printlogo


رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر‌ کنندگان فرآورده‌های نفتی اعلام کرد:
«نداشتن روابط بانکی و سوخت مناسب» موانع پیشِ‌روی صنعت بانکرینگ ایران


رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر‌ کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: نداشتن روابط بانکی و سوخت مناسب مهمترین موانع پیشِ روی صنعت بانکرینگ هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، سید حمید حسینی رئیس به مانا بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها روابط بانکی با دنیا نداریم و نمی‌توانیم سوخت را از طریق کارت اعتباری بفروشیم. 
وی افزود: ضمن اینکه نداشتن سوخت متناسب با نیاز فعلی کشتی‌ها (یعنی سوخت کم سولفور) و نبود کشتی‌هایی که بتوانند نقش پمپ بنزین سیار را بازی کنند، سبب شده است که صنعت بانکرینگ ایران از رشد مناسبی برخوردار نباشد.حسینی درباره عوامل مؤثر بر صنعت بانکرینگ گفت: برای اینکه هر کشور در زمینه بانکرینگ موفق شود، به سه عامل نیاز دارد. باید موقعیت جغرافیایی آن کشور طوری باشد که آبراهه‌هایش به دریا و کشتی‌های عبوری دسترسی داشته باشد.وی افزود: آن کشور باید مارین دیزل داشته باشد و در کنارش هم بتواند سایر اقلام مورد نیاز کشتی‌ها را تأمین کند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی درباره سومین عامل بیان کرد: باید آن کشور به شبکه بین‌المللی پرداخت‌ها وصل باشد و بتواند با شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی بده بستان داشته باشد.
وی یادآور شد: ما از سه عنصر فوق فقط موقعیت جغرافیایی را داریم زیرا در دهانه آبراهه خلیج فارس هستیم که یکی از شلوغ‌ترین آبراهه‌های منطقه است و کشتی‌هایی که از اقیانوس هند می‌آیند، در مسیرهایی که عبور می‌کنند جایی برای سوختگیری، تأمین خوراک و اقلام مورد نیاز پرسنل خودشان ندارند و ما نزدیکترین جایی هستیم که می‌توانیم به آنها خصوصاً در منطقه قشم خدمات ارائه دهیم و تأمین کننده نیازهایشان باشیم.
حسینی توضیح داد: از سوی دیگر با توجه به تغییراتی که در سیستم سوخت ایجاد شده و بحث‌های محیط زیستی دیگر، امکان استفاده از نفت کوره یا گازوئیلی که سولفورش بیش از پنج هزار ppm باشد وجود ندارد. ما ممکن است بعضاً گازوئیل پنج هزار ppm داشته باشیم اما عمدتاً مازوت مصرف می‌شود و متأسفانه مازوت ایران سولفورش بالاتر از این مقدار و تقریبا 35 هزار است.
وی اضافه کرد: در این سال‌ها هم تلاشی نشده است که ما از سوخت خود سولفورزدایی کنیم، اصولاً برنامه‌ای برای سولفورزدایی نداریم. اخیراً کاری در اصفهان انجام شده است که شاید بتواند در این زمینه مؤثر باشد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی درباره استفاده از پتانسیل بخش خصوصی برای توسعه صنعت بانکرینگ گفت: سال‌های قبل که مشکل نوع سوخت نبود، تعداد زیادی شرکت بانکرینگ در ایران ثبت شد.وی ادامه داد: این شرکت‌ها در عسلویه بندر‌عباس، قشم و ... فعال بودند. هنوز هم یکی دو تا از این شرکت‌ها فعال هستند. ولی بحث توان ارتباط‌‌ گیری با شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌الملی و دریافت و پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری هنوز وجود دارد.