توسعه ترانزیت کشور در گرو پیشرفت شبکه حمل ونقل ریلی
توسعه بخش ریلی و راه اندازی راه آهن قزوین-رشت نقش مؤثری در توسعه ترانزیت کشور و ارزآوری دارد.احمد خرم وزیر سابق راه وشهرسازی ، با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان ایمنترین و ارزانترین پروژه عمرانی کشور شناخته میشود گفت: مقام معظم رهبری تأکید بسیار ویژهای بر توسعه حمل و نقل ریلی داشته اند و به همین منظور دولت و وزارت راه و شهرسازی برنامه ویژهای برای توسعه این بخش ریلی در دستور کار خود قرار داده اند.وی ادامه داد: طی سالهای ۸۰ تا ۸۴، ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر ریل در دست ساخت بود و ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر بخش ریلی دیگر به این پروژه اضافه شد.خرم با بیان اینکه دو خطه کردن پروژههای ریلی نقش مؤثری در افزایش سرعت و جابجایی بار و مسافر دارد، گفت: توجه چندانی به ۲ خطه کردن پروژههای ریلی وجود نداشت، اما از سال ۹۲ توجه به ۲ خطه کردن پروژهها رونق ویژهای یافت و بودجه قابل توجهی برای این پروژهها تخصیص یافت.وزیر سابق راه وشهرسازی توضیح داد: اگر شبکه حمل و نقل کشور را به بدن انسان تشبیه کنیم به مویرگها ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته و به آئورت و رگهای اصلی تنها ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است که این امر نشان میدهد که متأسفانه در دولتهای قبل به تخصیص بودجه درست برای پروژههای ریلی توجه نکردهاند.وی با بیان اینکه باید به محورهای دوگانه کشور در پروژههای ریلی توجه بسیار زیادی شود، گفت: توسعه بخش ریلی در این مسیرها نقش مؤثری در توسعه ترانزیت کشور و ارزآوری دارد به طور مثال با راهاندازی راهآهن قزوین – رشت و آستارا میزان حمل و نقل ریلی و توسعه ترانزیت افزایش چشمگیری پیدا میکند./باشگاه خبرنگاران