«روزنامه دریایی سرآمد» گزارش میدهد
عملکرد خوب «حکشتی» با وجود تحریمها
گروه بازار سرمایه- با وجود تحریمهای جدیدی که طی ماههای گذشته اتحادیه اروپا علیه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده، بررسی آخرین گزارشهای رسمی منتشرشده از عملکرد این شرکت در بازار سهام، رشدی معادل 108درصد در سود خالص را نشان میدهد.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» در بازار سرمایه ایران معامله میشود، در ۶ماهه منتهی به آذر۱۴۰۳ موفق به کسب سود خالص ۱۱,۷۴۳میلیارد تومانی شد. سود خالص «حکشتی» در دوره میاندوره منتهی به آذر۱۴۰۳، با رشد چشمگیر معادل ۱۰۸درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم ۱۱,۷۴۳میلیارد تومان رسید.
درآمدهای عملیاتی تلفیقی این شرکت نیز با افزایش ۴۱درصدی به ۳۹۹.۷۵میلیارد تومان بالغ شده است. سایر درآمدهای گروه کشتیرانی نیز با جهشی قابلتوجه، ۳۶۷درصد افزایش یافت و به ۵,۲۷۱میلیارد تومان رسید. عملکرد موفق گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که ظرف ماههای گذشته، این شرکت در فهرست تحریمهای جدید اتحادیه اروپا قرار گرفته است.
شرکت کشتیرانی با سرمایه ثبتی ۸.۲هزار میلیارد تومانی پیش از این در گزارش عملکرد ششمین ماه سال مالی منتهی به خرداد۱۴۰۴ اعلام کرده بود که وضعیت ارزش بازار پرتفوی بورسی «حکشتی» و مربوط به شرکت کشتیرانی دریای خزر و سایر سهام بورسی و فرابورسی در دوره آذر ۱۸۳.۳میلیارد تومان بیشتر شد و از ۲.۱ به ۲.۳هزار میلیارد تومان رسیده است.
در آن گزارش آمده بود که بهای تمامشده سرمایهگذاری در صنایع حملونقل آبی، سایر فعالیتهای خدماتی، اطلاعات و ارتباطات، سایر تجهیزات حملونقل، حملونقل و انبارداری و ارتباطات، خدمات فنی و مهندسی و سایر فعالیتهای خارج از بورس بالغ بر ۵.۷هزار میلیارد تومان بود که جمع بهای تمامشده سرمایهگذاریهای بورسی و غیربورسی به ۶هزار میلیارد تومان رسید.
آن گزارش تاکید داشت که صنعت حملونقل آبی با ۹شرکت و ۴۴.۵درصد، بیشترین سهم از سرمایهگذاریها را در اختیار دارد. در این ماه هیچ سهامی واگذار نشد اما بیش از ۱.۳ و ۸میلیارد سهام دوشرکت کشتیرانی والفجر و حملونقل ترکیبی کشتیرانی و ۹۹۹.۹میلیون سهم کشتیسازی اروندان با مجموع بهای تمامشده ۹۶۲.۵میلیارد تومان خریداری شد.
نماد حکشتی از چه زمانی ایجاد شد؟
نماد حکشتی (شرکت کشتیرنی جمهوری اسلامی ایران) در شهریورماه۱۳۴۶ با نام شرکت کشتیرانی ملی آریا تحت عنوان شرکت سهامیعام تاسیس و در اداره ثبت شرکتهای استان تهران به ثبت رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و براساس اصل۴۴ قانون اساسی فعالیتهای کشتیرانی در ایران ملی اعلام شد و نام شرکت به کشتیرانی ملی ایران تغییر یافت. در سال۱۳۵۸ کلیه سهام آن تحت تملک دولت (وزارت بازرگانی) قرار گرفت و در سال۱۳۵۹ نام شرکت به «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» تغییر پیدا کرد.
لازم به ذکر است که تنها شرکت زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد حکشتی، شرکت کشتیرانی دریای خزر با نماد حخزر است برای بررسی بیشتر باید هزینههای این شرکت را مورد بررسی قرار داد، اما چون این شرکت سهامدار حخزر بوده بنابراین هر تغییری بر سودوزیان حخزر میتواند روی حکشتی نیز تاثیر بگذارد.
