا کردیم؛ هرچند نتایج صددرصد رضایت بخش نبوده است، اما نتایج قابل قبولی داشتیم. اما در این نمایشگاه صنایع دریایی، مجریان بیشتر به دنبال همایش هستند و این همایش محوری، بر روی نمایشگاه تأثیر گذاشته است. آنها فکر می کنند اگر با این رویکرد نمایشگاه را پی بگیرند، نتایج بهتری را خواهند گرفت. به مجریان نمایشگاه که نیروی جوان هستند فرصت داده شد تا به روش خود نمایشگاه را برنامه ریزی کنند، ولی چند روزی که درگیر این نمایشگاه شدم، فکر می کنم این روش خیلی جواب نداده است و نمایشگاه به مردم خوب معرفی نشده است.
روزنامه دریایی سرآمد: یک کاری که امروز ما در بوشهر انجام دادیم، گفت و گو با مردم بود و هیچ کس در جریان نمایشگاه نبوده است. نه صداو سیما استان پای کار است، نه مسئولان استانی پای کار هستند. سؤال اینجاست اگر این نمایشگاه استانی مهمی است، چرا پشتیبانی کافی استانی ندارد؟
*البته مسئولان دانشگاه و استانداری برای برگزاری این نمایشگاه خیلی همکاری کردند، نباید نادیده گرفته شود. ولی همان طور که گفته شد، همه آنها به سمت همایش رفتند.
روزنامه دریایی سرآمد: یک شعار بسیار بزرگ برای این نمایشگاه انتخاب شده است: «بوشهر مسیر توسعه دریایی ایران»؛ به نظر شما استاندار و سایر مسئولان در حد این شعار عمل کردند؟ اگر توانایی آن را ندارند، چرا شعارهایی می دهند که نمی توانند از پس آن بربیایند؟
* حالا باید در نظر گرفت که شعارها برخی موارد برای شروع هم هست. نمایشگاه صنایع دریایی سال گذشته بوده و امسال هم هست و همین الان هم 63 شرکت در آن شرکت کردند و به لحاظ حجمی، نمایشگاه موفق بوده است و برای شروع شاید شروع موفقی نبوده است.
روزنامه دریایی سرآمد: به عنوان یک حرفه ای در امر نمایشگاه میدانید که نمایشگاه دوم باید از نمایشگاه اول موفق تر باشد. اما این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه اول موفقیت بیشتری ندارد.
* اجازه دهید بگویم که برای این نمایشگاه کار تیمی انجام شود و به خود عوامل نمایشگاه برای این رویداد مشارکت داده شود و ما هم نمی خواستیم اعمال اقتدار کنیم و سلیقه خود را تحمیل کنیم. این نمایشگاه تخصصی است و گروه مخاطب خاص خود را دارد و خیلی از غرفه هایی که در این نمایشگاه مستقر است با هزینه شخصی مجری مستقر شدند. به همین دلیل، می خواستیم یک فرصتی به آنها داده شود تا خلاقیت خودشان را اعمال کنند.
روزنامه دریایی سرآمد: با این روند، آیا سال سومی برای نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر وجود دارد؟
* امروز داشتیم برنامه سال آینده نمایشگاه را بررسی می کردیم که به یکی از مجریان این نمایشگاه گفتم که کار نمایشگاه، کار ترکیبی از نیروی مجرب و جوان می باشد. نمایشگاه یک کار علمی است که گروه های علمی باید در آن حضور داشته باشند. به همین خاطر باید یک دبیرخانه مجربی برای نمایشگاه سال آینده از همین الان باید پیش بینی شود. ما در کشور هم در بحث همپوشانی نمایشگاه ها اشکالاتی را داریم؛ سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی نمایشگاه های کشور، در همپوشانی خوب عمل نکرده است. مثلاً برای نمایشگاه کیش، هرمزگان، بوشهر و حتی نمایشگاه های شمال، در تاریخ هایی انتخاب می شوند که تداخل دارند. یکی از برنامه های ما این است که این اشکال را با سازمان توسعه تجارت مطرح کرده و برطرف کنیم. الان نمایشگاه بوشهر دیگر جا افتاده و رسمیت یافته است. همچنین بعد از نمایشگاه قرار است این نمایشگاه آسیب شناسی شود. این چند برنامه در دستور کار ما قرار دارد و قرار است از کارشناسان دانشگاهی هم استفاده کنیم و آنها را مکلف کنیم که در کنار نمایشگاه باشند.
وقتی در نمایشگاه 27 شرکت دانش بنیان حضور دارند، باید دانشگاه های تمام کشور و یا حداقل دانشگاه های استان در این نمایشکاه حضور داشته باشند و این برنامه هایی است که ان شاء الله برای نمایشگاه سال آینده داریم.
روزنامه دریایی سرآمد: از شما ممنونیم که انتقاد را پذیرفتید و برای انجام بهتر در رویدادهای بعدی، آسیب شناسی خواهید کرد. باید یک سال برنامه ریزی و پیگیری کرد تا نمایشگاه به عنوان نتیجه و برونداد اجرایی گردد. نکته آخر؛ از دیدگاهی نمایشگاه های دریایی بوشهر با همه نمایشگاه های دیگر برای بوشهر متفاوت است و ارزش آن به دلیل موقعیت بوشهر و مسیر توسعه این استان بیشتر است. با توجه به این اهمیت، آیا برنامه ریزی ویژه، منابع اعتباری خاص و حمایت ویژه ای برای این نمایشگاه ها می بینید یا مانند هر نمایشگاه دیگری برگزار می شود؟
* باید این نکته را بگویم که در پایان هر نمایشگاهی فرم نظرسنجی توزیع می شود که شاید برای نمایشگاه هم توزیع شده باشد. در این فرم های نظرسنجی، نقاط ضعف و قوت ما ذکر می شود. به دنبال آنیم که نمایشگاه بازخورد داشته باشد و اگر نمایشگاه برای شرکت کننده بازخورد نداشته باشد در سال آینده حضور نخواهد داشت.به همین علت، نمایشگاه صنایع دریایی را یک مقدمه ای برای نمایشگاه شیلات و سایر نمایشگاه های است. چون نمایشگاه های دریایی برای ما اصل است. بوشهر به عنوان یک قطب دریایی شناخته می شود و حدود 800 کیلومتر ساحل دارد. من خودم اهل دلوار هستم که حدود 50 کیلومتر با پسکرانه بندر فاصله دارد، اما هیچ مهاجرتی از آنجا به پسکرانه بندر صورت نمی گیرد، برای اینکه در ساحل جذابیت لازم وجود ندارد. اگر جمعیت مستقر در چاه مبارک تا عسلویه و دیلم استان بوشهر را بررسی کنید، تغییرات زیادی ندارد. اصل فلسفه نمایشگاه برای ما این بوده است که آن جذابیت های بوشهر را برجسته کنیم و امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم.