printlogo


«روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می‌دهد
بندر شهید رجایی محور اهداف ترانزیتی ایران

دولت برای ترانزیت 30میلیون تن بار  در بندر شهید رجایی هرمزگان برنامه‌ریزی می‌کند
​​​​​​​گروه اقتصاد دریا -افسانه عباس زاده سورمی-  بسیاری از کارشناسان معتقدند که بندر شهید رجایی در استان هرمزگان به واسطه امکانات و دسترسی‌هایی که دارد، می‌تواند به عنوان دروازه طلایی تجارت کشور و همچنین یکی از نقاط اتکا در توسعه اقتصاد دریامحور کشور به ایفای نقش بپردازد. این بندر از سال ۱۳۴۹ براساس تصویب‌نامه شورای‌عالی وقت در راستای صنایع بزرگ برای توسعه تجارت و نقش ایران در سپهر دنیا تصویب و احداث شد و حالا تبدیل به بزرگ‌ترین بندر فعال کشور شده است.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، «بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر فعال ایران، نقش کلیدی در تبدیل کشور به یک مرکز ترانزیت کالا در منطقه دارد». این بخشی از صحبت‌های روز سه‌شنبه علی عبدالعلی‌زاده، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در جریان بازدید از بندر شهید رجایی و در جمع خبرنگاران است. آنطور که از صحبت‌های نماینده رئیس‌جمهور مشخص است، دولت برای رونق ترانزیت و تجارت کشور از مسیر دریا و بنادر، اراده جدی دارد.
استان هرمزگان، یکی از استان‌های بالقوه‌ در حوزه حمل‌ونقل به‌شمار می‌آید، چراکه همه‌ نمونه‌های حمل‌و‌نقلی اعم از حمل‌ونقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی در هرمزگان وجود دارد و توسعه این ظرفیت‌ها در آن با توجه به جایگاه استراتژیکی که شهر بندرعباس و استان هرمزگان دارد، می‌تواند این شهر را به بزرگ‌ترین بندرگاه دنیا تبدیل کند، چراکه شهر بندرعباس در فاصله نزدیکی با تنگه‌هرمز، دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیا و یکی از استراتژیک‌ترین آبراه‌های جهان قرار گرفته است. بندر شهید رجایی امروزه با بیش از 80بندر معروف جهان از طریق 35خط ترانزیت کانتینری تبادلات اقتصادی دارد و به اعتقاد کارشناسان یکی از دروازه‌های طلایی و اصلی برای رونق تجارت و احیای اقتصاد دریامحور ایران است.
بندر راهبردی شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه‌هرمز واقع شده است. این بندر یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی در جهان بوده و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد. همچنین منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به‌تنهایی فعالیت بیش از ۵۰پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.

ویژگی‌های بندر شهید رجایی
بندر شهید رجایی در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲هزار و ۳۰۰کیلومتر مرز دریایی با احتساب جزایر، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استان‌های تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیرساخت‌های مناسب بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و اتصال به شبکه بین‌المللی راه‌آهن، هوایی و جاده تاریخی ابریشم، بیش‌ترین نقش و سهم را در صنعت حمل‌و‌نقل و توسعه دریامحور ایفا کرده و با بیش از ۸۰بندر معروف جهان از طریق ۳۵خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.
این بندر دارای بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری با ظرفیت بیش از ۶میلیون TEU  در سال و هدف‌گذاری ارتقای ظرفیت کانتینری به ۲۰میلیون TEU  تا سال ۲۰۴۰ است. این بندر با ظرفیت سالانه جابه‌جایی ۹۰میلیون تن انواع کالا و ظرفیت سالانه پذیرش بیش از ۴هزار کشتی در انواع کشتی‌های فله‌بر، کانتینری و نفتکش، بیش از ۵۳درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به‌خود اختصاص داده است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه‌هرمز واقع شده است و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰بندر معروف بین‌المللی تقریباً نیمی از تجارت ایران را برعهده دارد. بندر شهید رجایی ۲۴۰۰هکتار پس‌کرانه دارد، ۲۷۰۰هکتار هم به‌زودی به پس‌کرانه شهید رجایی اضافه می‌شود. مساحت بندر شهید جایی ۵۷۰۰هکتار است، در این بندر از نظر تجاری ۵.۵میلیون TEU  ظرفیت وجود دارد.