نیمقرن تجربه درخشان در حملونقل دریایی
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیش از نیمقرن تجربه درخشان در بازار حملونقل و خدمات دریایی و با دارا بودن ناوگانی مشتمل بر ۱۳۸فروند شناور تا انتهای خرداد۱۴۰۱ شامل انواع کشتیهای خدماترسان با مجموعه ظرفیت حمل ۵میلیون تن بهعنوان یکی از ناوگان بزرگ منطقهای شناخته شده و جایگاه ویژهای را در سطح خاورمیانه و شبهقاره هند کسب کرده است.
براساس آخرین اطلاعات موسسات معتبر و بینالمللی گروه کشتیرانی در بین شرکتهای بزرگ حملونقل آبی دارای رتبه۱۵ در تاریخ ۲۰آگوست ۲۰۲۲ جهانی است با خروج ایالاتمتحده آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریمها این کشور از ۴نوامبر سال۲۰۱۸ صنعت حملونقل دریایی کشور از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت تحریمهای ایالاتمتحده قرار گرفت، بهگونهای که با اعمال مجدد تحریمها تعداد زیادی از شرکتهای بینالمللی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قطع ارتباط کردند.
عوامل موثر بر سود و زیان حکشتی
کارشناسان و فعالان بازار سرمایه میگویند که افزایش نرخ ارز از طرفی باعث افزایش درآمد شرکت به دلیل دلاریبودن نرخ اجاره یا حمل بار میشود؛ اما از طرفی نیز افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینههای شرکت خواهد شد، لذا خرید قطعات یا تعمیر شناورها با توجه به شرایط تحریمی بسیار سخت و گران تمام خواهد شد. از طرف دیگر، ریسک بازار عبارت است از نوسانات ارزش منصفانه جریانات نقدی عادی ناشی از ابزارهای مالی به دلیل تغییرات قیمت بازار به خود متشکل از دونوع ریسک نرخ بهره و نرخ ارز است.
همچنین اعتباری به ریسک اشاره دارد که طرف قرارداد در ایفای تعهدات قراردادی خود ناتوان باشد و منجربه زیان مالی برای شرکت شود. البته شرکت با اتخاذ سیاستهایی مبنیبر معامله تنها با طرفهای قرارداد معتبر یا اخذ وثیقه کافی تا حدودی این ریسک را کاهش داده است. ریسک نقدینگی نیز یکی دیگر از ریسکهای مهمی است که شرکت برای کنترل این ریسک یک چارچوب ریسک نقدینگی مناسب برای مدیریت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تامین وجوه و الزامات مدیریت نقدینگی تعیین کرده است.
در بخش سرمایهگذاری با توجه به شرایط تحریم شرکت با محدودیت خرید شناور تجهیزات و قطعات سازنده های دسته اول خارجی مواجه است و انجام خریدهای مذکور از طریق کانال های واسطه انجام میشود که منجر به افزایش هزینه های خرید و تامین می شود.
اهمیت سرمایهگذاری در بخش لجستیک دریایی
بیش از ۹۰درصد حجم مراودات و تبادلات تجارت خارجی کالاها دریابرد بوده و به مفهوم وابستگی بلافصل اقتصاد کشور به دریاست. نادیده گرفتن فرصتهای لجستیکی موجب شده است مزیتهای رقابتی و مطلق را از دست داده و بهزودی همه مزایای ترانزیتی را به کریدورهای فعال یا در دست اقدام رقبا و کشورهای اطراف سپرده شود. عدمتوفیق مناسب در توسعه دریامحور و رشد کند لجستیک در ایران ناشی از عوامل مختلفی است که برخی از آنها متاثر از عوامل خارجی نظیر تحریم، عدمدسترسی به سرمایه و تکنولوژی است، اما بخش عمده این امر به تحریمهای داخلی بازمیگردد که در صورت اصلاح نگاه و ساختار و رفع موانع، شاهد شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود.