printlogo


«روزنامه سرآمد» در آستانه سفر رئیس‌جمهور  به هرمزگان گزارش می‌دهد
مسیر زمینی جزیره قشم به سرزمین اصلی متصل می‌شود؟

« پل خلیج‌فارس»  تقویت‌کننده اقتصاد دریاپایه
​​​​​​​گروه جزایر-زهرا عسکری-  قرار بود در آخرین روزهای هفته جاری استان هرمزگان میزبان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور و جمعی از وزرا، معاونان و سایر اعضای هیات دولت باشد. آنطور که برخی رسانه‌ها پیش از این اعلام کرده‌اند، سفر کاروان وفاق به استان هرمزگان قرار بود بدون اجرای برنامه کلنگ‌زنی جدید باشد. همین موضوع موجب شده تا از روزها قبل مسئولان اجرایی و فعالان حوزه‌های مختلف به بیان اولویت‌ها و معرفی طرح‌های نیمه‌کاره دارای اولویت برای این استان بپردازند. حالا اما پس از انفجار بندر شهید رجایی استان هرمزگان و بندرعباس را داغدار کرده است.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، با تمام این احوال امیدواری برای به نتیجه رسیدن طرح‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار، میان مسئولان و اقشار مختلف استان هرمزگان حالا بیشتر از گذشته شده است. یکی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که طی روزهای گذشته موردتوجه قرار گرفته تا با استفاده از فرصت سفر استانی رئیس‌جمهور به استان هرمزگان، شاهد سرعت گرفتن در اجرای آن باشیم، ابرپروژه ملی پل خلیج‌فارس است. ساکنان جزیره قشم امیدوارند تا سرنوشت پل خلیج‌فارس (اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی) به‌عنوان طرحی نه صرفاً استانی و شهرستانی، بلکه نمادی از آرزوهای توسعه‌ای ملی بوده که سال‌هاست سرگردان مانده، تبدیل به نقطه عطفی در سفر استانی رئیس‌جمهور شود.
پل خلیج‌فارس به‌عنوان نمادی از پیشرفت و توسعه، نقش کلیدی در رونق اقتصادی و گردشگری جزیره قشم ایفا می‌کند و به‌عنوان یک شاهراه حیاتی، ارتباطات و تبادلات تجاری را تسهیل می‌بخشد. این بازدید نشان‌دهنده عزم جدی مسئولان برای تسریع در تکمیل این پروژه مهم و بهره‌برداری از آن در راستای توسعه پایدار منطقه است. پل خلیج‌فارس به‌عنوان نگینی درخشان در طرح جامع شبکه ارتباطی خلیج‌فارس و یکی از چهاررکن اصلی این پروژه ملی، نقشی حیاتی در توسعه همه‌جانبه منطقه آزاد قشم ایفا می‌کند. این پل که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا‌(ص) در حال ساخت است، با اتصال قشم به سرزمین اصلی، حلقه‌ای حیاتی در زنجیره توسعه پایدار این منطقه به‌شمار می‌رود.
تکمیل پل خلیج‌فارس، همراه با سه‌پروژه کلیدی دیگر شامل توسعه بندر کاوه، احداث جاده و ریل، قشم را به مقصدی جذاب و باثبات برای سرمایه‌گذاران تبدیل خواهد کرد. این زیرساخت‌های حیاتی، دسترسی آسان و ایمن به جزیره را فراهم کرده و زمینه را برای رونق اقتصادی، گردشگری و تبادلات تجاری گسترده‌تر مهیا می‌سازد. پل خلیج‌فارس، نه‌تنها یک سازه مهندسی است، بلکه نمادی از امید به آینده‌ای روشن‌تر و توسعه‌ای پایدار برای جزیره زیبای قشم است.

