printlogo


روزنامه دریایی سرآمد از عبور نخستین بار ریلی هند  از مسیر ایران به افغانستان گزارش می‌دهد
«ایران» محور دیپلماسی بین المللی« ریل پایه»

گروه حمل‌ونقل-امید اسماعیلی - برای نخستین‌بار، مسیر تجاری ریلی میان هند و افغانستان از خاک ایران باز شد و اولین قطار حامل محموله ترانزیتی دانه‌های روغنی از این مسیر عبور کرد و به افغانستان رسید. سه‌شنبه ۲۳بهمن‌ماه ۱۴۰۳ بود که اولین قطار ترانزیتی هند-افغانستان به ایستگاه روزنک هرات رسید. این قطار حامل دانه‌های روغنی است که ابتدا توسط کشتی به بندرعباس منتقل شد و در نهایت از طریق شبکه ریلی ایران به ایستگاه روزنک در افغانستان طی مسیر کرد.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، گذرگاه ریلی خواف-هرات با اتصال شبکه ریلی ایران به هرات در غرب افغانستان، نقش کلیدی در ارتباطات منطقه‌ای ایفا می‌کند و به‌عنوان بخشی از گذرگاه ریلی شرق به غرب جهان، مسیری ۲هزار کیلومتری را از چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا ایجاد کرده است. همچنین گذرگاه گمرک مرزی «شمتیغ» بین ایران و افغانستان سال ۱۳۹۹ در شهرستان مرزی خواف واقع در جنوب‌شرقی خراسان‌رضوی گشایش یافت. شمتیغ به‌عنوان گذرگاه رسمی گمرک مرزی در مسیر راه‌آهن خواف-هرات در فاصله حدود ۵۰کیلومتری با خواف قرار دارد، مرکز شهرستان ۱۵۰هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
آنطور که ایلنا در گزارشی نوشته؛ با مدیریت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان و پشتیبانی وزارت راه و شرکت راه‌آهن ج.ا.ا، از زمان آغاز بهره‌برداری از کریدور ریلی خواف-هرات در سال‌جاری تاکنون، بیش از ۳۰،۰۰۰تن بار صادراتی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان به صورت ریلی حمل شده است. با بهره‌برداری از کریدور ریلی خواف-هرات تراز تجاری 2کشور با امنیت بیشتر افزایش یافته و هزینه حمل‌ونقل برای تاجران و تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت.
پیش‌بینی می‌شود عبور اولین بار ترانزیتی از این مسیر، سرآغاز دوره‌ای جدید در همکاری‌های ترانزیتی میان هند و افغانستان از مسیر ایران باشد. کریدور ریلی خواف-هرات با اتصال شبکه ریلی ایران به هرات در غرب افغانستان، نقش کلیدی در ارتباطات منطقه‌ای ایفا می‌کند. علاوه‌بر این، راه‌آهن خواف-هرات به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب جهان، مسیری ۲هزار کیلومتری را از چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا تکمیل خواهد کرد. این خط ریلی علاوه‌بر افزایش امنیت حمل‌ونقل بار، موجب کاهش ۱۰درصدی در هزینه و زمان انتقال کالا شده و جذابیت بیشتری برای تاجران منطقه فراهم آورده است.

افزایش امنیت با بهره‌برداری از راهگذر ریلی
مصطفی رضایی، مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: نخستین محموله ترانزیت ریلی هند شامگاه سه‌شنبه از طریق مرز ریلی «شمتیغ» خراسان‌رضوی وارد افغانستان شد. این محموله ترانزیتی شامل ۶کانتینر حامل بادام و دانه‌های روغنی بوده است که پس از عبور از مرز ریلی شمتیغ در شهرستان «خواف» به ایستگاه «روزنک» هرات افغانستان رسید. وی بیان کرد: این محموله ابتدا از هند و از طریق کشتی به بندرعباس منتقل و سپس به وسیله شبکه ریلی کشور از مرز شمتیغ وارد افغانستان شد.
مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان ادامه داد: این کنسرسیوم ریلی با پشتیبانی وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز بهره‌برداری از راهگذر (کریدور) ریلی خواف-هرات در سال‌جاری، تاکنون بیش از ۳۰هزار تن بار صادراتی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان به‌صورت ریلی جابه‌جا کرده است. رضایی گفت: با بهره‌برداری از راهگذر ریلی خواف-هرات، تراز تجاری دوکشور با امنیت بیشتر افزایش یافته است و هزینه حمل‌ونقل برای تاجران و تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت.

افزایش مراودات تجاری با افغانستان
 از مسیر ریلی
کریدور ریلی خواف-هرات که اتصال شبکه ریلی ایران به هرات در غرب افغانستان را فراهم می‌کند، به‌عنوان بخش اصلی از کریدور ریلی شرق به غرب جهان شناخته می‌شود. این مسیر ریلی ۲هزار کیلومتری شامل کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا می‌شود و به تسهیل ارتباطات منطقه‌ای کمک شایانی کرده است.
داده‌های منتشرشده توسط سازمان توسعه و تجارت نشان می‌دهد که روند رشد مراودات تجاری ایران و افغانستان در 2سال گذشته با افزایش 84درصدی روبه‌رو بوده است. این افزایش، به وضوح نشان‌دهنده بهبود حجم تبادلات تجاری و بازرگانی بین دوکشور در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته است. حسین روستائی، رایزن بازرگانی سفارت ایران در افغانستان با اشاره به گزارش‌های وزارت صنعت و تجارت افغانستان، اعلام کرد که صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال‌جاری به بیش از سه‌میلیارد و 143میلیون دلار رسید که نسبت به یک‌میلیارد و 714میلیون دلار سال گذشته، رشد 83درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صادرات افغانستان به ایران در سال جاری به 5 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال گذشته، افزایش 116درصدی را نشان می‌دهد و افزایش 29میلیون دلاری را ثبت کرده است.

وعده‌ای که محقق شد
نخستین روزهای بهمن‌ماه سال‌جاری بود که جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت خط ترانزیتی خواف-هرات و میزان عبور محمول‌های افغانستان از خط ریلی ایران اظهار داشت: در حال حاضر، خط ترانزیتی خواف-هرات به سمت ترکیه فعال شده و قطارهای هرات یا روزنک به ترکیه به‌طور مستمر زیر ترافیک بار ترانزیتی است و اولین قطار باری چین به روزنک هم فعال شد و پنجمین قطار چین هم به بندرعباس رسید تا بار از مسیر ریلی به افغانستان برسد. وی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یک‌ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی-بندرعباس- هرات راه‌اندازی می‌شود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور می‌کند. مذاکراتی که با هندی‌ها داشتیم و دوطرف هند و افغانستان از این مسیر استقبال کردند و پیگیری‌های فعال‌سازی این کریدور انجام شده و همانطور که گفته شد، در یک‌ماه آینده اولین قطار ترانزیتی هند از مسیر ایران عبور می‌کند.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: باید توجه داشت، حجم باری که بین افغانستان و هند جابه‌جا می‌شود قابل‌توجه است، اما از آنجایی که مسیر جاده‌ای کوتا‌تری فعال است، اغلب از این مسیر جاده‌ای استفاده می‌شود. با توجه به مزایای خاص جابه‌جایی ریلی، راه‌آهن افغانستان علاقه‌مند فعال‌سازی این کریدور ریلی است. از این‌رو ما هم در ایران به راه‌اندازی این مسیر ریلی و توسعه آن کمک می‌کنیم و رایزنی‌های مستمر با راه‌آهن افغانستان داشتیم که این مسیر ریلی افغانستان- هند را هرچه سریع‌تر راه‌اندازی کنیم.