printlogo


گروه کشتیرانی زنگ بورس را به صدا در‌آورد، «روزنامه سرآمد» گزارش می‌دهد؛
افزایش سرمایه «حکشتی» در دستور کار

رشد ۹۰درصدی سود سهام کشتیرانی در سال ۱۴۰۳
​​​​​​​گروه بازار سرمایه- امید متین - دیروز و در دومین روز کاری بازار سرمایه در هفته‌جاری، بورس تهران برای پنجمین روز پیاپی شاهد رشد شاخص کل بود و البته این اتفاق در حالی رقم خورد که شاخص هم‌وزن بر خلاف روزهای اخیر عملکرد بهتری نسبت به نماگر اصلی بازار داشت. معاملات روز یکشنبه در حالی آغاز شد که طی رویداد «یکشنبه-یک‌ناشر» بورس تهران، نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران زنگ آغاز معاملات تالار بورس تهران را نواخت.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که پمپاژ اخبار مثبت از مذاکرات سیاسی به بورس تهران طی هفته‌های گذشته منجر به رشد ارزش سهام شرکت‌های کشتیرانی شد. روزهای ابتدایی اردیبهشت بود که رسانه‌ها گزارش دادند همزمان با ثبت رکورد تاریخی جدید در بورس تهران، ارزش سهام شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی رشد کرده است.
بااین‌حال، پس وقوع فاجعه انفجار در بندر شهیدرجایی بندرعباس سهام شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی در خطر افت شدید قرار گرفت و در این زمان بود که شرکت‌های بورسی مختلف اقدام به شفاف‌سازی سهام خود کرده و گزارش‌های بورسی کاملی را برای سهامداران و بازار سرمایه منتشر کردند.
بررسی ها نشان می‌دهد در حالی‌که صنعت کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی جزو صنایعی است که در سال‌های گذشته تاکنون، بیشترین آسیب را از ناحیه تحریم‌ها متحمل شده، اما ایجاد جو خوش‌بینانه نسبت به روند مثبت مذاکرات بین ایران وآمریکا و امیدواری برای رفع تحریم‌ها، نه‌تنها منجر به صعود بهای سهام شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی در معاملات روزهای اخیر هم‌قدم با رشد شاخص کل بورس و فرابورس شده است، بلکه این میزان رشد به مراتب از بسیاری سهم‌های دیگر و همچنین رشد شاخص‌های کل بورسی بیشتر بوده است.
در صورت ادامه روند مثبت مذاکرات، حصول توافق و رفع تحریم‌ها، می‌توان امیدوار بود که سهامداران شرکت‌های دریایی در روزها و هفته‌های بعد بتوانند عواید مناسبی از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به‌دست آورند. هم‌اکنون مهم‌ترین سوال سهامداران این است: آیا رونق به بورس دریایی بازگشته است؟ برای پاسخ به این سوال باید تا مشخص‌شدن نتایج مذاکرات و توافق احتمالی برای رفع تحریم‌ها منتظر ماند.