نگاهی به پروژه پل خلیج‌فارس
موضوع اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی اولین‌بار در سال1351 توسط دولت وقت مطرح شد و قرار بود یک پل سنگی 2کیلومتری از لافت تا بندر پهل احداث شود، اما تا سال1354 که استاندار وقت هرمزگان طرح بندر آزاد قشم و اتصال جزیره به سرزمین اصلی را مطرح کرد، دیگر خبری از احداث این پل مخابره نشد و بعد از آن هم موضوع مجدداً به فراموشی سپرده شد. بعد از انقلاب و پایان جنگ در سال1369 قشم به‌عنوان اولین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور به تصویب رسید، اما باز هم احداث پل خلیج‌فارس همچنان در حد وعده‌وعید باقی ماند.
23اسفندماه1389 بود که مراسم کلنگ‌زنی پروژه پل خلیج‌فارس با حضور محمود احمدی‌نژاد و مقامات و مدیران وقت هرمزگان برگزار شد، اما پس از 6سال و در سال1395 کار ساخت پل خلیج‌فارس به دلیل عدم‌تامین مالی متوقف شد. پل خلیج‌فارس یکی از چهاررکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس با محوریت و اتکا بر چهارپروژه، بندر، پل، جاده و ریل است. حدود 14سال از آغاز عملیات اجرایی «پل خلیج‌فارس» می‌گذرد و این پروژه در وضعیت مناسبی به لحاظ تامین منابع مالی نیست و وعده‌های داده‌شده در این رابطه محقق نشده است.
راه‌اندازی این پل و اتصال اسکله کاوه قشم (با آبخور عمیق‌تر از اسکله شهیدرجایی) به شبکه ریلی می‌توانست ظرفیت پهلوگیری کشتی در بنادر کشور را از کشتی‌های 100هزارتنی به 250هزارتن افزایش دهد و انحصار بندر جبل‌علی و فجیره امارات را بشکند و ایران را بی‌نیاز از بارگیری مجدد کالاها از امارات و حمل آن‌ها با کشتی‌های 100هزارتنی به ایران کند. ازاین‌رو، زیان سنگینی به همسایه جنوبی ایران وارد می‌شد که تا به امروز بنابه دلایلی این مهم محقق نشده است.
نقش احداث پل خلیج‌فارس در اقتصاد دریاپایه
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در پایان بازدید از پروژه‌های زیربنایی هرمزگان، به همراه آشوری‌تازیانی، استاندار هرمزگان؛ فاطمه جراره، نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی و هاشمی، نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد بر لزوم شتاب در اجرای پروژه‌های ترانزیتی و تحقق اقتصاد دریامحور تأکید کرد.
فاطمه جراره‌ اظهار داشت: «پروژه‌هایی مانند پل خلیج‌فارس، با تقویت اقتصاد دریامحور و در راستای منویات رهبر فرزانه انقلاب، جایگاه هرمزگان را در اقتصاد ملی ارتقا می‌دهد.» وی تأکید کرد: این طرح‌ها، با تسهیل تجارت و اتصال به بازارهای جهانی، اثری ماندگار برای کشور خواهند داشت. جراره خواستار تدوین برنامه زمان‌بندی دقیق برای اجرای این پروژه‌ها شد.
بازوند نیز با اشاره به بازدید از محورهای شرق هرمزگان، گفت: «دستگاه‌های اجرایی متعهد شده‌اند تا عملیات اجرایی کنارگذر میناب و قطعات محور میناب-سیریک را با سرعت بیشتری پیش ببرند.» وی افزود: این پروژه‌ها، به‌عنوان مطالبه اصلی مردم، با هدف ایمن‌سازی جاده‌ها و کاهش تصادفات در حال پیگیری است و پیمانکاران برای تکمیل بخش‌هایی از این محورها برنامه‌ریزی کرده‌اند. بازوند تأکید کرد: «توسعه کریدورهای ریلی و بزرگراهی، به‌ویژه اتصال بندرعباس به چابهار، هرمزگان را به دروازه ترانزیتی منطقه تبدیل می‌کند.»
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به چالش‌های مالی، گفت: «دستگاه‌های اجرایی، با بهره‌گیری از اعتبارات سفر استانی و پیگیری‌های استاندار، متعهد به رفع موانع پروژه‌ها شده‌اند.» وی تأکید کرد که این منابع، اجرای طرح‌های زیرساختی را شتاب می‌بخشد و دستگاه‌ها باید برنامه‌ای جامع برای استفاده بهینه از این اعتبارات ارائه دهند. همچنین اجرای پروژه‌های عمرانی، با ایجاد موج امید و اشتغال، سرمایه اجتماعی را در منطقه تقویت می‌کند.
آشوری‌تازیانی، استاندار هرمزگان نیز تأکید کرد: «هرمزگان، با ۵۷درصد از پهنه مکران، قلب توسعه دریامحور کشور است و کریدورهای ترانزیتی آن باید تقویت شوند.» وی خواستار پیگیری این موضوع در سفر آتی رئیس‌جمهور شد و افزود: این پروژه‌ها با رفع چالش‌های حکمرانی و افزایش اختیارات استانی، ایران را به مرکز تجارت منطقه‌ای تبدیل می‌کنند.

اهمیت تعیین‌تکلیف پروژه پل خلیج‌فارس
تداوم وعده‌وعیدهای بی‌سرانجام در مورد پروژه‌هایی با این سطح از اهمیت برای قشم، نه‌تنها سودی به حال منطقه و کشور ندارد، بلکه به‌شدت موجب بی‌اعتمادی اجتماعی می‌شود. این بی‌اعتمادی که به‌مراتب از ضررهای اقتصادی سنگین‌تر است، بنیان هرگونه توسعه و پیشرفتی را متزلزل می‌کند. هر نظامی برای موفقیت و جلب مشارکت مردم، نیازمند سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل است و خلف‌وعده‌ها، این سرمایه گرانبها را به تدریج فرسوده می‌سازد. سفر پیش روی رئیس دولت چهاردهم به هرمزگان، فرصتی طلایی برای طرح شفاف و قاطعانه موضوع پل خلیج‌فارس (اتصال قشم) است. انتظار می‌رود مسئولان شهرستان قشم با یک صدای واحد و با ارائه مستندات دقیق، خواستار تعیین‌تکلیف نهایی این پروژه شوند. اگر اجرای آن ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه این شهرستان است، باید برنامه عملیاتی و منابع مالی آن مشخص شود. در غیر این صورت، با شهامت اعلام شود تا مردم قشم از این انتظار طولانی رهاشده و تمرکز بر پروژه‌های جایگزین و واقع‌بینانه‌تر که به نفع توسعه این منطقه هستند، معطوف شود.