printlogo


رییس  مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی سازمان راهداری:
پنجمین دور طرح ملی پایش شبکه راه‌های شریانی تکمیل می شود


رییس  مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در راستای برنامه­‌ریزی هوشمند برای اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌های راههای کشور، دور پنجم پایش وضعیت رویه راههای شریانی در ایستگاه آخر قرار گرفت.
به گزارش اقتصادسرآمد، حمزه ذاکری اظهار داشت: طرح ملی پایش شبکه راه‌های شریانی کشور، از پروژه­‌های دانش بنیانی است که بیش از ۱۰ سال با راهبری و سرمایه گذاری سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای مورد حمایت قرار گرفته و در اردیبهشت ۱۴۰۴، دور پنجم پایش برای راه‌های شریانی کشور با موفقیت در ایستگاه انتهایی قرار گرفت.
وی افزود: پایش شبکه راه‌های کشور یک دهه است که به صورت مستمر، با برنامه‌ریزی و اعزام اکیپ‌­های تخصصی و مجهز به تجهیزات مکانیزه هوشمند لیزری و تصویر برداری پیشرفته، با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک، مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و همکاری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور، منطبق با استانداردهای بین المللی اجرایی شده و در هر مرحله اقداماتی از جنس نوآوری و هوشمندسازی برای توسعه این محصول دانش بنیانی انجام شده است. ذاکری با بیان اینکه امروز به واسطه توسعه این دستاورد، تحلیل های علمی و سیستماتیک بعنوان ابزار پشتیبان تصمیم برای موضوعات تخصصی همپای کشورهای توسعه یافته به کمک مدیران، تصمیم گیران و تحلیل گران آمده است، تکمیل پایش شبکه راه‌ها برای پنجمین دور متوالی را نشانی از توان داخلی و روحیه کار گروهی متخصصان، رسوخ واقعی فناوری در پروژه های عملیاتی برشمرد که نمونه موفقی از سرمایه گذاری برای تولید محصولات اثر گذار و عملیاتی برای کشور بشمار می­‌رود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با تکمیل دوره پنجم راههای شریانی، علاوه بر توسعه مدلهای جدید، داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی جمع آوری شده که مبنای انتخاب گزینه های بهسازی، نظارت موثر و تخصیص بهینه منابع در سطح شبکه است. وی همچنین گفت: علاوه بر برداشت اطلاعات شاخص­‌هایی مانند ناهمواری بین­‌المللی (IRI)، شاخص شرایط روسازی ( PCI)، عدد سواری دهی (RN)، شیار افتادگی چرخ­‌ها (RUT)، بافت درشت روسازی (MT) و همچنین مشخصات هندسی راه، به‌همراه تصویر برداری هر ۱۰ متر، بصورت مکانیزه در این پایش برداشت شده است که در انجام تحلیل های ثانویه از جمله ایمنی راهها، نقاط پرتصادف و ... دارای نقش کلیدی است. 
وی تصریح کرد: در دور پنجم ۷۴ هزار کیلومتر/خط از راههای شریانی کشور با مشارکت کلیه معاونت ها و دفاتر تخصصی، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک بروز رسانی شده و تحلیل داده بیش از ۷۰% از شبکه انجام شده است.
به گفته رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی، همزمان با پایش، توسط تیم های دانش بنیان در سامانه تخصصی قابلیت­های جدید تحلیلی و داشبوردهای ویژه ایجاد شده که امکان گزارش گیری و مقایسه گزینه ها را ایجاد کرده است. ذاکری با تأکید بر لزوم بکارگیری فناوری و استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی، اظهار داشت: نگاه ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در توجه و سرمایه گذاری در تولید محصولات فناورانه و کاربردی و بهره­گیری از ظرفیت دانش بنیانی منجر به تولید این دستاورد شده است. این محصول منطبق بر استاندارهای بین المللی است و بسترهای جدیدی را برای توسعه روشهای علمی و مبتنی بر داده و همگام با پیشرفت فناوری ایجاد خواهد نمود.