«روزنامه دریایی سرآمد» بررسی کرد
سرنوشت تزریق منابع بانکی به حوزه دریا چه شد؟
گروه بازار سرمایه-سمیه ملایی- حضور بانکها و بخشهای دولتی برای سرمایهگذاری در حوزههای مختلف اقتصاد دریامحور علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیندهای اقتصادی و توسعهای در این مناطق، میتواند زمینهساز جلب اعتماد بیشتر سرمایهگذاران بخش خصوصی برای حضور در آنها باشد.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، با این نگاه میتوان گفت که پیشگام شدن بانکها برای سرمایهگذاری در طرحهای زیرساختی بنادر و حوزههای دیگر اقتصاد دریامحور اقدامی شایسته است که با به نتیجه رسیدن آنها، زمینه برای حضور سرمایهگذاران بیشتر فراهم میشود. این سرمایهگذاریها و حمایت از سرمایهگذاران همچنین به ایجاد اشتغال پایدار در مناطقی که دسترسی به سواحل و دریا دارند منجر خواهد شد.
بانک توسعه تعاون، یکی از بانکهای کشور است که به نظر میرسد موضوع سرمایهگذاری و حمایت هدفمند از حوزههای مرتبط با توسعه اقتصاد دریامحور را در برنامههای خود گنجانده است. این موضوعی است که در صحبتهای سید باقر فتاحی، عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون نیز قابل مشاهده است.
برنامه بانک توسعه تعاون برای حمایت از اقتصاد دریامحور
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه شناورسازی در استانهای بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان سرمایهگذاریهای خوبی صورت گرفته و شناورهای مسافربری و یدککش برای خدمت به مردم راهاندازی شده است. وی همچنین گفت: در منطقه آزاد چابهار و سواحل مکران نیز سرمایهگذاری خوبی جهت خدمت به مردم صورت گرفته و در طرحهای آبرسانی شهرهای سیستان و بلوچستان از ورقهای فولادی یک شرکت تعاونی معتبر در منطقه آزاد چابهار استفاده میشود. فتاحی خاطرنشان کرد: همچنین تفاهمنامههایی با سازمان بنادر و صندوق توسعه تعاون برای ساخت اسکله شناورهای مسافربری و یدککش امضا شده و بهزودی در این زمینه نیز سرمایهگذاری صورت میگیرد که بخش از این طرح در شهرستان هندیجان است.
اهمیت سرمایهگذاری در سواحل مکران و چابهار
منطقه ساحلی مکران به دلیل اینکه در جوار دریای عمان قرار دارد و بندر چابهار و جاسک نیز در این منطقه قرار دارند، منطقهای منحصربهفرد است. از ویژگیهای آن دسترسی به آبهای آزاد و کریدورهای جهانی است که میتواند صنایع انرژیبر و آببر در این حاشیه مستقر شود. امنیت ملی و اشتغالزایی بالا، دو امتیاز منطقه مکران به عنوان دروازه طلایی کشور است. مقامات کشور بر این باورند که سواحل مکران باید توسعه یابد و بر این اساس، با توجه به دسترسی بندر چابهار به آبهای اقیانوس هند و نیز ظرفیتهای ایجادشده در این بندر، ستاد توسعه چابهار تشکیل شده و بهزودی مقام مسئولی برای انجام هماهنگیهای میان دستگاههای دولتی در توسعه این بندر انتخاب خواهد شد، چراکه موقعیت بندر چابهار به لحاظ توسعه مراودات تجاری ایران بسیار حائز اهمیت است و میتواند اثرگذاری مناسبی در رشد فعالیتهای تجاری ایران داشته باشد. متولیان حوزه صنعت و تجارت در اظهارنظرهای خود از ایجاد قطب جدید اقتصادی در جنوب شرقی کشور یعنی سواحل مکران واقع در چابهار حمایت میکنند و معتقدند این منطقه مرزی، چهارراه بزرگ تجاری افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه است و شرایط لازم برای تبدیل شدن به قطب تجاری را دارد.
اواسط آبان ماه گذشته بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش خود را برای جبران توسعه نیافتگی استان سیستان و بلوچستان به کار میگیریم و در این راستا توسعه منطقه آزاد چابهار و توسعه سواحل مکران برای ما اهمیت زیادی دارد. عبدالناصر همتی آن زمان اعلام کرد که مدیران عامل پنج بانک اصلی کشور برای حمایت از برخی طرحهای سرمایهگذاری وعده همکاری دادهاند و در این راستا، شرکتهای سرمایهگذاری وابسته به بانکها میتوانند فعالیت خود را در استان سیستان و بلوچستان گسترش دهند. وی همان زمان گفت: مسئله چابهار و توسعه سواحل مکران و دریای عمان برای ما اهمیت زیادی دارد و کارهای خوب و قابل توجهی را در آنجا انجام خواهیم داد.