«حکشتی» افزایش سرمایه می‌دهد
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه «حکشتی» تجدید ارزیابی ندارد، گفت: یکی از برنامه‌های مهم این شرکت برگزاری مجمع فوق‌العاده در خردادماه سال‌جاری است و در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت. محمدرضا مدرس‌خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین سالگرد حضور این شرکت در شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: برنامه افزایش سرمایه این شرکت با برگزاری مجمع فوق‌العاده در خردادماه به همت سازمان بورس انجام می‌شود و سرمایه شرکت به ۱۱هزار و ۶۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. وی در ادامه با تاکید بر اینکه تجدید ارزیابی نداریم، افزود: هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نداریم، اما به‌هرحال این سهامداران هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند.
مدرس خیابانی تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی منطقه غرب‌آسیا طی سال۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۹۰درصد رشد سود داشته و از رقم ۱۰همت در سال۱۴۰۲ به ۱۹همت در سال۱۴۰۳ دست یافته است. وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال۱۴۰۴ این رشد تداوم یابد هرچند بازار کشتیرانی متأثر از بازار و سیاست بین‌المللی و نوسان‌های ناشی از آن است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از برنامه‌های مهم این شرکت را برگزاری مجمع فوق‌العاده در خردادماه سال‌جاری اعلام کرد و گفت: در صورت موافقت سازمان بورس، طی این مجمع سرمایه شرکت از ۸۲۵۰۰میلیارد ریال فعلی به ۱۱۶۰۰۰میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. وی دوماهه آغازین سال۱۴۰۴ را برای نماد «حکشتی» خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: طی این مدت نماد حکشتی ۳۲درصد رشد داشته که نویدبخش روندی رو به رشد در سال‌جاری است.
مدرس‌خیابانی در ادامه اظهارات خود به سرمایه‌گذاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم با حفظ منافع ذی‌نفعان صورت گرفته که طی آن موفق شدیم حمل‌ونقل در این بندر را نخست در سال۱۴۰۱ به ۶هزار TEU کانتینر برسانیم و در سال۱۴۰۳ به رقم قابل‌توجه ۹۰هزار TEU کانتینر ارتقا دهیم و تلاش خواهیم کرد بندر چابهار به یکی از خطوط اصلی حمل‌ونقلی گروه کشتیرانی و کشور تبدیل شود.
مدرس‌خیابانی درباره حادثه اخیر بند شهیدرجایی گفت: تمامی دارایی‌های این شرکت بیمه‌ است و نگرانی‌ خاصی بابت جبران خسارت از سوی شرکت‌های بیمه وجود ندارد. وی با بیان ‌اینکه هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت و تعداد اقلام آسیب‌دیده انجام نشده، توضیح داد: براساس برآورد اولیه‌ انجام‌شده حدود ۲۱۰۰ انتینر آسیب دیده‌اند، اما هنوز مشخص نیست این تعداد دقیقاً چقدر است، اما این موضوع در حال بررسی است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از آنجایی که کشتیرانی حوزه‌ای پرریسک است، تمامی دارایی‌های ما بیمه است. همچنین یک شرکت کارگزاری بیمه تخصصی داریم که به محض وقوع چنین حوادثی، با همکاری ارزیاب‌ها و ممیزها، محاسبات لازم را انجام می‌دهیم و می‌توانیم خسارت‌های خود را از شرکت‌های بیمه دریافت کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه شرکت کشتیرانی در سال۱۳۸۷ وارد بورس شد، گفت: سال۹۹، این شرکت موفق شد تعدادی شناور حامل بنزین را به ونزوئلا صادر کند و این مسیر کماکان ادامه دارد.
به گفته مدیرعامل حکشتی، سرمایه‌گذاری ۵۰میلیون دلاری در بندر آستراخان، راه‌اندازی شرکت کشتیرانی محلی و خرید سه‌فروند شناور برای تثبیت حضور در منطقه از دیگر برنامه‌های این شرکت است. وی ادامه داد: همچنین حکشتی آماده نقش‌آفرینی در کریدور شمال-جنوب با ظرفیت بالقوه جابه‌جایی ۲۵میلیون تن کالا به ارزش ۶۰میلیارد دلار بین روسیه و هند است.
مدرس‌خیابانی افزود: با توجه به اینکه کشتیرانی، ستون‌فقرات توسعه اقتصادی کشور است، در سال سرمایه‌گذاری برای تولید برنامه‌های متعددی برای رشد و توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی شده که نیازمند همراهی دستگاه‌ها با این شرکت است. مدیرعامل کشتیرانی در عین حال گفت: تجارت جهانی این شرکت در سال۲۰۲۴حدود ۸۸درصد و در سال۲۰۲۶ نزدیک به ۸۴درصد بوده است. وی به جایگاه حمل‌ونقل دریایی این شرکت پرداخت و ‌گفت: کشتیرانی، جزو شرکت‌های قدیمی است و ماموریت اصلی آن در حوزه حمل‌ونقل بوده و لجستیک را عهده‌دار است.مدرس‌خیابانی با بیان‌اینکه کشتیرانی، علاوه‌بر حمل‌ونقل در حوزه ریلی و جاده‌ای نیز فعالیت دارد، توضیح داد: کشتیرانی جایگاه اول حمل‌ونقل در کشور و جایگاه ۳۰ در میان ۱۰۰شرکت برتر کشور را کسب کرده است. همچنین این شرکت، سهم ۲۱درصدی در کل تجارت دریایی غیرنفتی را عهده‌دار است.
مدرس‌خیابانی درخصوص وضعیت حکشتی بعد از توافق یا عدم‌توافق با آمریکا، گفت: در صورت توافق یا عدم‌توافق فعالیت حکشتی همانند گذشته ادامه خواهد یافت و ریسکی متوجه ما نیست. وی ادامه داد: از سال۱۳۸۵ تا ۱۴۰۳ هدف اصلی تحریم‌ها بوده‌ایم؛ با وجود قطع همکاری بانک‌ها و بیمه‌های جهانی، هیچ باری روی زمین نمانده و حتی حمل بار به اروپا انجام شده است. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با همت همکاران در گروه کشتیرانی پس از ۱۲سال صورت‌های مالی شرکت در سال۱۴۰۳ به‌عنوان صورت‌های مالی «مقبول» از سوی سازمان حسابرسی مورد تایید قرار گرفت.