نایب رئیس انجمن سنگ آهن اعلام کرد:
افزایش زیان به دلیل نبود بنادر اختصاصی سنگ آهن
نایب رئیس انجمن سنگ آهن نبود بنادر اختصاصی برای محصولات معدنی را عاملی برای افزایش زیان این واحدها اعلام کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی صفریان به مانا بیان کرد: وقتی بار کشتی به بنادر وارد میشود، کالای اساسی اولویت دارد.
وی افزود: کسی که قصد صادرات دارد یا کالای غیر اساسی در بندر دارد، در اولویت نیست. عموماً بارها را جدا کرده و محدودتر میکنند، در حالی که کالاهای اساسی بدون نوبت میآیند. این اولویتبندیها تمام برنامههای ما را به هم میریزد. نایب رئیس انجمن سنگ آهن گفت: در بحث کالاهای کانتینری کاملاً باید کالاها مجزا باشند. در موادی که مواد آتشزا یا موادی مثل پارچه یا ماشین آلات یا فله به کشور وارد میشود، باید این مواد تفکیک شده باشند به صورتیکه هیچ راه ارتباطی با هم نداشته باشند.
وی یادآور شد: منظور از داشتن بندر اختصاصی این است که در بندر به صورت حرفهای در زمینههای تخصصی کار شود.به گفته صفریان در حال حاضر یک اسکله در بندرعباس برای صادرکنندگان سنگ آهن طراحی کردهاند و این اسکله در حال ساخت است. امیدواریم که به زودی راهاندازی شود.
صفریان افزود: سرمایهگذاری برای ساخت این بندر شروع شده است. البته این اسکله متعلق به فولاد مبارکه، چادرملو، گل گهر و گهرزمین است، اما سایرین هم میتوانند از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: در بندرعباس و منطقه آزاد اسکله بارکو صرفاً بحث گندله را به صورت اختصاصی پوشش میدهد و موفق هم بوده است. مدیران این اسکله نوبت میدهند و عمدتاً بارهای موجود در آن دموراژ کمتری خورده و سرعت بارگیری آن بالاتر است. مشکلاتی که در اسکلههای دیگر وجود دارد، در بارکو کمتر میبینیم.نایب رئیس انجمن سنگ آهن درباره سابقه وجود بندر اختصاصی در دیگر کشورهای جهان توضیح داد: خیلی جاها این کار را کردهاند. بندر را میتوان به بخش فله و غیر فله یا کالای اساسی و غیراساسی تقسیم کرد.وی ادامه داد: در بندر امام (ره) اسکلههای کالای اساسی با دیگر کالاها کمی متفاوت است، البته بعضاً در زمانهای ترافیک از اسکلههای دیگر استفاده میشود.