تولیت آستان قدس رضوی:
تبلیغ دین نیازمند اخلاص علم و شجاعت است
گروه استان ها- صبوری ، مشهد- تولیت آستان قدس رضوی با حضور در مؤسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس مشهد، از بخشهای مختلف این مرکز علمی بازدید کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، آیت الله احمد مروی در سخنانی در جمع طلاب این مکتب، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحومه فاطمه سیدخاموشی (طاهایی)، بنیانگذار و مدیر فقید مؤسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس(س)، تلاشهای خالصانه و خدمات ارزنده ایشان در مسیر هدایت و نشر معارف دین را ستود و ابراز کرد: مهمترین و بالاترین کار بشری، «هدایت انسانها» است.این امر از چنان ارزشی برخوردار است که خداوند متعال آن را رسالت انبیا و اولی الله قرار داده است؛ از این رو کسانی که در این مسیر گام برمیدارند، در حقیقت کاری خدایی و انبیایی انجام میدهند.وی افزود: در میان سورههای قرآن، سوره حمد جایگاه ویژهای دارد. این سوره که قرائت آن در نمازهای یومیه واجب شده است، یک دعا دارد و آن درخواست هدایت است، اگر موضوعی بااهمیتتر از هدایت وجود داشت، قطعاً خداوند متعال آن را در این سوره قرار میداد. این نشاندهنده ارزش بیبدیل هدایت در نظام الهی است.مروی اصل نظام طلبگی و فلسفه تشکیل حوزههای علمیه را تربیت عالمان دین و مروجان معارف اسلامی خواند و اظهار کرد: اسلام ارزش و منزلت ویژهای برای علم و آگاهی قائل است و به فراگیری علم نافع سفارش کرده است، یکی از بارزترین مصادیق علم نافع، علم دین و نشر معارف الهی است.وی با بیان اینکه متأسفانه در سالهای اخیر، تبلیغ دین تا حدی جایگاه والای خود را از دست داده است، گفت: مگر کاری بالاتر از تبلیغ دین برای یک عالم دین وجود دارد؟ پیامبران و اولیاء الله مبلغان دین بودهاند و بزرگان فراوانی در راه نشر معارف الهی حتی به شهادت رسیدهاند.تولیت آستان قدس رضوی در ادامه یکی از مهترین شروط موفقیت در راه تبلیغ دین را «اخلاص» دانست و خاطرنشان کرد: اخلاص به معنای ویژه بودن عمل برای خدا و در نظر گرفتن فقط رضایت الهی است، مبلغ باید از دامهای ریا، شهرتطلبی و مریدپرستی دوری کند. علمای بزرگ در طول تاریخ همواره بسیار مراقبت میکردند که مبادا در دام مریدپرستی وتمجید مردم گرفتار شوند.وی دومین اصل در تبلیغ دین را استناد و اتقان مطالب خواند و گفت: هر آنچه بیان میشود باید مستند، دقیق و مطابق با مبانی دینی باشد. تبلیغ دین کار سادهای نیست؛ گاهی بیان نادرست و غیرمستند، سبب تخریب دین میشود. علاوه بر این، شناخت مخاطب و ارائه مطالب متناسب با میزان دریافت و فهم مستمع، امری ضروری است.مروی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات رایج در تبلیغ دین، کتمان حقیقت است.