در بازدید نماینده رئیس‌جمهور چه گذشت؟
علی عبدالعلی‌زاده، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در جریان بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران بر نقش محوری این بندر در تحقق اهداف ترانزیتی کشور تاکید و اظهار کرد: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر فعال جمهوری اسلامی ایران، نقش کلیدی در تبدیل کشور به یک مرکز ترانزیت کالا در منطقه ایفا می‌کند. وی با بیان اینکه توسعه ترانزیت، موجب شکوفایی اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد کشور خواهد شد، افزود: دولت با تمرکز بر توسعه بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار، به‌دنبال ایجاد آمادگی لازم برای آغاز عملیات ترانزیت است. او همچنین با اشاره به بازدید خود از بندر شهید بهشتی چابهار و بندر شهید رجایی تصریح کرد: مدیران بنادر متعهد شده‌اند تا آمادگی لازم برای تحقق تعهدات کشور در زمینه ترانزیت بارهای روسی را فراهم کنند. انتظار می‌رود بندر شهید رجایی در سال آینده حداقل 30میلیون تن بار ترانزیت را عملیاتی کند.
نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ادامه داد: در حال حاضر ترانزیت شمال ـ جنوب از طریق دریای خزر و بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد و همچنین از طریق راه‌آهن و بندر آستارا انجام می‌شود. عبدالعلی‌زاده افزود:‌ از سال 1405، بندر چابهار نیز به همراه بندرعباس به این چرخه اضافه شده و کالاها از طریق کشتی به نقاط مختلف دنیا منتقل خواهند شد. این امر نشان‌دهنده بهره‌برداری از ظرفیت ساحلی کشور در فعالیت‌های اقتصادی است. وی در پایان با تاکید بر اهمیت توسعه ترانزیت برای کشور، خاطرنشان کرد: این طرح علاو‌بر دستاوردهای اقتصادی و ایجاد اشتغال در بنادر شمالی، بندرعباس و چابهار، روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه را نیز مستحکم‌تر خواهد کرد.

ایجاد بندر خشک در هرمزگان
عبدالعلی‌زاده، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، همچنین در جریان بازدید از بنادر شهید باهنر و شهید حقانی بندرعباس، با اشاره به جایگاه هرمزگان به‌عنوان قطب صنعت دریایی کشور، بر نقش حیاتی بنادر این استان در توسعه اقتصاد دریامحور تاکید کرد. وی با اشاره به ظرفیت‌های بندر شهید حقانی برای گردشگران دریایی و مسافران ایرانی، از هموطنان خواست تعطیلات نوروزی خود را به بازدید از جزایر زیبای ایرانی اختصاص دهند. او درخصوص نقش هرمزگان در اقتصاد دریامحور و سواحل مکران، اظهار داشت: هرمزگان در بین استان‌های ساحلی کشور از ظرفیت بیشتری در صنایع دریایی، بنادر و امکانات صادراتی و وارداتی دریایی و نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با اشاره به بازدید از بندر شهید رجایی، بر لزوم حمایت بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای افزایش ظرفیت این بندر تاکید کرد و گفت: باید مطمئن شویم که می‌توانیم به ظرفیت‌هایی که به کشورهای خارجی برای ترانزیت کالا تعهد می‌دهیم، عمل کنیم. عبدالعلی‌زاده با اشاره به توقف طولانی کانتینرها در بندر شهید رجایی، پیشنهاد ایجاد بندر خشک در فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰کیلومتری این بندر را مطرح کرد و افزود: با انتقال بارهای موجود به بندر خشک و آزادسازی فضای بندر شهید رجایی، می‌توانیم سرعت حمل‌ونقل بارهای ترانزیت را افزایش دهیم و شاهد تحول چشمگیری در اقتصاد استان هرمزگان و توسعه مناطق همجوار باشیم.