«روزنامه دریایی سرآمد» از الزامات توسعه زیرساختهای حملونقلی در مناطق جنوبی گزارش میدهد؛
الزام ويژه وزارت راه شهرسازی
وزارت راه شهرسازی برای ساخت کریدورهای ریلی و آزادراهی در جنوب ماموریت ویژه دارد
گروه حمل و نقل -امید اسماعیلی - بررسی سرخط اخبار رسانهها نشان میدهد که دالان تجاری (کریدور) شمال - جنوب سالهاست که به عنوان یکی از اولویتهای توسعه تجاری کشور مورد توجه دولتهای مختلف قرار گرفته است. با این حال این تنها دالان تجاری نیست که ایران در آن به نقشآفرینی میپردازند. طی ماههای گذشته و با توجه ویژه دولت چهاردهم به توسعه منطقه مکران و سواحل جنوبی کشور، موضوع کریدرو نوار ساحلی جنوب کشور نیز مورد توجه قرار شده است.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد؛ «وزارت راه در ساخت کریدورهای ریلی و آزادراهی جنوب کار تملک اراضی را به نحوی انجام دهد که بزرگراهها به عریضترین شکل ممکن در این مسیرها ساخته شوند تا در آینده برای توسعه بزرگراهی مجبور به تملک مجدد اراضی در این مناطق نباشیم. همچنین جابجایی بسیاری از محصولات در این مناطق، لزوما باید با قطار انجام شود، لذا زیرساختهای ریلی بنادر جنوب باید به شکل استاندارد تقویت شوند». این جملات بخشهای از صحبتهای مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در آخرین جلسه توسعه دریامحور در یکشنبه هفته جاری است.
اتصال ریلی چابهار به شلمچه از مسیر مکران
براساس صحبتهای رئیس دولت چهاردهم به نظر میرسد که توسعه مسیر نوار ساحل جنوبی کشور با محوریت تاثیرگذاری بر توسعه منطقه مکران، تبدیل به یکی از اولویتهای دولت و همچنین یکی از ماموریتهای محوری وزارت راه و شهرسازی شده است. پیش از این و در جریان دومین سفر رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت چهاردهم به استان سیستان و بلوچستان بود که محسن حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور در حاشیه جلسه بررسی مسائل جنوب سیستان و بلوچستان از اتصال شلمچه به چابهار تا پایان دولت چهاردهم خبر داد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه شتاب دادن به فعالیتهایی که در حوزه راه وجود دارد از جمله کریدور اتصال شلمچه (خوزستان) به چابهار تأثیر بسزایی در ترانزیت کالا در کشور خواهد داشت، اظهار داشت: با تسریع در اجرای این بزرگراه، امیدواریم تا پایان دولت چهاردهم، این مسیر مهم به بهرهبرداری برسد. محسن حاجی میرزایی همچنین با بیان اینکه تا زمانی که نتوانیم اتصال ریلی بندر شهید بهشتی در چابهار را برقرار کنیم، نمیتوانیم سهم اقتصادی آن را توسعه دهیم، افزود: در حال حاضر بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار، 5 درصد سهم بنادر کشور را به خود اختصاص داده که باید تلاش کرد این سهم را افزایش داد.
توسعه بزرگراهی نوار ساحلی جنوب ایران
دی ماه گذشته محمدرضا کدخدازاده، معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز اعلام کرد: «پیش بینی شده۳۱۲ کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در استان سیستان و بلوچستان تا پایان دولت چهاردهم تکمیل و به بهرهبرداری برسد».
بررسیها نشان میدهد که هماکنون ۱۱ راهگذر (بزرگراه) در قالب ۱۵۳ طرح در دست اجراست که ۶ طرح از ۱۱ طرح بزرگراهی شمالی - جنوبی و پنج طرح نیز شرقی - غربی است. یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است. کریدور ساحلی جنوب به طول یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع میشود و در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان میرسد. براساس صحبتهای مسئولان وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر قسمتهایی از ان به شکل چهارخطه در حال اجراست. محور میناب تا گواتر که مورد تاکید مجموعه دولت است در حال ارتقا به راه اصلی است و در برنامه است تا بعدها به شکل چهارخطه تبدیل شود؛ این مسیر حدود ۶۸۰ کیلومتر بوده که تمامی مسیرها پیمان سپاری شده است. در حال حاضر نیز این امیدواری وجود دارد تا محور مواصلاتی مورد اشاره را با توافقاتی که میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و با پیگیری های رییس جمهور در آینده نزدیک تکمیل و به بهره برداری برسد. یکی از بخشهای شاخص این طرح، پروژه چابهار به پسابندر به طول ۹۵ کیلومتر است که این مسیر حدود ۱۹ کیلومتر آن در سفر اخیر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید و برنامه ریزی شده تا بقیه این مسیر نیز در سال جاری به اتمام برسد.