پروژههای اقتصاد دریامحور در هندیجان کدامند؟
ساماندهی اسکلهها و شناورهای صیادی، مسافری و تجاری اولویت طرح تضمین کیفیت خدماتدهی در اسکلههای بندر هندیجان در استان خوزستان میتواند باشد. پیش از این بارها گفته شده بود که بندر سجافی از مزایایی نظیر پسکرانه جمعیتی مناسب در حوزه بازار و زیرساختهای مناسب برای صادرات آبزیان، محصولات کشاورزی و احشام برخوردار است و دارای قابلیتهایی همچون راهاندازی تجارت کالاهایی نظیر لوازم خانگی، منسوجات، قطعات یدکی خودرو و همچنین تجارت ساحلی با استان بوشهر است. در چنین شرایطی است که کارشناسان معتقدند با تجاری شدن بندر هندیجان، صادرات و واردات کالا قانونمند و با نظارت کامل گمرک انجام خواهد و در این ارتباط همه محدودیتهایی که در واردات و صادرات کالا انجام میشد، حذف شد.
با تجاری شدن بندر هندیجان، سهم تجارت خارجی این بندر افزایش خواهد یافت و تجار و بازرگانان محلی و استانی این امکان را پیدا خواهند کرد که کالاهای صادراتی را به راحتی به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر نقاط جهان صادر کنند. همچنین از ظرفیت دریا میتوان برای ترانزیت بیشتر کالا و هم برای تردد هموطنان به کشورهای خلیج فارس از بندر هندیجان استفاده کرد که این امر مستلزم مشارکت بخش خصوصی که دارای کشتیهای مسافری و حمل بار هستند، است. بهترین، سریعترین و بهصرفهترین حملونقل کالا از طریق دریا انجام میشود و اگر این مهم در استان ما شکل بگیرد موجب ایجاد اشتغال و رشد درآمد مردم خواهد شد.
پیش از این حجتالاسلام حسینی، خطیب نماز جمعه هندیجان گفته بود که با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، انتظار است شهرستان هندیجان با داشتن ظرفیتهای فراوان و 95کیلومتر ساحل با دریای خلیج فارس، مورد توجه ویژه مسئولان برای اجرای طرحهای بزرگ و ملی قرار گیرد. او همچنین گفته بود: مسئولان ما باید این فرصت را غنیمت شمرده و تلاش نمایند تا هندیجان در مسیر توسعه قرار گیرد. بحمدالله به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات و امکانات بسیار زیادی به شهرستان هندیجان و مردم ما ارائه شده است. حسینی عنوان کرد: بنابر منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان، توزیع امکانات کشور و توسعه مناطق و شهرها باید عادلانه باشد نه اینکه خدای ناکرده طرح های بزرگ صنعتی تولیدی و اشتغالآفرین در جاهای دیگر اجرا شوند.
پراکنش جمعیتی در مناطق ساحلی کشور
دو دهه است که با همکاری دستگاههای اجرایی متولی، تولید دادههای دریامحور در حال انجام است و باید به لحاظ زمانی به یک دوره زمانی مناسب در حوزه جمعآوری داده رسیده باشیم تا بتوانیم امکان برنامهریزی داشته باشیم. در حال حاضر این امکان ایجاد شده و در مرکز اقیانوسشناسی، تولید این دادهها صورت گرفته است. این اطلاعات مواردی از قبیل اطلاعات امواج، جزر و مد، هواشناسی دریایی، زمینشناسی دریایی و... است که در این پایگاه اطلاعاتی وجود دارد و امکان برنامهریزی راهبردی در مناطق ساحلی و دریایی را تسهیل کرده است. باید توجه داشته باشیم که مناطق ساحلی ما از توزیع جمعیتی مناسبی برخوردار نیستند و هفت استان ساحلی که 25درصد مساحت کشور را دارند تنها 10درصد از جمعیت کشور را در خود جای دادهاند. به عنوان مثال در سواحل شمالی کشور با تمرکز بالای جمعیت مواجه هستیم در حالی که در سواحل جنوبی کشور تراکم جمعیت بسیار پایین است؛ بنابراین ما باید در برنامههای توسعهای و برنامههای اجرایی فصلی برای توسعه مناطق ساحلی به این موضوعات توجه داشته باشیم.