وعده تامین شبکه بزرگراهی نوار ساحلی جنوب
اواخر دی ماه گذشته بود که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم اعلام کرد: در زمینه شبکه بزرگراهی جنوب از گواتر تا شلمچه زیرساختها را تامین خواهیم کرد. وی در حاشیه دومین سفر رئیس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: بخشی از منطقه مکران مکران در سیستان و بلوچستان واقع است و به جهت تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیریهای ویژهای که شخص رئیس جمهور در خصوص طرح مکران دارند و سیاستهای اقتصاد دریا محور را پیگیری خواهیم کرد؛ قطعاً و یقیناً مهمترین اتفاقی که در این سواحل باید بیفتد با کمک بخش خصوصی است و این بخش خصوصی سرمایهگذار داخلی و خارجی است. صادق ادامه داد: در این راستا ما در وزارت راه و شهرسازی وظیفه تامین زیرساخت را بر عهده داریم که در خصوص کریدور شبکه بزرگراهی جنوب را از گواتر تا شلمچه زیرساختها را تامین خواهیم کرد اما آنچه که باید اتفاق ویژه را در سواحل جنوب رقم بزند بخش خصوصی است که قسمتی از آن سرمایهگذار خارجی است و هند هم یکی از این سرمایهگذاران محسوب میشود.
اهمیت توسعه زیرساختهای حمل و نقلی در مکران
پیش از این و در جریان سفر رئیس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان بود که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی وعده ای مطرح کرد مبنی بر اینکه مکانیابی بندر دیگری در منطقه مکران با هدف پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است تا ظرفیتهای توسعهای را شکوفا کند. در حال حاضر به نظر میرسد که مهمترین موضوع در جهت افزایش سهم تجارت در سواحل جنوبی منطقه مکران، تهیه طرح توسعه دریا براساس اسناد دریامحور و اقتصاد دریا است. با تاکیدات و پیگیریهایی که رئیسجمهور نسبت به سواحل مکران و اقتصاد دریامحور این امیدواری وجود دارد تا این مسیر زودتر به نتیجه برسد.کارشناسان میگویند که کریدور مهمی بهنام کریدور شرق به غرب از بندر گواتر تا شلمچه وجود دارد که بازهم بخشی از این کریدور در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در حال تکمیل است. براساس صحبتهای مطرح شده از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز باید گفت که در حال حاضر تکمیل و توسعه فاز۲ بندر چابهار با هدف افزایش ظرفیتبار در دست اقدام است و همچنین مکان یابی بندر دیگری در منطقه مکران با هدف پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است تا ظرفیتهای توسعهای این منطقه پویا شود.
پروژههای ملی کریدور بزرگراهی از بندر گواتر تا شلمچه یکی از اولویتهای زیرساختی در حوزه حمل و نقل است که می تواند به توسعه منطقه مکران کمک کند. ۶۰۰ کیلومتر از این کریدور بزرگراهی در منطقه مکران و ۳۰۰ کیلومتر آن در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. تاکنون ۱۰۰ کیلومتر این کریدور به چهارخطه یا از راه فرعی به اصلی تبدیل شده و تلاش دولت چهاردهم بر این است که ۲۰۰ کیلومتر دیگر از این پروژه را از فرعی به اصلی یا چهاربانده تبدیل شود. این در حالی است که کارشناسان و صاحبنظران پیش از این بارها تاکید کردهاند که برای توسعه مکران و جنوب سیستان و بلوچستان باید ابتدا زیرساخت کریدورهای ریلی و جادهای شکل بگیرد.